spidibom 0 Postad 28 November , 2017 Hej! Jag har en Allegro 33 som är under långsam upprustning. Jag skulle vilja sätta ett ekolod på båten, då det känns väldigt användbart för både navigering och ankring. Jag är alltså inte så intresserad av att kunna se fiskar och småsten, utan mest av att veta hur djupt det är. Men jag vill ogärna borra i skrovet. Jag har hört att det går att sätta ekolodet på insidan av skrovet, men den mesta informationen jag hittar om detta är både svårbegriplig (för min ännu tämligen låga båtkompetens) och riktad mot fiske på små motorbåtar. Allegron har ju ett rätt rejält järnskrov - går det då att sätta ekoloder på insidan då? Vilken typ av ekolod behöver jag? Fungerar exv en Lowrance Hook-3x som kommer med en "Skimmer tranducer"? Var på båten bör jag i så fall sätta den? Väldigt tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 28 November , 2017 Det ekolod du funderar på är ju bara ekolod. Varför tittar du inte efter ett kombinerat ekolod/plotter? De flesta kombiinstrument kan konfigureras så att de visar sjökortsbilden och inlagt i kanterna visar du fart, kurs, djup o liknande. Då har du bara en bildskärm att strömförsörja. Å du kommer garanterat att vilja ha även en plotter ombord. Du skriver att du har ett rejält järnskrov. Jag har aldrig tidigare hört talas om en Allegro med järnskrov. Däremot har Allegron en rejäl järnköl som inte släpper igenom ekolodsstrålen. Men genom glasfiberskrov (som jag tror att din båt har) så går det att skicka ekolodsstrålen. Ekolodsgivare kan placeras på lämplig plats inombords i båten. Ett sätt att hitta en bra plats är att stoppa ekolodsgivaren i en plastpåse med vatten och sedan flyttar du runt ekolodet tills du hittar en plats där du får ett bra eko. Självklart så dämpas signaerna av glasfibertjockleken så undvik mittskarven där skrovhalvorna är ihopplastade. Ett homogent laminat (välplastat utan luftblåsor) ger bättre resultat. Det är därför du behöver leta efter lämplig plats. När du hittat en bra placering så kan du limma fast givaren med rejält med tätningsmedel (typ Sikaflex eller liknande). Det ska vara en homogen massa mellan givaren och skrovet. Ett annat monteringsalternativ är att plasta fast ett rör/låda i botten på båten. Montera givaren i röret och fylla röret med vatten eller glycerin så att det står över givaren. Med vatten så behöver det tömmas på vintern. Med glycerin så fryser det inte sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 28 November , 2017 (redigerade) Det funkar nog väldigt, väldigt dåligt men troligen inte alls att få ekolodssignalen genom ett stålskrov. Du måste nog vänja dig vid tanken att göra hål i skrovet. Tillägg: Tänkte inte på att Allegron är i plast. Mackey Redigerad 28 November , 2017 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spidibom 0 Postad 28 November , 2017 (redigerade) Oj då, menade såklart järnköl, inte järnskrov! Haha, terminologin är fortfarande inte helt på plats! Tack så mycket för väldigt hjälpsamt svar! Visste inte att plottern kan visa ekolodet också! Båten är dock för tillfället lite av en röra då det gäller plotters: har en stor Raymarine C80 plotter utan kartor, en NAVMAN tracker 5500 utan kartor, och en liten Garmin plotter från 2013 med kartor, samt navigationsdator med OpenCPN och GPS-dongel. Inget pratar med något då det ännu inte finns något NMEA-system. (Orsaken till kartbristen är att grejerna är så gamla att de är svåra att hitta kartor till.) Har lite svårt att veta vad jag ska göra med alla dessa prylar - har ni kanske något spontant förslag på vilken jag ska satsa på att investera i? Eller ska jag köpa en ny? Ska jag investera i ett NMEA2000-system? Även, går det alltså att koppla in ett ekolod direkt till någon av dessa eller måste signalen gå genom någon... mojäng? Tack för hjälpen och för att ni står ut med min uppenbara båt-inkompetens! (Jag jobbar på att lära mig!) Redigerad 28 November , 2017 av spidibom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 November , 2017 (redigerade) Ibland har jag lite svårt att förstå båtägares motvilja mot att borra hål i båten. Att göra så lite hål under vattenlinjen kan jag i viss mån förstå, men att avstå från "nödvändiga" funktioner pga säkerhetsnoja, är jag lite skeptisk till. Tänker du avstå från logg också av samma anledning!? Jag monterade en ekolodsgivare i min bohusjulle - lilla bilden uppe till vänster. Akterspegelsgivaren i en plastpåse med vatten. Fungerade vid första försöket. Limmade fast med silikon eller om det var Sika. Fungerade klockrent. När jag köpte min nuvarande motorseglare hade jag ett fiskeekolod med akterspegelsgivare. La den i en påse med vatten och provade ut en en placering. Fungerade. Limmade fast givaren. När Sikan eller om det nu var Silikon hade torkat så visade lodet ingen ting. Ett himla arbete att ta loss givaren från skrovet. Provade på flera ställen med samma resultat. I påse med vatten - Fungerade. Fastlimmat mot skrovet - fungerade inte. Plastade fast ett rör mot skrovet där jag provar med givaren i en plastpåse med vatten. Fyllde röret med glycolblandat vatten - fungerade inte. Det var dagen innan jag skulle ut och semestersegla. Fyllde en plastpåse med vatten och satte fast givaren och plastpåsen med en klamra. Det fungerade i 3 dygn - sen hade vatten läckt ut. Vad det är för galet med plastskrovet i min norskbyggda motorseglare från 1979, vet jag inte. Det är enkellaminat, men skrovet är tjockt. Varför det fungerar med givaren i en plastpåse med vatten men inte när man limmat fast givaren mot skrovet, begriper jag inte heller. Det borde fungera. Köpte ett logg, lod och vinddatapaket, med genomgående givare (och trådlös överföring från vindgivaren) Fungerar perfekt. Har man givare för genomgående montering, så tror jag att ett fastplastat rör med nån vätska är det bästa alternativet. Redigerad 29 November , 2017 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 29 November , 2017 Vilket Logg, lod och vind kör du med Thallatha? Till Ts, Nya plottrar uppdaterar position snabbare än äldre. Hur gammla är dom du har? Om mer än ca 10 år kan det vara ett bra lyft att byta dem. Ang genomgående hål för ekolod så sikta på ett kobi instrument och hål i botten framför kölen, nära mittlinjen. Det är vanligaste varianten och risken är liten med det. Hadde det varit ett problem skulle det ha varit vanligare att se relaterade problem på forum, tex här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spidibom 0 Postad 29 November , 2017 Vi har ingen logg eller vindpaket heller - utan förlitar oss på GPS-position för det första och fingret-i-luften för det andra. Vi hade nog tänkt avstå från logg av samma anledning faktiskt (vi ogillar tanken att sjunka). Men har efter några seglingar i strömt vatten börjat bli mer sugna ("hmm, är det jävligt strömt eller har nåt satt sig i propellern?!"). Så är nyfiken på vilket paket du köpte, Thallatha? Den lilla Garmin GPSMAP-plottern är från 2013. Raymarine C80 från 2004. Navman Trackern är nog från 2003. Oklart ifall Garminen klarar av ekolod. Så kanske bästa vore att skaffa en ny plotter egentligen? Tack för erfarenheterna kring genomgående lodplacering, Thallatha! Verkar ju lite av ett äventyr att få på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 29 November , 2017 Kolla vad Garminplottern heter. Garmin är duktiga på att hålla manualer tillgängliga på sin web. Grejer från 2003 / 2004 är inte i närheten av precision och funktionalitet idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spidibom 0 Postad 29 November , 2017 (redigerade) Efter massa grävande i gamla foton så har jag konstaterat att det är en Garmin GPSmap 421. Enligt https://support.garmin.com/faqSearch/en-GB/faq/content/FLh0kD9F6D8OGIPuj0sfJ9 så går det inte alls att koppla in ett ekolod på den. Och den började tydligen produceras 2009, så har ju också några år på nacken. Däremot så kostar Raymarine C80 fortfarande sådär 5000 kr begagnad, har massa fans online, och verkar gå att plugga in till ekolod - kanske är värt att försöka styra kartor till den, köpa ett kompatibelt ekolod, och ha den som primärplotter? Den kopplar även till vår Raymarine-radar (som vi någon gång tänkt faktiskt hänga upp...) Kan tilläggas att vi är rätt fattiga och ogärna lägger pengar på grejer om det inte absolut behövs. Redigerad 29 November , 2017 av spidibom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 November , 2017 4 timmar sedan, Thallatha säger: Ibland har jag lite svårt att förstå båtägares motvilja mot att borra hål i båten. Samma här. Däremot funderar jag en del på hur man ska få bort tex sittbrunnsdräneringarna, de är nog mycket farligare. Inombordsgivare för ekolod brukar fungera bra i motorbåtar med betydligt tunnare skrov. Fungerar troligen bra i moderna segelbåtar. en blir sällan bra i äldre, kraftigt byggda segelbåtar. Jag köpte till en genomgående givare till mitt ekolod efter att ha provat original akterspegelsgivaren med plastpåse. Akterspegelsgivaren sitter på en pinne som kan brukas i jollen för att kunna utforska vikar. Jag skulle behålla Raymarine, försök hitta kort, det ska finnas. Sälj resten och köp en ny plotter med tiden. Jag hade en relativt modern liten plotter. Sen köpte jag en äldre Furuno plotter/radar. Radar fungerar utmärkt men plottern är lite trött men fungerar. Eftersom den inte används för "finnavigering" så köpte jag äldre, begagnade kort. Det fungerar utmärkt och jag har två system som är oberoende av varandra. I mörker har jag ofta kört radar + iPad. När jag bytte båt köpte jag en ny Simradplotter med NMEA2000 mm. Men Furunoradarn har jag behållit. Enligt kvittot så kostade Furunon när den köptes 2004, 43tkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 December , 2017 (redigerade) På 2017-11-29 på 09:54, LuminaL säger: Vilket Logg, lod och vind kör du med Thallatha? Nu köpte jag mitt paket 2010. Det var av Fabrikatet Silva. Som skrovgivare valde jag en kombinerat logg och lodgivare. Ett felval egentligen. Tyckte att det räckte med ett hål genom skrovet. Lodgivaren har krånglat länge. Lodet visar bara djup ter till styvt 20 meter de senaste åren. Det hade nog varit bättre med separata givare och två hål genom botten. Har funderat på att köpa en separat lodgivare - men å andra sida, så har man inte så mycket användning för ett ekolod. Det är väl mest när man svajankrar och då är det ju betydligt grundare än 20 meter. Flyttade ut mina instrument till en nybyggde konsoll på rattpedistalen för ett par år sen. Satte en repiter vid ratten inne i däckssalongen. Det visade sig att det var inte enkelt att få tag på en Silva Repiter. Till slut fick jag tag på en från nån av Hjertmans affärer. Silva var uppköpt av Garmin och men hade fått komplettera med en massa extra lull om man valt en Garmin-repiter. På 2017-11-29 på 10:35, spidibom säger: Tack för erfarenheterna kring genomgående lodplacering, Thallatha! Verkar ju lite av ett äventyr att få på plats. Nu var det ingen genomgående ekolodsgivare jag försökte med, utan en akterpegelsgivare som jag försökte limma på insidan skrovet. Det fungerade inte alls i min motorseglare. Att montera den genomgående givar var inget problem - bara bara att borra ett hål, och skruva dit givaren. Jag brukar försöka sätta de genomgående givarna där skrovet är så plant och vågrätt som möjligt. På min motorseglare sitter ca 80 cm från midskeppslinjen på SB sida och ungefär i mitten av båtens längd. Man kan naturligtvis "labba" med att plasta upp klackar mm för att ekolodsgivaren skall sitta så vågrätt som möjlig och långt fram, men för min del tycker jag inte det är nödvändigt. Bra om loggivaren sitter i så ostört vatten som möjligt och att ekolodsgivaren inte vinklar allt för mycket. Redigerad 1 December , 2017 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 December , 2017 På 2017-11-29 på 10:35, spidibom säger: Vi hade nog tänkt avstå från logg av samma anledning faktiskt (vi ogillar tanken att sjunka). Hur många båtar brukar sjunka varje år pga läckage i genomföringar. Nu är jag så inte så uppdaterad på sånt som händer, men jag har då aldrig - under mitt 55-åriga seglarliv (jag är 69 år) Däremot hörde jag en gång talas om en båt här lokalt, som fick ett åsknedslag och logggvaren försvann. De var två an och den ene letade reda på läckan medan den andre gick med full maskin mot närmaste hand. Enligt uppgift ställde sig han som hittade läckan på genomföringen med hälen och stod kvar där till man lagt slingor runt båten och började lyfta. Jag har råkat ut för mycket dumt under mitt seglarliv, men aldrig att jag haft en tillstymmelse till läckage i bottengenomföringar. Däremot fick jag baksug i en länspumpsledning vid ett tillfälle - men det är ju en helt annan historia och en total tankemiss från min sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 1 December , 2017 Hade jag byggt en ny båt hade jag satt alla genomföringar i en brunn, med väggar som når en bra bit över vattenlinjen. På så vis kan en läcka där aldrig sänka båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 1 December , 2017 På 2017-11-29 på 11:22, spidibom säger: Efter massa grävande i gamla foton så har jag konstaterat att det är en Garmin GPSmap 421. Enligt https://support.garmin.com/faqSearch/en-GB/faq/content/FLh0kD9F6D8OGIPuj0sfJ9 så går det inte alls att koppla in ett ekolod på den. Och den började tydligen produceras 2009, så har ju också några år på nacken. Den här plottern är ju relativt kraftfull. Om du inte har 421s-modellen (sonar) så kan du visserligen inte visa bottenstrukturen eller få fishfinder-funktioner, men djup ska den kunna den visa. Eftersom den stöder NMEA-2000 så finns det många olika typer av givare att koppla in (vind, lod, temp, tank, ...). Utdrag ur Garmins manual med exempel på hur man kan visa sjökort och t.ex djup samtidigt: Om det sedan är det mest ekonomiska alternativet vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 1 December , 2017 2 timmar sedan, Thallatha säger: Hur många båtar brukar sjunka varje år pga läckage i genomföringar. Nu är jag så inte så uppdaterad på sånt som händer, men jag har då aldrig - under mitt 55-åriga seglarliv (jag är 69 år) Däremot hörde jag en gång talas om en båt här lokalt, som fick ett åsknedslag och logggvaren försvann. De var två an och den ene letade reda på läckan medan den andre gick med full maskin mot närmaste hand. Enligt uppgift ställde sig han som hittade läckan på genomföringen med hälen och stod kvar där till man lagt slingor runt båten och började lyfta. - - - Det är nog 5-7 år sedan som jag hörde om två segelbåtar på olika håll i Stockholms skärgård som sjönk efter att givare (vet inte om det var logg eller lod men det kan ju kvitta) tryckts in i samband med blixtnedslag i närheten av båtarna. Genomföringarna verkar känsliga för att det blir tryckvågor i vattnet vid nedslag. Givarna hade i båda fallen tryckts in i båtarna. (Källa: Seawolf vid SXK-seminarium om risken för åsknedslag.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 1 December , 2017 Jag har sedan början/mitten av 90-talet haft givaren till ekologet monterat i en rejäl klick sikaflex på insidan av ett plastskrov som nog är ungefär lika tjockt som Allegrons. Detta har fungerat problemfritt. Givaren är avsedd för sådant montage och hör till en Autohelm Bidata 30, vet inte om Raymarine idag har denna typ av givare i sitt sortiment. Man bör nog räkna med lite sämre räckvid för signalen med ett sådant montage, men jag brukar kunna läsa djup ned till mellan 60 och 80 meter ungefär, det räcker för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 1 December , 2017 2 timmar sedan, raol säger: Hade jag byggt en ny båt hade jag satt alla genomföringar i en brunn, med väggar som når en bra bit över vattenlinjen. På så vis kan en läcka där aldrig sänka båten. Hur skulle du få in slangarna i brunnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 1 December , 2017 20 minuter sedan, AndW säger: Hur skulle du få in slangarna i brunnen? Över kanten i de fall det funkar. Annars med en andra omgång genomföringar. Med den skillnaden att det då ger en extra säkerhetsnivå. Går den ena sönder kan man stänga den andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 December , 2017 Jag hade en ... hette den 521s.. tror ja en garmin. Hade den i både en vega och i en scampi. Jag tryckte fast den i såndär knådbar metallepoxi. Funkade klockrent. Jag hade dessa båtar en sommar var så i vegan hade jag detta endast någon vecka på hösten, i scampin en hel säsong. Fick med både fiskar, botten å temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 December , 2017 22 timmar sedan, AndW säger: På 2017-12-01 på 18:47, raol säger: Hade jag byggt en ny båt hade jag satt alla genomföringar i en brunn, med väggar som når en bra bit över vattenlinjen. På så vis kan en läcka där aldrig sänka båten. Hur skulle du få in slangarna i brunnen? Det skulle ju inte va nåt större problem att plasta upp en vattentät låda över givarna. med en tät manlucka som man skruvar och tätning runt kablarna. Man luckan bör ju va öppningsbar. Man vill ju komma åt paddelhjulet och göra rent det emellanåt - åtminstone för en annan som ligger i sjön alltid. Nu är det snart två år sen båten var på land sist och det har växt lite både här och där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 December , 2017 22 timmar sedan, Lintott säger: Det är nog 5-7 år sedan som jag hörde om två segelbåtar på olika håll i Stockholms skärgård som sjönk efter att givare (vet inte om det var logg eller lod men det kan ju kvitta) tryckts in i samband med blixtnedslag i närheten av båtarna. Genomföringarna verkar känsliga för att det blir tryckvågor i vattnet vid nedslag. Givarna hade i båda fallen tryckts in i båtarna. (Källa: Seawolf vid SXK-seminarium om risken för åsknedslag.) Det hade varit intressant att veta hur många båtar som sjunker pga detta problem varje år!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 December , 2017 3 timmar sedan, Thallatha säger: Det hade varit intressant att veta hur många båtar som sjunker pga detta problem varje år!? Fråga försäkringsbolagen! Jag har pratat vinterliggning som, enligt dem inte är något problem. Båtar som sjunker har i allmänhet gått på grund, övriga pga dumhet, typ de som satt i logggivaren men glömt vrida den till låslaget. Hade genomföringar varit ett problem så hade nog försäkringsbolagen meddelat detta. Om man ligger i över vintern och håller frostfritt med värme så kräver försäkringsbolagen larm om el försvinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spidibom 0 Postad 4 December , 2017 TS här. Tack för alla svar och goda tips! För att systematisera, så det jag nu följande alternativ för lösningar: Köpa en exv. Nasa Clipper Duett, logg + in-hull lod. Separata visare med bara stora siffror (vi gillar gammaldags). Kostar typ 2000 spänn för logg+lod inkl allt. Ett ekolod kompatibelt med Raymarine C80. Vet dock inte vilka som är det. Verkar som Airmars produkter? De jag sett har dock varit väldigt dyra! En annan nackdel är att det kanske inte är så framtidssäkert ifall vi vill byta till en mer modern plotter? Ett NMEA2000-ekolod att koppla in till vår Garmin GPSmap 421 och sätta upp NMEA-nätverk. (Men bara NMEA2k-sladdarna kostar dock nästan lika mycket som ett Nasa ekolod!) Loden verkar kosta typ 2000-3000 spänn. Dyr men kanske framtidssäker lösning? Vi borde väl någon gång skaffa ett NMEA-nätverk. Köpa en mer funktionsrik fish-finder med display för typ 800 pix, som vanligen kommer med en akterspegelgivare, och försöka använda den som in-hull givare. Ett alternativ till in-hull för oss kan vara en kombinations thru-hull+logg-lod-givare, att byta ut nuvarande trasiga logg-givare med. Men verkar som att vissa i tråden har dåliga erfarenheter av den lösningen. Känner att det är väldigt svårt att navigera detta och komma på vilket som är bästa alternativet! Lutar just nu mot alternativ 1, eftersom det känns enklast och billigast. Var har ni för tankar och input? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 December , 2017 (redigerade) Kör på 1, lägger det övriga av så vet du i alla fall om det finns vatten under båten. Kolla även Blocket tex Raymarine ST60. Redigerad 4 December , 2017 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser