Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Varmaren

Gångvärme Volvo 41A

Rekommendera Poster

Hej, jag har en volvo 41A med en liten gångvärmare med två utblås. Tyvärr räcker inte värmen till för att hålla vindrutorna uppe vid regnväder på senhösten. Jag vill byta till en större gångvärmare med fyra utblås för att kunna fördela värmen bättre.

 

Hur många kW kan man ta ut från 41an? Jag har sett effekter på upptill 12kW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Varmaren säger:

Hur många kW kan man ta ut från 41an? Jag har sett effekter på upptill 12kW.

Lika många kW som du tar ut på propelleraxeln. Ungefär.

En defroster ger ofta runt 4kW det borde räcka. Har du värmeväxlare mellan motor och defroster kretsen? Är det tillräcklig cirkulation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänkte mera på vilken värmeeffekt man kan ta ut från motorn till defrostern

 

Jag har inte studerat hur det är kopplat, trodde det var "standard-grej" på motorn? Slangar går det åtminstone från övre delen in till defrostern. Hytten är rätt gles och läcker värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effekt finns det nog så det räcker i motorn.

4kW håller min båt riktigt varm och då är det kapell.

Kolla upp hur det är kopplat. Det kanske finns någon standardlösning men det brukar vara ovanligt när gäller båtar ;)

En ren gissning är att det är för dålig cirkulation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte in gångvärme i min båt för några år sen.

Ett separat system med värmeväxlare efter motorn och eget expansionskärl.

Hade till att börja med problem med luft i systemet. Fick sätta in en extra luftare direkt under varmluftsaggregatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten hålls varm när man kör sakta, det är med ökad fart som draget i dörrar och dylikt kör ut värmen. Utblåsen från gångvärmaren är inte optimerade för att blåsa imman bort från rutorna. Det finns en styrhytt som gångvärmaren går till och sedan en ebersprächer på 2kW som går till bakre kajutan. När det är kallt vill inte ens dessa två räcka till med värmen och när det är regnigt och fuktigt blir det imma. Med kallt menar jag -5 till -15'C och körande i dryga 20 knop. Ebern vill stänga av sig ibland också.

Att täta dörrar är en åtgärd. Att kolla cirkulationen är en annan, hur man nu gör det? Det är en 10 år gammal installation av den förra ägaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Varmaren säger:

Att kolla cirkulationen är en annan, hur man nu gör det? Det är en 10 år gammal installation av den förra ägaren

Börja med att kolla hur vattnet går. Är motorn sjö eller färskvattenkyld?

Går vattnet direkt från motorn till defrostern eller via separat pump?

Luft i systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall fara till båten i morgon och kolla. Jag tror att vattnet går direkt från motorn. Sötvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper en sk defroster så står det tex "Slanganslutning: 16mm". Tittar man på defrostern så ser man att rören övergår till kanske 10mm. Det är lite trångt och vattnet från motorn går hellre igenom termostaten än genom defrostern.

Jag hade så och dessutom 2x3m rör. För att få fart på vattnet fick jag sätta in en cirkulationspump, då blev det varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej skall kolla vad det är, det är trångt bara. Vilken sorts pump är det som man skall ha för att förbättra cirkulationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland behöver inte kravla in själv. För det ändamålet (endast) har jag en selfie-pinne till mobilen!

En cirkulationspump för värmare kan vara det som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.f2e4d1eca6f051e39ee6d4222c4e82e3.png

 

Så här ser det ut i maskinrummet. När maskinen har normal arbetstemperatur är returens temperatur ca 40-50 grader (känt med handen). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanliga är att gångvärmen kroknar i låg fart, dels på grund av att cirkulationen minskar med det lägre varvet men också för att dieslarna ofta inte producerar vansinniga mängder överskottsvärme på på lägre last.

 

Börja med att se till att den varmluft som produceras inte blåser bort, det torde vara den första åtgärden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, firefish säger:

Det vanliga är att gångvärmen kroknar i låg fart, dels på grund av att cirkulationen minskar med det lägre varvet men också för att dieslarna ofta inte producerar vansinniga mängder överskottsvärme på på lägre last.

Har man mekanisk cirkulationspump så blir det inte mycket flöde. En del färskvattenkylnigar har elektrisk pump, då är det inga problem med flödet. Värme finns det nog så det räcker, jämför med en bil på tomgång tex.

 

5 timmar sedan, Varmaren säger:

När maskinen har normal arbetstemperatur är returens temperatur ca 40-50 grader

Det låter rimligt. Säg att det utgående vatten från motorn är 85°C så ska flödet vara 24 liter/tim för att få ut 1KWh.

En "husvagnspump" ger runt 5 liter/min. Ta ut 4kWh så ska tempen sjunka från 85 till 74°C så flödet är nog lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmluft som blåser bort är ett stort problem,  helt rätt. Men jag vill ändå effektivera cirkulationen med pump. Kan ni från bilden avgöra hur det är byggt för tillfället. Är det endast en del av kylarvattnet som cirkulerar till defrostern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som det brukar på staketmotorn, själv har jag dock ballofixer i stället för skjutventiler.

 

Är ventilerna fullt öppna?

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dubbla paket med totalt 8st utblås kopplat på styrbords motor, en Kad42(4st utblås där man åker). Sitter i seriekopplade med vv-beredare och dieselvärmare. Inga problem att hålla varmt enbart med motordrift under den Svenska sommaren.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en extra värmare på dryga 8kW. Nu är det  varmt i hytten med dubbla värmare, även på vintern. Monterade på samma gång en cirkulationspump men det var kanske i onödan. 

Tack alla ni för hjälpen! Det värmer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...