Fiber 2 Postad 11 November , 2017 Någon som har motorvärmare i båten??? jag har en fiskebåt men en vp md17 som jag tängte låta ligga i sjön i vinter någon som vet om en sådan här värmare räcker finns i 500w och 1000w har inbyggd cirkulationspump Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 November , 2017 Pratade med en kille som har en sådan där, fungerar jättebra. Har inbyggd cirkulationspump, 600kr är nog ganska prisvärt. Finns här: http://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_Motorvarmare.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 20 November , 2017 Hej Det kan finnas risker med motorvärmare i båt. Det finns en spänningsskillnad mellan landströmsjord och vattnet. Denna skillnad kan vid långvarig anslutning ge korrosionsskador på metalldelar i vattnet där strömmen kan ta sig ut. Det har ingen betydelse om värmaren går på timer, det är så länge som kontakten sitter i som ström kan passera via jordningen som inte bryts. Lösning på detta finns, se här säker-anslutning-av-landström Motorn mår heller inte bra att ha motorvärmare inkopplad längre tider, med en temperatur på 60-70 under lång tid blir cylinderväggarna torra. Motorvärmare sparar motorn om den får stå på bara så länge att motorn hinner bli varm. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 November , 2017 Motorer som man håller "standby- varma" brukar man värma till 40-50 grader. En slangvärmare, utan metallisk kontakt med motorn bör inte ge upphov till galvanisk korrosion, om den sitter på färskvattensidan. För säkerhetsskull så ska man nog köra "SXK-varianten". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 642 Postad 21 November , 2017 Håller med, inte mer kontakt med motorjord än t ex via en VVB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 21 November , 2017 Hej Jag kan också hålla med att det inte ger mer kontakt än med varmvattenberedare. Det finns dom som har råkat ut för skador med kontakten till varmvattenberedare inkopplad ständigt, även kylvatten och gummislangar leder en liten ström. Det är ju därför SXK:s system för egen skyddsjord kommit till. Det behövs lång tid och att man ligger i saltvatten för att risken för skador skall uppstå. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 642 Postad 21 November , 2017 (redigerade) "Egen skyddsjord" kan innebära livsfara, i synnerhet om användaren inte besitter den kunskap som krävs för att använda en sådan anläggning. Delar inte SXK:s uppfattning att detta ens är en lösning, att labba med bruten skyddsjord är dessutom absolut no-no i de flesta andra starkströmssammanhang. Men det är min personliga uppfattning. Redigerad 21 November , 2017 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 November , 2017 45 minuter sedan, IngemarE säger: "Egen skyddsjord" kan innebära livsfara Jag har bara tänkt på det ur eget perspektiv och då är det en bra lösning. Fungerar nog för de fleste eftersom landströmmen bra används när båten ligger i sjön. Men livsfarligt om man använder strömmen på land och glömmer koppla jorden. Skyddstrafo är egentligen det enda riktiga. Många installationer kopplar ihop landjord med båtens minus tex motor. Där är risken stor för galvanisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 November , 2017 På 2017-11-19 på 10:35, bhemac säger: Finns här: http://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_Motorvarmare.html Lite mer info: Heter i original LF Bros. Text från en som testat 1500W modellen: "LF Bros slåg av vid ~60° och på vid ~40°. Drog 6,36A (~1450W). Cirkulationspumpen drog 0,13A (~30W)." Medeltemperaturen blir 50° - inga problem för motorn. Jag tänker sätta in en (1000W) eftersom jag fortsättningsvis tänker ligga kvar i sjön över vintern och då har tillgång till landström. Praktiskt att kunna värma motorn när man ska ut och åka. Håller även på ett vattenburet värmesystem men i det finns redan ett 1000W elelement. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 27 November , 2017 En av mina motorer hade kraftiga interna korrosionsangrepp på det externa termostathuset av aluminium. Resten av motorn består av en blandning av järn och gulmetall (troligtvis mässing). Motorn är för övrigt kölkyld så den har aldrig smakat sjövatten. Förra ägaren hade den ofta och under långa tider på motorvärmare (doppvärmartypen). Har sedan fått höra av varvet att de slutat helt att installerna sådana eftersom glykol leder för mycket ström vilket ger upphov till korrosion. Varvet bygger aluminiumbåtar sedan 50 år och har hygglig koll. Själv kör jag kupevärmare vilka är helt isolerade från båten. Fungerar bra det med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 November , 2017 15 minuter sedan, firefish säger: Förra ägaren hade den ofta och under långa tider på motorvärmare (doppvärmartypen). Jag har hört varningar om doppvärmare i båtmotorer så det kan nog vara så. Det jag tänker är att det är typ 70cm slang mellan motor och jag har svårt att tro annat än att det isolerar tillräckligt. Ska testa men just nu befinner sig all min glykol i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser