Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Botved

Montering av pentrypump

Rekommendera Poster

Är en pentrypump av membrantyp beroende av monteringsvinkel eller kvittar det om man monterar den stående eller liggande? Jag ska flytta vår pump av märke Floline men den får bäst plats liggande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Botved säger:

Är en pentrypump av membrantyp beroende av monteringsvinkel eller kvittar det om man monterar den stående eller liggande? Jag ska flytta vår pump av märke Floline men den får bäst plats liggande.

Har flera bekanta som har den liggande. Men den bör monteras med pumphuset neråt och motorn uppåt ifall du får läckage i pumphuset, tanken är då att vattnet ej ska rinna in i motorn. Antar att detta är en vanlig färskvattenpump typ denna.image.png.650df4402211b4adf6d48f1af31fc07c.png

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo den är av den typen. Floline är nog bara Erlandssons namn kanske. Intressant med motorn uppåt, i alla mina båtar har dom suttit med motorn neråt (kanske för att etiketten hamnat rättvänd åt det hållet). Alltid lär man sig något nytt. Tackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, kossor säger:

Men den bör monteras med pumphuset neråt och motorn uppåt ifall du får läckage i pumphuset, tanken är då att vattnet ej ska rinna in i motorn

Enligt monteringsanvisningen bör de monteras liggande.

Skulle de börja läcka internt så är de nog ändå slut. Läckaget lär uppstå på trycksidan och om ite själva "växelhuset" är dränerat så kommer vattnet att tryckas in i motorn även om motorn sitter 10m längre upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, bhemac säger:

Enligt monteringsanvisningen bör de monteras liggande.

Skulle de börja läcka internt så är de nog ändå slut. Läckaget lär uppstå på trycksidan och om ite själva "växelhuset" är dränerat så kommer vattnet att tryckas in i motorn även om motorn sitter 10m längre upp.

Jaaa varför är jag inte förvånad. Enligt bruksanvisning i kartong från tillverkaren så menar tillverkaren ATT den ska sitta så samt via rådgivning från Hjertmans personal i supporten Du kanske har en egen bruksanvisning vad vet jag. Men logiskt tänkande så blir det som tillverkaren menar. Hade min förra pump varit monterad så så hade inte motorn skjutit. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också blivit rekommenderad av Erlandsson att montera med motorn upp, och pumphus neråt. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att det är lättare att bli av med luft i systemet om man monterar pumpen med trycksidan uppåt.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Skoter säger:

Kan det vara så att det är lättare att bli av med luft i systemet om man monterar pumpen med trycksidan upp.

Enligt den monteringsanvisning som låg i min pump samt vid förfrågan hos Hjertmans varför så är det just för att skydda motorn, om läckage skulle uppstå och vatten skulle leta sig in i lindningen. Pumpen går ju att sätta som man vill hur som helst.  Men jag tillhör den kategori människa som följer tillverkarens råd och rön, för det finns ju en anledning att tillverkaren rekommenderar något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Skoter säger:

Kan det vara så att det är lättare att bli av med luft i systemet om man monterar pumpen med trycksidan uppåt.

Antagligen. Pumpen är ju gjord för horisontell montering med sina gummifötter nedåt. Den hade sett annorlunda ut om den varit avsedd för vertikal montering.

Alla varv sätter pumparna horisontellt. 

Om sen några butiksbiträden har en avvikande uppfattning kanske man inte ska fästa så stort avseende vid.

Bäst brukar vara att följa monteringsanvisningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Johnsons manual för deras Aqua-Jet pentrypumpar. Kan monteras horisontellt eller vertikalt. Monterar man vertikalt ska motorn vara uppåt:

sshot-2.png.d351d131a0ee857fe7ffe2e245383f0a.pngsshot-1.png.c5daaf28620353f2e9e3cc0cb6d8ebd5.png

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpen lär fungera både horisontellt och vertikalt. En av de jag har och som liknar Floline ovan, där stod det horisontell montering. Antagligen pga de enklare gummifötterna jämfört med Johnson pumpen. 

Troligen kommer jag flytta mina till motorrummet och då blir det vertikalt men någon form av modifierad fot.

Anledningen till att jag flyttar pumparna till motorrummet är att jag vill samla så mycket som möjligt av det som kan frysa till ett begränsat utrymme som man kan värma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, bhemac säger:

Antagligen. Pumpen är ju gjord för horisontell montering med sina gummifötter nedåt. Den hade sett annorlunda ut om den varit avsedd för vertikal montering.

Om sen några butiksbiträden har en avvikande uppfattning kanske man inte ska fästa så stort avseende vid.

Bäst brukar vara att följa monteringsanvisningen.

Men har du läst eller MONTERAD EFTER ANVISNING. Att man ringer och frågar ett litet butiksbiträde beror på att man vill veta varför pumpen skall monteras så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, kossor säger:

Att man ringer och frågar ett litet butiksbiträde beror på att man vill veta varför pumpen skall monteras så.

Då ska man nog vända sig till tillverkaren som antagligen vet bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som trodde jag ställde en fråga som var jättelätt att svara på. Huvudsaken för mig är att den funkar vid horisontell montering för det är så den skulle få plats bäst och där har jag ju fått svar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, bhemac säger:

- - -

- - -

Nej!    Mina två pumpar (Jabsko) är varvsmonterade på ett skott under handfatet och sitter med motorn vänd uppåt.

Jag tycker att det är bra att allt det elektriska är ovanför vattnet. Vid rengöring av filtersil och vid vintertömning så blir det alltid lite spill. Med min montering så behöver jag inte oroa mig för att vattnet kan skada el-komponenter på pumpen.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Botved säger:

Jag som trodde jag ställde en fråga som var jättelätt att svara på. Huvudsaken för mig är att den funkar vid horisontell montering för det är så den skulle få plats bäst och där har jag ju fått svar. 

Absolut lycka till med din montering, kom ihåg och sätt ett filter mellan tank och intag till pumpen, pumpen lever längre då. Likaså ha en backventil mellan vv beredare och pump, du skonar då membranen i pumpen. Trycket ökar ju mot pumpen när vv beredaren blir varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Lintott säger:

Nej!    Mina två pumpar (Jabsko) är varvsmonterade på ett skott under handfatet och sitter med motorn vänd uppåt.

Jag tycker att det är bra att allt det elektriska är ovanför vattnet. Vid rengöring av filtersil och vid vintertömning så blir det alltid lite spill. Med min montering så behöver jag inte oroa mig för att vattnet kan skada el-komponenter på pumpen.

Ibland verkar det inte spela någon roll hur man än skriver och förklarar en del vet alltid tvärt emot, och tillför inte mycket i trådarna, mer än upprepa samma sak. Undrar om en del lever sitt liv via google. Har samma pump som dig och kommit till samma slutsats som du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Lintott säger:

Jo det finns nog undantag och det kan även bero på pumpens kvalitet. Men jag är helt säker på att de flesta stora varv sätter horisontellt. 

Att hålla det elektriska borta från vatten borde vara självklart, därför ska naturligtvis inte motorn sitta nedåt. Kanske inte pressostaten heller, det brukar vara den elektriska komponent som krånglar mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, kossor säger:

Absolut lycka till med din montering, kom ihåg och sätt ett filter mellan tank och intag till pumpen, pumpen lever längre då. Likaså ha en backventil mellan vv beredare och pump, du skonar då membranen i pumpen. Trycket ökar ju mot pumpen när vv beredaren blir varm.

Tack kossor.

Det gäller bara en pump för sjövatten och den ska flyttas till montering som minskar ljudet och gör den mer åtkomlig. Filter sitter redan på den. Färskvatten kör vi med manuell pump för vi upplever mindre slöseri så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att minska ljudet kan du montera pumpen på en plywoodbit som i sin tur limmas med ett par stora kluttar Sika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har suttit på liknande vis men med en bit motorrumsisolering som distansmaterial. Nu hamnar den i motorrummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med min Flolinepump från bryggan är att jag inte får upp trycket i den.

Den är "rått" monterad, men är inte samma tryck i den som den förra, även den en floline . Luft i systemet? kanske, men har låtit den spola ut alla 80 liter utan att det har blivit bättre tryck. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alicia1 säger:

Problemet med min Flolinepump från bryggan är att jag inte får upp trycket i den.

Den är "rått" monterad, men är inte samma tryck i den som den förra, även den en floline . Luft i systemet? kanske, men har låtit den spola ut alla 80 liter utan att det har blivit bättre tryck. 

Även om det står Floline på båda pumparna så är det inte säkert att de har samma kapacitet. De flesta tillverkare har pumpar med olika antal minutliter och tryck. Jag har två Jabsko med olika prestanda. Jag valde t. ex. högre kapacitet till sjövattenpumpen för att meranvända den som spolpump att spola däck och ankare med.

Sen kan det ju vara en förträngning någon annanstans än i pumpen.

Har du kollat så du inte har en igensatt sil i tappkranen?

Prova att blåsa baklänges i slangen till färskvattentanken så det inte kommit med något skräp vid vattenpåfyllning som satt sig på tvärs i tankutloppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland går det att justera pressostaten på pumpen för att få högre tryck. Pressostaten är ofta en väldigt enkel konstruktion, kan ibland vara värd att byta mot en "riktig" där man även kan ställa hysteres. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...