gladden 1 Postad 8 December , 2017 Hej Någon som har tips på hur jag kan få till en roderindikator till min Uttern med Mercruiser 4.3MPI och Alpha One Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 10 December , 2017 Jag vet inte om de fortfarande finns att köpa, men det fanns en indikator som man bara satte fast i rattcentrum. Men de funkar bara om man har styrning med kabel, inte till hydraulstyrning. Annar kan du montera en VDO-indikator, där givaren monteras på akterspegeln bredvid skölden, med ett stag till styrarmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 10 December , 2017 Kan någon förklara för mig när man behöver en roderindikator. Själv vet jag att jag har 4 rattvarv mellan fullt styrbord och fullt babord. Följaktligen ger 2 varv från endera hållet rakt fram och 1 varv en inte fullt så kraftig sväng. Större noggrannhet än så tycker jag inte att jag behöver hålla reda på, men det finns ju även på min båt möjlighet till finjusteringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 10 December , 2017 5 timmar sedan, Rascal säger: Kan någon förklara för mig när man behöver en roderindikator. - - - Om du skaffar en autopilot så vill den avläsa roderutslagen med hjälp av en roderindikator. Det ingår i kalibreringen att ställa in maxutslagen så att instrumentets algoritmer ska kunna styra på ett korrekt sätt utan att passera roderlägesgränserna. Men att ha ett instrument på instrumentbrädan som visar roderläget ser inte jag heller någon vits med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser