classelagare1 7 Postad 29 November , 2017 Skulle vilja komplettera den dieseldrivna luftvärmaren med en 'elpatron'. Tycker det borde gå ganska lätt att konstruera men aldrig sett någon. Alternativ 2 är kupefläktar men de väsnas så förfärligt. Har någon förslag. På liten tyst elfläkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 November , 2017 Det finns värmeelement för ventilationsanläggningar. Jag skulle nog hellre använda moderna lågtemp värmeelement (oljefyllda känns sådär) och ev blåsa in friskluft bakom med en lite datorfläkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 29 November , 2017 Hej Här finns kanalvärmare Kanalvärmare och långt ner på sidan denna Flera Kanalvärmare Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
classelagare1 7 Postad 29 November , 2017 Kanalvärmare var det magiska ordet. Supertack. Nu blev det nästan för mycket att välja bland. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 November , 2017 Men 2700kr? Hade enliknande tanke för många år sedan men det jag hörde var att värmeelementen var av hög. temp typ, sådana där som luktar bränt damm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 November , 2017 Det var ju en tanke med kanalvärmare. Har faktiskt en - monterad ihop med ett gammalt värmeväxlarpaket i mitt hus. Den sattes in 1978, men så vitt jag vet har den aldrig använts elektriskt. Däremot har ventilationsluft strömmat igenom den i 28 år. Jag fick nämligen aldrig kopplat in den elektriskt. (Det där med smens märr och skomakarns fru - som har de sämsta skorna) Värmeväxlaren kopplades bort - luftmässigt - när jag ersatte den gamla oljepannan med en frånluftsvärmepump. Ett aber i sammanhanget är att diametern på kanalvärmarens rör är 160 mm. Slangen mellan min Webasto 2000 och första förgreningen är 90 mm, så det behövs ju övergångar. Fast det kanske finns kanalvärmare med mindre diameter i anslutningen. Sen beror det ju på hur värmen från kanalvärmaren var tänkt att använda. Läste om nån som bodde i en båt och hade en luft/luftvärmepump som huvudsaklig värmekälla. Själv har jag ju båten i sjön hela året och har ett oljefyllt element, inställt på relativt låg temperatur (typ 8 grader), i motorrummet, som ligger under durkarna i däckssalongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
classelagare1 7 Postad 30 November , 2017 Har frostvakt i motorrummet och på några andra ställen. Tanken var att få till en någorlunda snabb uppvärmning och gärna få båten ventilerad samtidigt. Framförallt när man kommer i hamn eller till båten. Lös värmefläkt fungerar men är bullrigt och fult. Gillar dessutom att mecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 November , 2017 (redigerade) 1 timme sedan, classelagare1 säger: Har frostvakt i motorrummet och på några andra ställen. Tanken var att få till en någorlunda snabb uppvärmning och gärna få båten ventilerad samtidigt. Framförallt när man kommer i hamn eller till båten. Lös värmefläkt fungerar men är bullrigt och fult. Gillar dessutom att mecka. Det där med båtmeckande är för många en sjukdom. En del blir inte alls smittade och för andra blir det en kronisk och obotlig sjukdom. Jag känner en som drabbats hårt. När det gäller elanslutning, så är det ju frågan om hur stor säkring det finns före uttaget och hur många som anslutit efter den. På en 10 A säkring kan man i princip ta ut 2300 watt. Är det spänningsfall ut på bryggan, så minskar ju effekten. Sen finns det ju ofta begränsningar på vad man får använda elen till på bryggor och i gästhamnar. Min Webstovärmare är på 2000 watt och ger ju lika mycket värme som en kanalvärmare med samma effekt - eller tänkte du köra dem serie!? Redigerad 30 November , 2017 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser