Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
ubbe62a

ad 41

Rekommendera Poster

Hej, jag har en AD41 som kastar ur sej lite vatten och blir sen varm, har tänkt montera expansionskärl,men vill ju ha reda på om det är nått annat fel, nån som har en idé? ?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

vad menar du? Vart spottar den ut vattnet? 

Om det är via påfyllningen till färskvattnet så är de absolut vanligaste felen:

1.Dålig kylning till värmeväxlaren, kan vara igensatt eller någon slang som är klämd. Dålig impeller eller liknande.

2. Topplocket eller packningen är sönder, som trycker ut avgaser i kylvattnet.

Luktar vattnet dieselavgaser eller lite surt?

Bamme

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra frågor, jag vet faktiskt inte vart vattnet försvinner, pumpen är lite påställd så lite svårt att svara på lukten, men nog luktar det diesel, har hört att det t,o,m kan vara locket till påfyllningen, har varit i kontakt med en firma som kan provtrycka toppen, men då ska ju ventilerna justeras efteråt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, ubbe62a säger:

Bra frågor, jag vet faktiskt inte vart vattnet försvinner, pumpen är lite påställd så lite svårt att svara på lukten, men nog luktar det diesel, har hört att det t,o,m kan vara locket till påfyllningen, har varit i kontakt med en firma som kan provtrycka toppen, men då ska ju ventilerna justeras efteråt

Förmodligen är det avgaser som trycks in i kylsystemet. Locket på värmeväxlaren kan man till och med köra utan. Om du kan demontera och montera cylinderlocket, är nog ventiljusteringen inget problem. Man bör också kolla cylinderlockets planhet, och foderhöjden. Det skulle också kunna vara packningen mellan turbon och avgaslimpan, eller en liten spricka i limpan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber ödmjukt om ursäkt att jag inte hört av mej på ett tag, Felet troligen hittat, en luftficka vid turbon

M.v.h Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...