Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Gäst Simon

topcoaten härdar inte...

Rekommendera Poster

Gäst Simon

Hejsan! Målade ett garderobsutrymme i båten med topcoat för några veckor sedan blev tjusigt men kladdigt! Topcoaten härdade inte! Ja, jag hade härdare i... Ända jag kan tänka mej är att det blev för kallt på kvällen... Nu till frågan: Vad i H- gör jag nu? är det bara aceton och trasor som gäller eller kan man göra på nått annat sätt? Var inne på att kanske spruta på härdare i en blomspruta och sen arbeta in det med en pensel... Kanske lite vågat... härdare är ju rätt starka grejor... nån som har nått förslag? Mvh. Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar härda om man värmer på lite. Prova med en kamin ett dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej låter kostigt även om det blir kallt under en tid så fort värmen kommer så härdar det till fullo. blanda en liten provblandning och kolla så det funkar prova gärna på den ytan du redan målat. funkar det så är det ju bara att måla över för då härdar det med sig den första målningen om du har tur annars blir det att torka med massa aceton och ta bort den första målningen.tycker inte du ska sptruta på härdare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måla på en ny omgång med toppcoat, var nogran att du får rikligt med härdare i, och att temperaturen e min 15 grader, helst min 20. Nya lagret härdar ut det första lagret med färg. KAN också va så att garderoben hadde mycket hög fukthalt, då kan det också bli strul med härdningen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft samma problem jag åxå. Skulle måla ett helt 29fots tak, härdade inte. På med allt vad fläktar jag hade. Till slut härdade det, mysko. Till saken hör att det var INTE för kallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade motsvarande problem med en topcoat och härdare som hade legat kallt under vintern. Trodde jag kastade den men jag kastade antagligen den nya... :cry: Jag testade med värme men det hjälpte inte. Kom inte på att måla över med ny coat men det hade nog gått. Nu blev det trasa och aceton...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej vad menar du med rikligt med härdare vill du att det ska börja ryka om topcoaten eller?: använd ca 2% och ha ca 20 gr varmt för mycket härdare så kan det börja härda blixtsnappt :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

verkar vara många som har problem med härdning tänk på att det är så lite härdare så man måste röra om ordetligt jag har alltid en färg blandare till borrmaskin har alldrig haft några problem med härdning :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förtydligande:Vid 15 grader så öka till 4% härdare för att få en tillräkligt härdning av bef och ny färg. Vid 20 grader öka till ca 3% härdare :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

nu låter det bättre inte alla som vet att det ska vara så lite härdare till topcoaten vet sånna som fått det att börja ryka om det då blir det inge bra :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Simon

Hmm... hae bestämt mej för att testa att måla över den med ny topcoat men när jag kom ner till båten var det torrt! tokigt... Tack för all hjälp Mvh. /Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...