Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Mackey

Vilken sida är styrbord sida på en bilfärja?

Rekommendera Poster

Jag och min fru reste mellan Helsingör och Helsingborg i söndags och då tänkte vi för mycket.

 

Vilken sida är styrbord sida på en bilfärja med två förer?

Så länge färjan rör sig får man väl anta att den inte backar, eller??

 

Vilken sida är styrbord sida när färjan ligger stilla?

 

Om styrbord sida växlar, när händer det i sådana fall?

 

Vad säger man för att beskriva färjans norra sida?

 

Vilken terminologi används av besättningen på dylika skapelser med två förer?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det finns o-sjömannaterminologiska krav på de som anställs.

Dom kanske talar "vanligt" språk. Typ höger å vänster i färdriktning.

Precis som tåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att låta trist - men om båten ligger stilla, vad spelar det för roll vad som är BB respektive SB? Det blir ju intressant först när den färdas, då väjningsregler blir aktuella. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har såvitt jag vet dubbla lanternuppsättningar. När färdriktning byts skiftas både lanternföring och terminologi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ABBA - dvs AB Bröderna Ameln. Konservfabriken startad 1906 (Dvs långt före sånggruppen som tog samma namn) hade sin fabrik i Kungshamn (egentligen Gravarne) på en ö - Rösholmen. En av deras kända produkter är "Kalles Kaviar"

För person- och produkttransporter hade de en färja - ABBA-färjan. Den var lika dan i bägge ändar - hade väl typ ett symmetriskt kosterskrov och två styrhytter. Det var ju en relativt kort sträcka färjan trafikerade och vilken sida som var SB respektive BB berodde ju på åt vilket håll färjan gick.

Gick den från land till Rösholmen, var den norra sidan SB och gick den från Rösholmen till land var den södra sidan SB. Den hade ju två uppsättningar lanternor som växlades beroende på färdriktningen.

För dom vilsekomna varelserna som känner sig tvingade att ha en profil på Facebook :ph34r:, finns en bild från Kungshamns bildarkiv här. 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan så var jag på studiebesök på en färja på Vaxholmsleden, som går mellan Vaxholm och Rindö. Jag ställde samma fråga till skepparen som ts ställer här ovan. Och precis som andra har svarat i tråden, så byter färjan lanternföring beroende på färdriktningen. Däremot sade han att färjans "riktiga" akter är där flaggan sitter. Så ligger färjan still så är aktern i den ändan där flaggan sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Mackey säger:

Vilken sida är styrbord sida på en bilfärja med två förer?

Så länge färjan rör sig får man väl anta att den inte backar, eller??

 

Fören är det håll färjan rör sig om det inte handlar om en tillfällig backmanöver. Om färjan däremot från sidan ser ut som ett vanligt fartyg men har "styranordning även i förskeppet" så ska det ha två horisontella klot i förskeppet dagtid. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att vägfärjor har en bestämd för och akter. Ovanför däcket så är de helt symmetriska men under däcket så är de mer utformade som ett vanligt fartyg. Fast vilken av ändorna som är fören och aktern vet möjligtvis besättningen ombord på färjan, och är inget som man ska hänsyn till när det gäller navigeringsreglerna till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎12‎-‎05 på 07:33, Peter_K säger:

Med risk för att låta trist - men om båten ligger stilla, vad spelar det för roll vad som är BB respektive SB? Det blir ju intressant först när den färdas, då väjningsregler blir aktuella. 

Lite trist kanske, men framför allt tycker inte jag du har tänkt riktigt färdigt.

 

Svaret har vi ju redan fått, de ombord vet vilken sida som är styrbords sida och kan alltså kommunicera med varandra som på en vanlig båt.

 

Vi andra får leva i ovisshet så länge vi inte ser var flaggan sitter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ombord på Aurora benämns pumpar och all annan dubblerad teknisk utrustning som norr/söder (t.ex. "norra smörjoljepumpen") till skillnad från "styrbord/babord" som på övriga fartyg i och med att båten i praktiken växlar för/akter beroende på vilken riktning hon går...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...