Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Immerz91

Plugg eller inte plugg?

Rekommendera Poster

Hejsan! Har en fråga ang min båt. Eftersom detta är den första båt jag ägt så är jag nästintill helt nybörjare så behöver därför hjälp :) 

jag undrar om där ska sitta en Dyvika nere mellan motorn och skrovet, eller om där ska vara något annat? Hålet är ca 3cm i diameter. 

Fotot är taget bakom motorn. 

Tacksam för svar :)

IMG_1314.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ett gammalt vattenintag till motorn. Har du ett annat intag kan du plugga intaget, eller plasta igen hålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Immerz91 säger:

Hejsan! Har en fråga ang min båt. Eftersom detta är den första båt jag ägt så är jag nästintill helt nybörjare så behöver därför hjälp :) 

jag undrar om där ska sitta en Dyvika nere mellan motorn och skrovet, eller om där ska vara något annat? Hålet är ca 3cm i diameter. 

Fotot är taget bakom motorn. 

Tacksam för svar :)

IMG_1314.JPG

Jag förstår inte var hålet finns. Är det genom ett skott bakom motorn eller går hålet rätt igenom botten (men då hade du ju inte kunnat använda båten)?

Om hålet är genom ett invändigt skott så kan det vara ett dräneringshål så att slagvatten ska kunna rinna ner i en länsgrop och då ska du bara låta hålet vara kvar. Det kan även vara ett hål där det gått någon form av rör/elkabel/styrkabel som demonterats och i så fall så kvittar det om hålet finns kvar eller inte. Hålet påverkar inte hållfastheten i konstruktionen.

Hål genom båtbotten för att dränera kölsvinet vid vinteruppläggning sätts igen med en dyvika. Begreppet dyvika används inte i andra sammanhang. Dyvika-hål är alltid igenpluggade när båten ligger i sjön.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, Lintott säger:

Dyvika-hål är alltid igenpluggade när båten ligger i sjön.

Men inte alltid vid sjösättning ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte hålet för dränering av motorbrunnen tycker det ser ut som en utombordare i så fall skall den vara opluggad

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, frans73 säger:

Är det inte hålet för dränering av motorbrunnen tycker det ser ut som en utombordare i så fall skall den vara opluggad

Skulle också vilja få de till ett dräneringshål så tack för svaret :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...