Gäst zigge67 Postad 24 Maj , 2005 Hur kommer det sig att Humminbird 987C kostar 31000:- (listpris?) i Sverige och att den kostar $1820 i USA? (ca 13.500:- kurs på 7,40:- per USD) Iof. kunde jag få den för 26000:- eftersom jag köpte båt oxå. Även om jag handlar den via USA (www.cabelas.com) och tar momsen och tull blir den inte ens i närheten av priset i Sverige. Nästan så att man skulle köpa sig en flygbiljett till USA och köpa den själv. (Fast då har man inte tjänat något ;-) )Vad håller generalagenten Sportmanship på med igentligen? Vet det där med garanti men ändå! Har skrivit till Humminbird i US och får se vad de säger i detta ärende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 24 Maj , 2005 Jag kollade också på en GPS (Lowrance 337) verkade vid första anblicken otroligt mycket billigare än i Sverige. Det visade sig dock att GPS-mottagaren såldes separat. Valde till slut en Garmin 178C på www.powerpc.se blev ca 1500:- dyrare än att importera från USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 25 Maj , 2005 Tidigare försökte jag själv köpa ett ekolod från Cabelas, men de skickar inga sådana varor till Sverige. Hade intensiv emailkontakt med dem och det står dessutom på deras hemsida att de inte kan skicka pga tullens restriktioner. Se dig om efter en annan nätbutik... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 25 Maj , 2005 Vell USA har ett potential på ca 280 mill personer, sverige 9 mill. Momsen e obefintlig,, ca 10% vid köp inom delstat, 0% om man köper från annan delstat. Ingen tull/(straffavgift!!!) Det kan va några förklarningar till dom stora pris skillnader. :-) Sen att halva USA kan använda båten hela året e ju också en faktor som påverkar. Ska tilläggas att usa har ett annat skattesystem en Sverige/europa, men det e en annan historia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 25 Maj , 2005 GPS fungerar även på vintern. Använder min GPS framför allt i båten och vid skridskoåkning men även vid andra tillfällen givetvis. Håller med om att det är hutlösa påslag de har. Det är lite märkligt att en Garmin 76MAPC kostar 6500 på någon krona när hos alla försäljare och har så gjort i ett år. Konkurrensen är obefintlig. Är det ingen som törs sänka priset eller får de inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 25 Maj , 2005 Jamen, så länge det bara finns en generalagent i landet som ordnar hem produkterna så kommer priset aldrig att gå ner. De har ett pris de säljer för och då kan ju inte återförsäljarna göra så många kronor åt priset. Egen import, det är enda sättet att få ner priset på just nu. Sen får du leva med att det blir en del jobb vid ev garantifrågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 25 Maj , 2005 Det finns www.gpscity.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Maj , 2005 Haver handlat på GPS discount. Inga problem leverans till dörren. inom 5 dgr. http://www.gpsdiscount.com/home.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searaysundancer 0 Postad 25 Maj , 2005 Är det någon som har tittat på att handla ankarspel och bogproppeller i USA. Prisskillnaden är i många fall ännu större än på GPS:er. Fördelen med denna typ av produkter är att de lättare går att åtgärda själv eller med hjälp av svenska reservdelar om något går sönder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomaslu 0 Postad 3 Juli , 2006 Märk väl, du kan inte välja metriska inställningar när du köper från USA. Är det värt ca 15 000 Sek ? Det är väl frågan. // TL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 3 Juli , 2006 Det är nog värt att kolla men min GPS (en Lowrance 3500) går allt att ställa in som man behagar. Jag tror få är låsta på det sättet. Min Garmin 60c kom också från USA och skillnaden där var att baskartan är för USA så den över Europa är mindre detaljerad. Grejen är att baskartan i vilket fall är näst intill värdelös så det var ingen större nackdel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 3 Juli , 2006 Köpte en gps antenn till Humminbird Matrix 17x. I sverige låg den då på 2995:- Sportmanships list pris va 3030:- Köpte den för 1150:- med frakt från USA. Va otroligt att antennen va dyrare än ekolodet (2650). Låter som ocker och monopol. Visst dom är ju några fler miljoner i usa att sälja till men så stor skillnad? . Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 3 Juli , 2006 Nackdelen med Humminbird från USA är att det inte är svenska menyer. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 Juli , 2006 Kolla engelska nätbutiker. Lika billigt som i USA men man slipper tull och moms eftersom det är inom EU. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
teodor 0 Postad 7 Juli , 2006 Vi får skylla oss själva som betalar. Köpte själv ett kapell till en liten Flipper HT-båt igår - 7400:- Men det är ju små små serier, säger man i branschen. Ja pyttsan min båt har sett exakt likadan ut i 10 år och något under av passform var det ju inte. Korta serier är det ju på en(1)skräddarsydd kostym också för halva priset. Träffade för övrigt en säljare på båtmässan som visade oss en båt för 1,8 miljoner. Han hade själv en sådan sa han. Tacka fan för att det blir dyrt för oss om säljarna har råd att köpa båtar för 1,8 miljoner. När kommer en navigator som jag kan ha i båten på sommare och i bilen på vintern - den ska jag köpa även om det står SKODA på den:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 9 Juli , 2006 Det finns redan plottrar som fungerar för land och sjö. Geonav har sådana. På vårmässan så såldes Geonav 4C för 7385:- inkl. Navionics sjökort och bilkarta. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser