Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Jimjens

Motor test

Rekommendera Poster

Hej

hur testar man bäst skicket på en Mercruiser 5,7a från 97?

räcker det med ett kompression test eller även ett leak down test?

 

har en misstanke om att något är fel då motorn värkar trött. 

Vad är bäst att göra med en gammal motor som kanske har lite dålig komp och läcker lite i ventiler? Renovera eller byta skiten?

 

Jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kompressionstest är ofta en tillräckligt bra indikation för att veta var man skall lägga ribban.

 

Får man ett bra resultat är det ofta värt att lägga en slant på motorn för att åtgärda ev fel. Ett dåligt resultat betyder däremot att man bör tänka igenom det hela. Ofta slutar det med motorbyte.

 

När det gäller Cheva SB finns så prisvärda shortblocks att köpa att det ofta kan vara vettigast att byta hela alltet när det börjar bråka ordentligt. Jag har själv bytt toppar osv och det är såklart en billigare väg om allt runt är ok, men det kan lätt bli att man lappar i omgångar och lägger samma pengar över några år, men med mycket mer jobb...

 

Kompprov är alltid en bra start när man felsöker och inte har tydliga indikationer på vad som är fel. Många lägger stora summor på onödiga delar för att sedan märka att maskinen är slut:(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10-11kg vill du nog gärna ha, men det viktiga är att de är jämna. Det skall helst inte skilja mer än 5%, men upp till 10% brukar kunna anses acceptabelt.

 

Har en cylinder lägre värde, häll i en skvätt olja i tåndstiftshålet och försök igen. Högre värde betyder att problemet sitter i blocket, då oljan tätar något.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

skall prova det här när båten tas i land på Fredag. 

Hoppas det ser bra ut, men jag är tveksam tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt är ju också att böra med vad jänkarna kallar för tune up, dvs se till att motorn har de rätta förutsättningarna för att gå bra. Dvs fräscha tändkablar och stift, att tändningen står rätt, att elsystemet fungerar (bra jordpunkter osv), att förgasaren är rätt inställd osv. 

 

Det kan låta uppenbart men just det att motorn "känns trött" beror inte sällan på att en massa småsaker inte är helt hundra vilket sammantaget leder till en märkbar försämring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...