Gå till innehåll
onsdag 02 april 2025
Faderullan

Vatteninträngning i glasfiber

Rekommendera Poster

2018-07-10 vid 09:31 skrev Faderullan:

För att gå vidare och få reda på vad som händer med en normalt flytande båt med normal mängd slagvatten behöver vi nu bättre faciliteter. Någon som ställer upp med en välvårdad, helst splitterny torr båt som ligger i en inomhusbassäng under kontrollerade former under ett halvår? Det behövs också en lyftanordning och en mycket noggrann våg...

Delta Marin på Värmdö har sjösatta båtar i sin inomhusbassäng på vintern för display. ^^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Läser detta först nu.

Angående vatteninträngning.

Har en Cumulus, som blev blästrad till helt ren gelcoat gång runt 2007. Då målad med nån industriepoxi. Vet inte hur många lager.

Redan vid första uttagningen efter det jag köpt båten 2008 så var det en mängd blåsor under vattenlinjen.

Öppnade upp dessa inför vintern.

Enkelt uttryckt så målade jag botten med ny VC-Tar 2 Expoxi. Flera lager där jag skrapat bort.

Varje år efter detta har det kommit nya blåsor. På nya ställen och även där jag skrapat ned till gelcoat. Fläckig som en camoflagefärgad stridsvagn. 

Av ren nyfikenhet så testade jag en annan Epoxi som en kompis hade fått över på 1m2 av skrovet under vattenytan.

Upptagningen hösten 22. Ingen ny blåsa på testytan! Däremot i övrigt som tidigare.

Nu tänker jag ha skutan kvar typ 5 säsonger till.

Här blir inte fråga om skrapning och blästring. River av det värsta.

Värdet på båten är ca 50 000.

Inget att bråka med.

Kanske ger jag bort båten till slut i befintligt skick.

Är ren semesterseglare, och jag har inte brottom. Är heller inte direkt pedantiskt lag.

Testar kompisens val av Epoxi! Ska läggas på i tre lager.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...