Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
searaysundancer

Artighet och hälsning på sjön!

Rekommendera Poster

Har noterat att artigheten på sjön skiljer mycket mellan olika områden. På västkusten och i Bohuslän är vänkskapen mellan båtar betyligt större än i de insjöar jag normalt har min båt. På västkusten är det naturligt att man hälsar och hjälper till när man ska lägga till. I insjöarna är det svårt att få folk att ens heja, utan de har fullt upp med att komma först in och ut i hamnarna. Varför är det så här, är det fler som upplever det på samma vis som jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan inte säga hu det är i sverige jag är från finland och är bare 17 så jag har bara varit till umeå och holmön, men där hjälptes man nog åt och hälsade på varann. och här hemma hälsar vi alltid på varandra det är ett sätt att säga att allt är ok hur är det med dig. enda jag märkt är att när man kommer mot vasa(stan) blir det nog mindre hälsningar, men om någon står på bryggan och ser en komma tar de nog emot en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej seeraysundancer! Kan bara hålla med. Ligger i en insjö på gränsen mellan småland och östergötland. Där är det väldigt svårt att få hjälp vid t.ex intilläggningar. De tittar bara och ser gärna att man gör ett misstag så att de har något att skratta åt. När det är trångt på bryggan så görs det inga som helst bemödningar att dra ihop båtarna så att det kan få plats fler. Vi åkte göta kanal från vättern till göteborg ut till Kungshamn och Smögen för några år sedan och döm av min förvåning, när man kom till Kunshamn så var det fullsketet med båtar det fanns ingen synlig plats. Det var inga problem folk vinkade in oss och sa att det var bara att åka rätt in båtarna flyttar på sig. Så vi tuffade in sakta mot en plats och vips så var det folk överallt som band in båtar och tog i mot oss. FANTASTISKT.:-) I insjöar tror jag problemet ligger i att de flesta känner igen varandra och det är mer revirtänkande än vad det är på kusterna. Men jag hoppas på förbättring. Min sambo och jag försöker hjälpa till så gott vi kan när vi ät ute att hjälpa folk och ha ett trevligt bemötande. Vem vet man kanske kan få det tillbaka nästa gång. Mvh Albin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att du har din båt i Sommen! Där tänker jag ha båten största delen i sommar. I så fall är det åtminnstonne en till som hjälper till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här uppe i södra norrbotten är man så gästvänlig att man bjuder in grannen på fika, och kanske en god whisky från scotland. /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh Vad trevligt fler som håller till i Sveriges vackraste insjö. Självklart kommer vi att hjälpa till. Har du lagt i än???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nere i Lomma har jag aldrig stött på några otrevliga typer. Folk vinkar normalt då de passerar och när vi skulle dra upp båten i vintras fick vi hjälp från en hel del personer (rampen var hal) med gott tålamod. Vi fick även hjälp då hjulet på trailern trillade av hundra meter därifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet som jag uppfattar det är att våra farvatten har nedlusats med folk som egentligen inte är sjöfolk utan bara har fått för sej att det är ball att ha en båt, gärna så stor och snabb som möjligt. Dom tar så klart med sej attityden från dom kretsar där dom vistas på landbacken ut på sjön. Enligt min blygsamma mening uppträder detta fenomen företrädesvis inom våra storstadsregioner - troligen för att dom jag talar om mer sällan är kapabla att färdas längre sträckor med sina båtar. Själv har jag löst problemet genom att flytta från en av dessa storstadsregioner rakt ut i vildmarken och har inte ångrat mej på 10 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den sjö jag ligger i så är det mycket vant sjöfolk som varit på sjön i 30-40 år. Det är de som beter sig sämst när det gäller att t.ex lägga intill. Vi bor inte heller i en storstadsregion. Tranås kan väl ha 20 000 inv. (rätta mig om jag har fel) så där kan jag inte heller riktigt hålla med. Men jag tror att den så kallade buskörningen är störst i storstadsregionerna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm. Där dog den teorin med en dov knall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHA :-) Det var inte meningen att förstöra din teori jag bara förmedlade mina erfarenheter. Men visst finns det många som borde köpt sig en sportbil istället för en sportbåt. Väldigt många blir man mörkrädd för när man ser hur de beter sig på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Här på västkusten brukar folk vara vänliga det tror jag stämmer. Men förra året körde jag förbi en motoråt på ca 25 fot som körde ca 15 knop och gjorde därmed jätte vågor. När jag var jämnsides ca 40 meter barbord om honom (för det var en man) och jag körde i 22 knop, så hejade jag och han hejade tillbaka trodde jag. Nej han stod och hytte med näven, men jag vet ej varför.Han kanske inte fått nått på länge. Mvh Xander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej xander. här i vänern så verkar det som om motorbåtar hejar på varandra och seglare på sina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Hej Laxoring! Här i väst är det som på golfbanan, alla hejar på alla. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som att det är väldigt lokalt hur man bemöter varandra på sjön! Jag tycker att det är konstigt att man i en liten sjö har sämre bemötande än på västkusten! Sjövanan är kanske inte så stor och man har inte insett hur bra det är med en hjälpande hand i bland. Förra sommaren bogserade jag en familj en dryg sjömil, och fick ingen större uppskattning! Själv ska jag göra mitt bästa för att hjälpa andra och se till att ha trevligt. ( Ja, jag har lagt i båten för säsongen! Ligger inne i Tranås har tyvärr inte kommit åt någon plats i båtklubben ännu)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[KUR]( Ja, jag har lagt i båten för säsongen! Ligger inne i Tranås har tyvärr inte kommit åt någon plats i båtklubben ännu)[/KUR] Ska höra mig för om båtplats jag kanske kan hitta något åt dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...