arvikaglava 4 Postad 27 November , 2017 Jag söker en värmare för ved. Jag tro att den hette Hydro marin, men jag kan ha fel. Den var populärIFbåtar. Om du har en eller omdu vet nån som har vill jag gärna veta Andershos 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 November , 2017 Vedkamin i båt är fascinerande, har härliga barndomsminnen av att tända kaminen efter en hård och blöt segling! Sökte lite och hittade texter om Hydro Heat men inga bilder. Eldades med briketter? Senfinns/fanns ju Tiny Tot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 27 November , 2017 Värmare för ved... hmmm... en ångmaskin kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 November , 2017 47 minuter sedan, Eld- säger: Värmare för ved... hmmm... en ångmaskin kanske? Lockande tanke, värme och el samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 28 November , 2017 Engelsmännen gillar vedspisar i båt av ngn anledning. En hastig googling på "tiny wood burning stoves boats uk" ger en hel del träffar. Eller släng in en fråga på http://www.ybw.com/forums/forumdisplay.php?13-Practical-Boat-Owner-s-Reader-to-Reader Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 28 November , 2017 16 timmar sedan, bhemac säger: Lockande tanke, värme och el samtidigt. Och framdrift... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 28 November , 2017 Hallberg-Rassy satte in en liten kamin i de första Misil II. De kunde eldas med ved men en bekant sa att det räckte med att sätta in ett värmeljus en stund för att det skulle bli lagom varmt. Kanske Hallberg-Rassy har någon kvar i något förråd på Orust?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 28 November , 2017 (redigerade) Tiny Tot heter kaminen i Misil II som kan eldas med bricketter eller ved. Den kan bli mycket varm. Verkar tillverkas fortfarandehttp://www.fatscostoves.com/ Redigerad 28 November , 2017 av per_62 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 29 November , 2017 Ett av vinterns tänkta projekt är att tillverka och installera en vedkamin i båten. Håller ännu bara på att perkylera ideer... I sin enklaste form räcker det ju med en låda med skorsten och lock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 29 November , 2017 "Gypsy stove" kan vara ett bra sökord i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 29 November , 2017 Det finns små generatorer avsedda att monteras på t ex spritkök som ger ström nog för att ladda mobil mm. Ett lite större sådant paket, när man ändå eldar så räcker det nog till lyse och lite musik :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 November , 2017 1 timme sedan, Gundj säger: Det finns små generatorer avsedda att monteras på t ex spritkök Man gjorde marschaller med termogenerator/radio som skickades som biståndsprjekt. Marschallerna gjöts i återvunna konservburkar, kostad några dollar per radio. -- Jag ville ha en kamin, Tiny Tot (eller Pol Pot som jag brukar kalla dem) fanns det inte plats för. Funderingen var att göra en egen variant, storlek som en Wallas 1800 som kunde sitta på skottet i salongen. Tanken att kunna elda med briketter, värme/blockljus (som är skitbilliga räknat i kr/kWh). En liten datorfläkt för att transportera värmen till durknivå. Nu blev det aldrig tid till detta, istället blev det en Wallas 1800 i garderoben. Många skulle klara sig utmärkt med en liten kamin. Effekten skulle bli ca 1kW som bäst och med briketter kan den brinna i ca 8 tim. I nödfall får man gå iland och leta kottar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 29 November , 2017 Även jag funderar på att bygga en spis. Den som jag letar efter har jag sett för längesen, kanske på tidigt 60tal. Den hade givetvis skorsten men också kanal för tilluften ungefär som en vallasvärmare. Det var ett helt slutet system och det gjorde att det var omöjligt att få giftiga gaser ut i ruffen. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 November , 2017 Giftiga gaser ska inte vara något problem men "balanserat drag" ger en lugnar förbränning. Skorstenen blir inte så varm heller. Min tanke var också att ta uteluft som kaminen sen värmer så man får torr, varm luft ur kaminen. Inannmäte av cortenstål och ytterhölje av rostfritt, men mässing skulle funka det med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 November , 2017 Briketter: 5,2kWh/kg, 2-10kr/kg Diesel eller fotogen har ungefär dubbelt så stort värmeinnehåll. Ved/brikettkamin är ingen dum tanke! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 29 November , 2017 Den engelska tidningen Practical Boat Owner, PBO, hade för några månader sedan en artikel om att bygga sin egen kamin till båten. Vet inte vilket nummer, köper den lösnummervis när jag är ute och reser och slänger dom sedan. Finns nog att få tag på om man går till deras hemsida. Jag kommer ihåg det för att jag konstaterade att det var verkligen en udda artikel, vem f*n bygger sin egen kamin? Men... Och som någon sade, Engelsmännen verkar gilla det där med att elda i sina båtar. Kanske ett arv från ångbåtstiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 November , 2017 10 timmar sedan, Tomas99 säger: Och som någon sade, Engelsmännen verkar gilla det där med att elda i sina båtar. Det brukar finns kaminer i varenda narrow-båt. Engelsmän är ganska konservativa, de byter ogärna ut det som fungerar bara för att det kommer nya prylar med några få extra fördelar. Ofta en ganska sund inställning. Tänker man efter så är det många båtägare som bara använder värmare några kyliga sommarkvällar. Till det har de ofta värmare för 10tkr som håller i 10år. För de hade en kamin varit ett mycket vettigt alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 November , 2017 Det fanns en eldstad som drevs med ett antal värmeljus att köpa för väldigt många årsedan. Någon som har någon bild eller annan info? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 November , 2017 4 minuter sedan, Pentax säger: Någon som har någon bild eller annan info? Tillverkades i Götene? Lite farlig som jag kommer ihåg. Fnns en variant med blomkrukor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 November , 2017 Tillverkas tydligen inte längre, avsedd för 6 värmeljus, folk stoppade in så många som fick plats, med för hög värme som följd och brandtillbud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 November , 2017 50 minuter sedan, Pentax säger: Det fanns en eldstad som drevs med ett antal värmeljus att köpa för väldigt många årsedan. Någon som har någon bild eller annan info? Easy Heat hette den, jag hade en sån i en Triss Magnum en gång i tiden. Dålig effekt och med risk för att stearinet överhettades och bildade en extremt hög gemensam låga med risk för att båten tog eld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 30 November , 2017 En sån där Easy Heat har jag, fast en privat/pirattillverkad av en gammal båtgranne. Håller med om den dåliga effekten. Har dock för mig att brandrisken delvis handlar om vilken sorts ljus man stoppar däri. Billiga värmeljus innehåller ofta paraffin som har lägre temp för antändning, vilket förstås är av ondo en såna här gång. Riktigt stearin är nog bättre, även om jag inte törs säga något om hur mycket brandrisken minskar. N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 30 November , 2017 Förresten, kanske man kan driva den med Meta-tabletter istället, kan det vara nåt? Borde eliminera risken för att den plötsligt flammar upp? N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 30 November , 2017 Det gäller ju ochså att kunna ta ut askan på ett enkelt sätt. Utan att smutsa ner! Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 November , 2017 Fel pris men smidigt format. Skippar man garderoben så.... http://www.toplicht.de/en/shop/ofen-herd-und-kocher/feststoffofen/schiffsofen-hot-pot-aus-gusseisen-davey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 30 November , 2017 En sån här funderade jag på att bygga själv (lite saftigt pris) men sedan satt det en POD i båten jag köpte.PAN2000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 November , 2017 2 timmar sedan, BSven säger: sedan satt det en POD i båten jag köpte. Vattenburet? -- Har också funderat på en hembyggd PAN men inspirationen har uteblivit. Nice som reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 1 December , 2017 2 timmar sedan, bhemac säger: Vattenburet? Jo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 December , 2017 6 timmar sedan, BSven säger: Jo. Driftsäkert system som ger en behaglig värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 1 December , 2017 17 timmar sedan, bhemac säger: Fel pris men smidigt format. Skippar man garderoben så.... http://www.toplicht.de/en/shop/ofen-herd-und-kocher/feststoffofen/schiffsofen-hot-pot-aus-gusseisen-davey Den skulle inte vara svår att tillverka i 140x140 rör. Tillräckligt enkel att förbise kort livstid pga svartjärn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser