Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Vista

MD 5B

Rekommendera Poster

Bytt bränsleslang från vattenavskiljaren till bränslepumpen på MD 5B, 1978. Luftat vid bränslefillteret och startat med hjälp av dekopmressionshandtaget. Får inte fulla varv och måste ha dekompressionshandtaget ute annars så stannar motorn. Aldrig hänt förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpper du ut kompressionen kan maskinen inte gå!

 

Hej och välkommen förresten!

 

Jag tolkar dig så här, vet inte om det stämmer, du öppnar dekompressionshandtaget för att motorn ska kunna drivas av startmotorn?

Om så, dåligt med ström i batteriet, dåliga anslutningar av startkablar, eller hoprostad startmotor.

 

Lite luriga att lufta de där maskinerna, returen från spridarna går till finfiltret, så man får köra runt luften några gånger innan man får luftfritt bränsle, och luftfritt bränsle är nödvändigt för att få maskinen att gå normalt.

 

;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med finfiltret så menar du bränslefiltret? Jag skall allts släppa ut/lufta längre för att få bort ev. luft? Jo, dekompress. kan jag inte ha inne för då stannar motorn. Har tid. bara behövt använda det vid första start efter vinterförvaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finfiltret är den stora burken, förfiltret har ofta ett litet handtag så att du kan handpumpa bränslet.

dekompressionshandaget ska vara stängt för att motorn ska kunna gå rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Vista säger:

Jo, dekompress. kan jag inte ha inne för då stannar motorn

Dum fråga, det är inte kallstarten du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja nu är inte finfiltret särskillt stort på en MD5a.

Finfiltret är där du har luftat tidigare, du kan få upprepa luftningsproseduren några gånger.

Kör du på starten när du luftar, eller pumpar du med handpumpen?

Jag frågar  för om du handpumpar, kan maskinen stå i ett läge där handpumpen ger mycket lite bränsle i varje pumptag, i så fall får du baxa motorn ca ett halvt varv.

 

Blev lite fundersam kan det vara så att du har dynastart?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av dessa maskiner säger att man ska lufta på högtyckspumpen! Funkar alltid. Bränslefiltret vill sig ofta inte, luften verkar fastna längre fram i systemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-29 på 12:36, Vista säger:

måste ha dekompressionshandtaget ute annars så stannar motorn.

Dekompressionshandtaget är en spak som fälls upp. Kallstarten brukar vara ett handtag ungefär som stoppreglaget.

Om motorn inte går utan att stoppreglaget dras ut lite så brukar det betyda att varvtalsregulatorn kärvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med kallstart på en MD5, finns det? jag har skruvat mycket i dessa och aldrig sett något. Kallstarten brukgar gå bra med mycket gas utan växel i. Med kall menar jag tidig vår eller sen höst, mitt i sommaren startar den lätt på tomgång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande att TS inte fått ut all luft, som sagt, lurigt med returen till finfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta missar att lufta insprutningspumpen. Att lufta vid banjonippeln funkar inte. Eftersom motorn lutar, sitter den luftskruven inte högst upp. Man måste lufta på den lilla spårskruven som sitter på andra sidan om pumpen.På tidigare motorer finns inte denna skruv. Då får man lossa tryckventilen. Att returen går till filtret har jag aldrig upplevt som något problem.Och visst finns det kallstartanordning på dessa motorer. Om man läser beskrivningen som Thallatha bidrog med, så står allt där, fast de har krånglat till det lite, Det räcker att lufta på inprutningspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Rollen säger:

 Om man läser beskrivningen som Thallatha bidrog med, så står allt där, fast de har krånglat till det lite, Det räcker att lufta på inprutningspumpen.

 

Det där med att lufta dieselmotorer kan va ett äventyr.

När jag läste den citerade texten ovan kom jag att tänka på första sjösättningen av min nya båt med en ny och egeninstalerad dieselmotor.

Jag hade fyllt på den nya dieseltanken med 25 liter diesel från en Jeapdunk.

När båten var sjösatt startade jag motorn. Den startade direkt och gick som en klocka (som grannpojken brukade säga - hans pappa var urmakare)

Efter en liten stund stoppade motor - jag hade glömt att öppna kranen på tanken och motorn hade gått på den diesel som fanns i filtren och var medskickad från Volvo Penta.

Jag började att läsa i instruktionsboken och försökte lufta. Trots ihärdiga försök lyckades jag inte få igång motorn. När jag gett upp och skulle åka hem kom "urmakarns pojke" för att kolla på min båt. Göran - som han heter - är utbildad bilmekaniker och var då långtradarchafför.

 

Frågade honom om han kunde lufta och få igång motorn - det skulle inte va några problem.

 

Räckte honom instruktionsboken varpå Göran fällde de orden som etsat sig fast i mitt minne;" skulle jag följa den, så skulle jag aldrig få igång motorn".

Sen donade han lite runt motorn en ganska kort stund och sen startade motorn - och gick som en klocka.

5a218b37f17b5_UrmagernluggarStig.JPG.55472f9d97aaeee8522fd66a332c94fd.JPG

 

Urmakarn - och i det här sammanhanget en ovidkommande gosse.

 

5a218b892e545_GranLundin.jpg.2e966312f1c7972e747eeec43f3e2c85.jpg

 

Urmakarns pojke - Göran. Bägge bilderna tagna i mitten på 1960- talet ca 10 år före historine om min båtmotor,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Rollen säger:

De flesta missar att lufta insprutningspumpen. Att lufta vid banjonippeln funkar inte. Eftersom motorn lutar, sitter den luftskruven inte högst upp. Man måste lufta på den lilla spårskruven som sitter på andra sidan om pumpen.På tidigare motorer finns inte denna skruv. Då får man lossa tryckventilen. Att returen går till filtret har jag aldrig upplevt som något problem.Och visst finns det kallstartanordning på dessa motorer. Om man läser beskrivningen som Thallatha bidrog med, så står allt där, fast de har krånglat till det lite, Det räcker att lufta på inprutningspumpen.

Det står ju även att kallstarten gör samma som att ge mer gas, alltså bara ett handtag som gasar utan att lägga i växeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Rollen säger:

De flesta missar att lufta insprutningspumpen. Att lufta vid banjonippeln funkar inte. Eftersom motorn lutar, sitter den luftskruven inte högst upp. Man måste lufta på den lilla spårskruven som sitter på andra sidan om pumpen.På tidigare motorer finns inte denna skruv. Då får man lossa tryckventilen. Att returen går till filtret har jag aldrig upplevt som något problem.Och visst finns det kallstartanordning på dessa motorer. Om man läser beskrivningen som Thallatha bidrog med, så står allt där, fast de har krånglat till det lite, Det räcker att lufta på inprutningspumpen.

 

Säkert inget problem för dig och mig som har stor erfarenhet av trilskande maskiner, men vi ska veta att de flesta som frågar här har mindre erfarenhet.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att  kallstartanordningen skulle ha samma funktion som att ge fullgas är fel. När man aktiverar kallstarten går reglerstången förbi fullgasläget, och ger därmed extra bränsle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Rollen säger:

Att  kallstartanordningen skulle ha samma funktion som att ge fullgas är fel

Precis. När man "gasar" så ger gasen order till regulatorn om ett visst varvtal. Regulatorn kommer i sin tur att påverka inprutningspumpens reglerstång. I de flesta fall så fungerar kallstarten så att den direkt påverkar reglerstången, alltså insprutningspumpen ger bränsle även om inte regulatorn tycker det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...