Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
MissFrasse

Rengöring, borttagning av snäckor/tulpaner

Rekommendera Poster

Hej. 

Är helt nybörjare på detta, så ställer antagligen en dum fråga 😂

Men ska rengöra de sista på skrovet på båten innan vintern. Tvätta bort de värsta när vi tog upp båten. Men är en hel del kvar. 

Spackelspade för att få bort de grova så långt har jag kommit.... 

Men vill ha bort "märkena" utan medel av olika slag... Min första tanke är att slipa 😬😬 är jag på rätt spår eller på väg att göra något dumt 😂

Lägger upp bild på "märkena".. Så ni fattar vad jag menar 😀

1508933617770163716437.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpanskal består av kalk. Kalk går att lösa upp med syra (precis som i kaffebryggaren).

Det fungerar med ättika. Det finns även specialmedel i båttillbehörsbutikerna för snäckborttagning. Till exempel de här:  http://www.erlandsonsbrygga.se/Search?search=snäckbort

Blöt ner och låt medlet verka en stund så det hinner lösa kalken.

09139.thumb.jpg.f1444cf9f0527fd4586c8c17c9b7f6e0.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MissFrasse säger:

Men vill ha bort "märkena" utan medel av olika slag.

Då är det ju svårt med tips på kemi.

Tyvärr så är det den enklaste vägen, annars är det ju nötning som gäller, men då far nog skrovet illa innan tulpanfötterna är borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sharlbite är bra. Biltemas funkar men jag fick använda typ dubbelt så mycke av olika anledningar och då blev priset samma för en sämre produkt. Kommer bara köra sharkbite i framtiden.

varför inga konstiga medel? För miljöns skull? Då skall du veta att det mest är saltsyra i medlena och det är inte miljöfarligt alls. Bara lokalt. Inget som anrikas eller så. Så fort det spätts ut så är det helt ofarligt. Koncentrerat är det farligt - få inget på huden. Men det är inte överdrivet farligt i den produkten. Jag hade gummihandskar och fick lite på armen som jag sköljde bort, men inte jättefort. Skjortärmen blektes. Det är allt. När jag tidigare bränt mig på saltsyra i måttlig koncentration har det kliat ordentligt innan det blivit någon skada att tal om.

snart kommer nån säga att man ska blanda eget medel men skit i det. Då är det också risk för att du får för koncentrerat medel på dig.

spreja hela båten. När du kommit till slutet kan det vara lagom att gå tillbaka och skrapa från början.

du ser ut att ha vc17 som bottenfärg eller?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...