mae222 5 Postad 15 December , 2017 Ska ljudisolera om mitt motorrum. Vill ha era åsikter, ska det vara biltemas svarta eggbox plattor eller de med silver yta. Vilket blir bäst? Bägge kostar l ungefär lika och är 30mm tjocka. Eller finns biligare allternativ som blir bättre. /mvh magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 15 December , 2017 (redigerade) Om det står mellan de två så eggbox och en tung matta innanför. Bäst är att skaffa riktigt material från början. http://www.karnag.se/ljudisolering.html Mitt motorrum med Karnags 20mm matta. Redigerad 15 December , 2017 av BSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 15 December , 2017 Läste en artikel av en "expert" för några år sedan. Han skrev att ljudisolering ska vara tung för att göra nytta. Då är det väl bara att välja den tyngsta, eller är det nya rön som gäller numera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 15 December , 2017 11 minuter sedan, vega1959 säger: Läste en artikel av en "expert" för några år sedan. Han skrev att ljudisolering ska vara tung för att göra nytta. Då är det väl bara att välja den tyngsta, eller är det nya rön som gäller numera? Nej, det är nog inte så enkelt. Då skulle ju en tjock stålplåt göra god nytta - å det gör den inte. För att dämpa icke önskat ljud så krävs en kombination av olika angreppssätt beroende på frekvensen på ljudet. Ljudet ska helst hindras från att studsa (det är bl.a. därför som stålplåt inte är så bra), det ska helst absorberas av dämpningsmaterialet genom att slås sönder så att det blir små reflexioner som tar ut varandra. Det är därför som skumgummimaterial fungerar utan att vara alltför tungt. Vissa frekvenser kan behöva en tyngre matta som absorbent. Stora dieselmotorer dämpas t. ex. ofta med en matta som innehåller bly och tungt gummi (bitumen). Någon här på nätet skruvade upp perforerade plåtar på distanser. Det blir ju en rätt lätt konstruktion. I mätlokaler kläs väggarna med pyramidformade skumgummispetsar. Ju längre spets desto bättre dämpning. Det kräver tyvärr rätt stor volym och blir opraktiskt i en båt.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 December , 2017 4 minuter sedan, Lintott säger: I mätlokaler kläs väggarna med pyramidformade skumgummispetsar. Eller av glas/mineralull. Omgivet av kraftiga betongväggar. Som sagt, lite opraktiskt i en båt. "Eggboxen" är bra och prisvärd. Effektivare än foliematta pga den större ytan. Bakom den helst en tyngre matta som kan ta hand om lägre frekvenser. Ytterst en stabil vägg som inte sätts i svängning så lätt. Kan förstärkas med blygummimatta som förhindrar att de svänger. Helst, dubbla plywoodskivor med sand emellan(!).Mycket oväsen kommer från insuget, en insugningsljuddämpare gör stor nytta. Det kommer också mycket ljud från ventilkåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 16 December , 2017 Jag motorrumsisolerade med eggboxliknande plattor från Biltema för flera år sen.De har en tung baksida (bitumen?)Jag tittade på nätet men kan inte avgöra om det är samma produkt de säljer fortfarande.Det var i samband med motorbyte så det är ju fler saker som påverkade ljudet men jag kallar den "segelbåten"idag!"Kan nån lyfta på motorluckan o se om motorn är igång?"Thomas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 16 December , 2017 Vi valde - som några av er säkert redan vet - en helt metallisk isolering, Acustimet, som är fäst på träreglar. Bakom metallen är det ett 30 mm luftgap (där diverse kablar är dragna) och de ursprungliga "väggarna" är klädda med tung bitumenmatta. Alla hål/öppningar från motorrummet är noga tätade och luckorna har förutom isolering försetts med gummilister för att bli täta. Vi är absolut nöjda med ljuddämpningen, men vi har ju inget att jämföra med eftersom även motorn byttes ut. Vi kan nu höra plasket när fören skär genom vattnet, det gjorde vi inte tidigare. Acustimet är rätt svårjobbat om man inte är plåtslagare. Det tog oss 50 timmar att göra isoleringen, lika lång tid som själva motorinstallationen. Läs mer om motorbytet och isoleringen här. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 December , 2017 21 minuter sedan, Mackey säger: Vi valde - som några av er säkert redan vet - en helt metallisk isolering, Acustimet, som är fäst på träreglar. Det där är en ny teknik som är klart intressant. Kul att det fungerar bra. Snyggt också. Men det verkar jobbigt om motorn är kvar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 16 December , 2017 Hur är teorin bakom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NBs 5 Postad 16 December , 2017 (redigerade) Hej, min motår rom är Soundown LCF Polyimide Foam 3,8cm och alumin paper. Det är Loyd's eld klassade mycket lätt material, men ändå utmärkt ljudisolering. Motorrum direkt under pilot house och max 74dp (5,9 liter diesel), crispbread äter 78dp NBs Redigerad 16 December , 2017 av NBs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 December , 2017 31 minuter sedan, BSven säger: Hur är teorin bakom? Ungefär, mikrohål med en sluten kavitet bakom. Ljudet (trycket) bromsas/fördröjs i plåten och av den luft som ska tillbaka ut genom plåten. En annan liknade variant är Helmholz resonatorer, i princip ett rör som är slutet i ena ändan. Den "äter" upp ljudet men bara för ett litet frekvensområde runt resonansfrekvensen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 16 December , 2017 38 minuter sedan, BSven säger: Hur är teorin bakom? När en vågrörelse passerar ett hinder så böjer den av. När den går genom ett hål så breder den ut sig i alla riktningar bakom hålet. Om det finns flera hål så kommer vågorna som gått genom hålen att mötas i flera punkter. Då uppstår interferens mellan vågorna och det bildas ett antal ljudmaxima och ljudminima bakom hålplåten som dämpar vågrörelsen. Med många hål så blir det många interferenspunkter. Genom att ljudvågen sedan studsar i väggen bakom skivan och kommer tillbaka genom hålen så sker ytterligare interferensfenomen. (De vågräta linjerna högst upp i bilden symboliserar ljudvågor från motorn. På bilden finns ingen reflektor/vägg som returnerar ljudvågorna. Bilden hämtad från http://www.studerasmart.nu/kurshjalpen/fysik/fysik-2/vagor/ ) Hålens storlek, avståndet mellan hålen och avståndet mellan skivan och väggen bakom ska vara avpassat till vilka frekvenser men vill dämpa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 December , 2017 2 timmar sedan, Lintott säger: När en vågrörelse passerar ett hinder så böjer den av. När den går genom ett hål så breder den ut sig i alla riktningar bakom hålet. Om det finns flera hål så kommer vågorna som gått genom hålen att mötas i flera punkter. Då uppstår interferens mellan vågorna och det bildas ett antal ljudmaxima och ljudminima bakom hålplåten som dämpar vågrörelsen. Det är nog enklare än så, ljudet bromsas i hålen och omvandlas till värme. Microsorber är ett liknande material som Acustimet. http://microsorber.net/uk/microsorber-principle/effect Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser