Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Draco1700

Krossad Vindruta Nimbus 22 DC Specra

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag söker en ny vindruta tillen Nimbus 22 DC Specra - Framruta och styrbord sidoruta.

 

Är det någon där ute som vet var jag kan hitta en ny vindruta i härdat glas?

 

Nimbus har inga, ej heller Ö-Metall på Hönö. Enligt uppgift skall fabriken i Norge(ertec.no) som tillverkade dessa rutor gjort sig av med formarna - så just nu ser läget mörkt ut... 

 

Några månader kvar till sjösättning men jag kan behöva alla hjälp jag kan få för att lösa detta. Kanske finns där någon skadad Nimbus 22 DC liggandes någonstans eller att någon mot förmodan har rutor liggandes. Har sett båtar med nedgångslucka i rutan och vet inte om detta var original eller om någon låtit tillverkat dessa i efterhand. Kanske vet ni något om detta med?

 

Bifogar en bild på vilken modell det är.

 

Vänligen

Mathias

Nimbus 22 DC Spectra.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör fast kan du kolla med bilglasfirmor som är specialiserade på rutor till turistbussar och liknande fordon med mer annorlunda rutor. Kanske du där kan få ett napp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Draco1700 säger:

Hej,

 

Jag söker en ny vindruta tillen Nimbus 22 DC Specra - Framruta och styrbord sidoruta.

 

Är det någon där ute som vet var jag kan hitta en ny vindruta i härdat glas?

 

Nimbus har inga, ej heller Ö-Metall på Hönö. Enligt uppgift skall fabriken i Norge(ertec.no) som tillverkade dessa rutor gjort sig av med formarna - så just nu ser läget mörkt ut... 

 

Några månader kvar till sjösättning men jag kan behöva alla hjälp jag kan få för att lösa detta. Kanske finns där någon skadad Nimbus 22 DC liggandes någonstans eller att någon mot förmodan har rutor liggandes. Har sett båtar med nedgångslucka i rutan och vet inte om detta var original eller om någon låtit tillverkat dessa i efterhand. Kanske vet ni något om detta med?

 

Bifogar en bild på vilken modell det är.

 

Vänligen

Mathias

Nimbus 22 DC Spectra.jpg

Har du kollat med ertec? De kan ha rutor kvar på sitt lager. Annars så tillverkar ju ö metall rutor, kunde de inte tillverka någon? Du ska prata med en kille på Ertec som heter Steffan Sonesen +4737196500 hör av dig om du inte får tag i någon. Detta vad jag förstår borde vara en försäkringsskada, och då går det alltid att tillverka en ny. Sidorutor vet jag att de har till epocan iaf, så det borde gå få tag på. Ertec kan säkert beställa rutor de tillverkas i Finland om jag minns det rätt. Lycka till // Peter.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, kossor säger:

Har du kollat med ertec? De kan ha rutor kvar på sitt lager. Annars så tillverkar ju ö metall rutor, kunde de inte tillverka någon? Du ska prata med en kille på Ertec som heter Steffan Sonesen +4737196500 hör av dig om du inte får tag i någon. Detta vad jag förstår borde vara en försäkringsskada, och då går det alltid att tillverka en ny. Sidorutor vet jag att de har till epocan iaf, så det borde gå få tag på. Ertec kan säkert beställa rutor de tillverkas i Finland om jag minns det rätt. Lycka till // Peter.

 

Det går absolut att göra nya rutor i härdat glas men svårigheten, och kostaden, är beroende av om huruvida man kan får tag i formar eller om dessa måste nytillverkas.

 

Enligt Ertec hade de inga kvar, ej heller formarna. Men om nu de tillverkas i Finland?! kanske inte den uppgiften stämmer...?!?!

 

Peter, vet du vad företeget i Finland heter som tillverkade rutorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Draco1700 säger:

 

Det går absolut att göra nya rutor i härdat glas men svårigheten, och kostaden, är beroende av om huruvida man kan får tag i formar eller om dessa måste nytillverkas.

 

Enligt Ertec hade de inga kvar, ej heller formarna. Men om nu de tillverkas i Finland?! kanske inte den uppgiften stämmer...?!?!

 

Peter, vet du vad företeget i Finland heter som tillverkade rutorna?

Har för mig du har ett firma namn står insmält i rutan på båten. Men du har alltså kontaktat Steffan? På Ertec? Så kan vara att formarna är skrotade, men Ö-metall har ju reklam på sin sida att de tillverkar rutor. Väldigt trist med glas och båtar, men prata med Ertec där får du nog bättre uppgifter hur du ska gå tillväga än vad du får av Nimbus. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör hur kostnaden blir, sista alternativet blir ju att tillverka ett nytt rutställ. Det går väl på runt 75000:- Det är ju inget hitec att tillverka rutor, allt går att tillverka blir dyrt ja, men försäkringen lär ju täcka ganska mycket. Hör gärna av dig hur det går.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Draco1700 säger:

Enligt Ertec hade de inga kvar, ej heller formarna.

 

Är det vanligt att man skrotar formar på det här sättet? Jag förstår ju att man kalkylerar med risken att något liknande skall hända (förmodligen ganska låg risk på båtar) vs vad det kostar att lagra. Men en rutram till en 22 Spectra? Den båten gjordes väl åtminstone fram till 02-03 så någon gamling i det avseendet är det ju inte.

 

Nåja...ursäkta trådkap och lite off-topic! Hoppas det löser sig för dig!

 

Ang rutan med öppningsbar mitt så TROR jag att det kom på den allra sista årsmodellen av 22DC/Spectra.

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kossor säger:

Har för mig du har ett firma namn står insmält i rutan på båten. Men du har alltså kontaktat Steffan? På Ertec? Så kan vara att formarna är skrotade, men Ö-metall har ju reklam på sin sida att de tillverkar rutor. Väldigt trist med glas och båtar, men prata med Ertec där får du nog bättre uppgifter hur du ska gå tillväga än vad du får av Nimbus. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör hur kostnaden blir, sista alternativet blir ju att tillverka ett nytt rutställ. Det går väl på runt 75000:- Det är ju inget hitec att tillverka rutor, allt går att tillverka blir dyrt ja, men försäkringen lär ju täcka ganska mycket. Hör gärna av dig hur det går.

Har ställt fråga till Steffen får nog svar om rutor till kvällen återkommer. // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med de som meckar med gamla bilar, vet att det finns en firma i finland som tillverkar rutor till gamla bilar på beställning. Vet dock inte vad firman heter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, gusvo085 säger:

Kolla med de som meckar med gamla bilar, vet att det finns en firma i finland som tillverkar rutor till gamla bilar på beställning. Vet dock inte vad firman heter....

Kanske en chansning, men det finns en firma som heter Veterania som kan fixa rutor till veteranbilar från 1949-1995, den firman har sannolikt inga båtrutor, men kanske kan ge dig kontaktuppgifter till någon som tillverkar böjda rutor på beställning.

Jag hörde talas om den firman på en veteranbilsträff, och på något vis hade en komplicerad böjd bilruta till någon amerikanare fått mallas upp och nytillverkas. Men jag hörde inte hela historien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Draco1700 säger:

 

Det går absolut att göra nya rutor i härdat glas men svårigheten, och kostaden, är beroende av om huruvida man kan får tag i formar eller om dessa måste nytillverkas.

 

Enligt Ertec hade de inga kvar, ej heller formarna. Men om nu de tillverkas i Finland?! kanske inte den uppgiften stämmer...?!?!

 

Peter, vet du vad företeget i Finland heter som tillverkade rutorna?

Har ikväll fått mail från Ertec Steffan dina rutor ska finnas på lager i Norge Steffan svarade, Det har vi, hos oss så heter båten Nimbus 22 DC P-Nummer: 127 . Maila mig så får du Steffens mobilnummer  De kan säkert komma till dig och byta dem under vintern, de var till mig i våras och fixade min rutbåge. Detta är väl ändå en försäkringsskada så för din del blir det väl bara självrisken.

         // Peter

Redigerad av kossor
  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Har ikväll fått mail från Ertec Steffan dina rutor ska finnas på lager i Norge Steffan svarade, Det har vi, hos oss så heter båten Nimbus 22 DC P-Nummer: 127 . Maila mig så får du Steffens mobilnummer  De kan säkert komma till dig och byta dem under vintern, de var till mig i våras och fixade min rutbåge. Detta är väl ändå en försäkringsskada så för din del blir det väl bara självrisken.

         // Peter

 

Strålande! :D 

Jag mailar dig för kontaktuppgifter till Steffan.

 

Tackar ödmjukast för allas inblandning och engagemang i jakten, verkligen tacksamt! :D

 

Vänligen Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Draco1700 säger:

 

Strålande! :D 

Jag mailar dig för kontaktuppgifter till Steffan.

 

Tackar ödmjukast för allas inblandning och engagemang i jakten, verkligen tacksamt! :D

 

Vänligen Mathias

 

Hoppas att inget blivit missuppfattat nu skickade bilden på spectran du lagt upp här, kopierade svaret från Ertec till dig i mailen. Hoppas nu allt löser sig för dig, är ett riktigt skit med glas till båtar. Men som sagt nu har du en kontakt, och allt går att nytillverka precis allt. Ett tips om nu allt löper på och de kommer och monterar rutorna de reser runt i europa och lagar glas, samt att just dina rutor nu finns. Skippa då den rackarns gummilisten som rutan sitter i be dem limma den istället gjorde så på min epoca. Och för första gången har jag en båt som är tät runt rutramen.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Tommy heter jag. Har samma problem som du har ,eller haft. Jag undrar om det löste sig för dig

med Ertec. Och om, vad blev kostnaden ? Vore tacksam för ett svar.

 

 

Redigerad av thunderbird
i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommy,

 

Rutor fick vi tag på från Ertec men det som strulat är den överliggande profilen som först inte beställdes tillsammans med rutorna, i tron av att varvet själva kunde fixa detta. Dessvärre gick inte det utan profilen fick beställas från Norge iaf. Givetvis sammanföll detta med semestertider och det tillsammans med Tullens handläggning har detta medfört att båten fortfarande står på land...

 

Vet inte den sista uppdateringen men senast för två veckor sedan var läget som ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vi tittar på att köpa en dc22:a men framrutan är bytt till plexiglas som blivit skadat och ser kristalliserat ut. Vi skulle om vi köper båten behöva byta till en glasruta men vet inte hur svårt och dyrt det är. Hur har det löst sig för er andra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej
Jag sökte själv efter ruta till min Nimbus 22 DC -90
(Äldre modellen, inte Spectra) 
Jag har köpt en Macron ruta till min nu som man sågar till själv.
På min var redan rutan bytt sedan tidigare och var kristaliserad.
Jag pratade med Nibus och de säger att detta är vanligt på de äldra modellerna med plastrutorna då glasrutorna ofta har gått sönder.

Redigerad av PerV

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev PerV:

Hej
Jag sökte själv efter ruta till min Nimbus 22 DC -90
(Äldre modellen, inte Spectra) 
Jag har köpt en Macron ruta till min nu som man sågar till själv.
På min var redan rutan bytt sedan tidigare och var kristaliserad.
Jag pratade med Nibus och de säger att detta är vanligt på de äldra modellerna med plastrutorna då glasrutorna ofta har gått sönder.

Vad är en Macron ruta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ann:

Vad är en Macron ruta?

Macrolon stavas det och är en typ av plexiglas-plast. Googla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plexiglas blir ofta kristalliserad, i synnerhet om den sköts fel (tex torkas med T-sprit).

Men, den är billig och håller kanske 7-10 år. Är den plan så är det enkelt att byta men det går ganska bra att böja med värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev pseudonym:

Macrolon stavas det och är en typ av plexiglas-plast. Googla.

Polykarbonat, kan även heta Lexan. Betydligt starkare men också mycket dyrare. Polykarbonat har sämre UV-skydd och är inte lika reptåligt som plexiglas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev pseudonym:

Macrolon stavas det och är en typ av plexiglas-plast. Googla.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Polykarbonat, kan även heta Lexan. Betydligt starkare men också mycket dyrare. Polykarbonat har sämre UV-skydd och är inte lika reptåligt som plexiglas.

Tack! Bra input

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har bytt till ny glasruta (dvs inte plexi eller annat)? Var hittade ni isf den och vad kostade det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tillrättelser
Makrolon heter den Polykarbonat som jag har fått köpa
Glasmästaren rekomenderade denna typ just för att 
Den var mer reptålig
Den skulle inte kristallisira sig som den ruta som satt i den båt jag köpt.
Detta var en dyrare variant ca 5000kr för 1x2m

Anledningen till att jag valt denna ruta var just att jag har letat och inte hittat orginal härdad glasruta, och för att få bättre sikt än den som satt i så var detta det alternativ jag hittat.
Skulle jag hittat en orginal glasruta så hade jag gladeligen valt denna.

 

Dock återstår nu fixet med att såga den rätt och motera tilbaka rutan, jag måste antagligen lyfta hela rutramen inklusive sidorutorna för att få tillbaka framrutan med alla lister korrekt.

Är det någon som har gjort detta som har någon erfarenhet att bidra med?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser min båt ut med den gamla rutan, svårt att det kanske men det ligger ett ytskikt som har krackilerat och mörknat

IMG_1748 small.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Operation att byta framrutan pågår, mycket mer arete än väntat, det gick att dela rutramen och tur var det det var mycket pilligt och trixigt att få i den nya rutan.
Matrialet som jag använt  heter Makrolon, "AR" eftersom jag inte hittat en orginalruta i härdat glas.

IMG_4294 2.JPG

IMG_4295 2.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktisk arbetsbord!

Makrolon är mer reptåligt än ren (och billigare) polykarbonat men det tål tex inte en vindrute torkare speciellt bra.

Går ev att polera upp, plexiglas går utmärkt att polera.

Härdglas kan man köpa HÄR, om det går att böja tillräckligt får man kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...