granis76 0 Postad 22 Oktober , 2017 Skulle varmköra min Yamaha f150 för att byta olja idag. Har en bra spolmuff med vattentillförsel från båda hållen, men fick aldrig igång någon skvallerstråle efter start. Jag kommer inte ihåg hur det är, kommer den igång direkt vid start eller tar det ett tag? Vågade bara köra i en minut innan jag stängde av motorn... Provade 2 gånger, den andra gången tryckte jag muffen runt insuget men det hjälpte inte. Någon som har några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 22 Oktober , 2017 Hade samma notering när jag testade på min F200 så jag avbröt också. När den är i sjön känns det som skvallerstrålen kommer igång ganska kvickt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Oktober , 2017 Vattnet i en spolmuff räcker till motorer upp till ca 100 hk, sen bör man använda tunna. Det är därför ni inte ser nåt vatten, trycket blir för lågt och vattnet tar ”fel” vägar och lämnar delar av motorn okyld. En snabb start på nån minut för o hålla impellern smord kan gå an på större motorer med muff men absolut inte längre varmkörning, det kan gå illa.. Lanthandlare brukar ha bra tunnor o köra utombordare i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
granis76 0 Postad 23 Oktober , 2017 OK tack för svar! Misstänkte nästan att det var så, vattnet rann överallt förutom där de skulle... Hur hög tror ni tunnan behöver vara, räcker det om den täcker insuget där man sätter spolmuffen eller behöver den vara högre? Är det någon som har prövat en sån här påse? http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Hostkampanj!/KONSERVERINGS_SATS?id=03026 Om det funkar borde det inte funka med en vanlig sopsäck? Kanske är lite klena men tänker att man kanske kan förstärka med med en blå IKEA-påse runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Oktober , 2017 Jag vill ha vatten upp till pumpen, dvs vattnet ska nå en bit över delningen mellan rigg och växelhus. Det kanske funkar o låta pumpen suga med vattnet på lägre höjd men jag föredrar o hålla den blöt för då pumpar det omedelbart. Det är ju oxå så den jobbar i sjön. Man har ju inte så många chanser om det visar sej att den inte tar förrän impellern är bränd. Med en tunna som är bred nog för och svälja AV-plattan och hög nog att täcka vattenpumpen så kan du köra längre perioder utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 23 Oktober , 2017 Den här borde fungera, upp till 150 hk står det:https://www.carparts.se/marintillbehor/259-utombordarsacken-ub1-.html Kör en sådan på drevet till inombordaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser