Minona 2 Postad 22 Oktober , 2017 Hej! vårt drev har de tre senaste åren blivit mer och mer förstört på ytan. Vi har monterat anoder som sitter innanför propeller. Trots detta ser drevet ut som det gör (bifogar bild på drevets skick) Vad gör man åt detta? Använder man speciell färg? Blästrar man? Drev: Volvo penta 100 Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Oktober , 2017 Använder du kopparbaserad bottenfärg på drevet? Blästra är nog det snabbaste sättet när det ser ut så där, eller slipa men tar ju lite längre tid. Sedan en epoxygrund för aluminium. Efter det någon typ av epoxytoppskikt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 22 Oktober , 2017 Det va nästa fråga du svarade på där kanske. Är drevet gjort i aluminium? Finns metallspackel man kan köpa. Kan man använda detta på aluminium? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Oktober , 2017 Ja drevet är gjort av en aluminiumlegering. Är det stora kratrar i materialet (aluminiumet) eller bara färgen som släppt, svårt att se på bilderna. Spackel under vatten ihop med alu, nja kanske funkar kanske inte. Är aluminiumet angripet så känns det som du har galvaniska strömmar inblandat. Har du eller någon bryggranne landström inkopplat? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 22 Oktober , 2017 2 timmar sedan, Minona säger: Hej! vårt drev har de tre senaste åren blivit mer och mer förstört på ytan. Vi har monterat anoder som sitter innanför propeller. Trots detta ser drevet ut som det gör (bifogar bild på drevets skick) Vad gör man åt detta? Använder man speciell färg? Blästrar man? Drev: Volvo penta 100 Tacksam för svar! Plocka isär blästra grunda med två komponent lacka med härdare slutligen klarlack med härdare blir som nytt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 22 Oktober , 2017 1 minut sedan, kossor säger: Plocka isär blästra grunda med två komponent lacka med härdare slutligen klarlack med härdare blir som nytt. Riktigt snyggt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 22 Oktober , 2017 Finns det någon som vet om det finns något spackel som jag kan fylla ut alla ojämnheter som blivit på drevet, innan jag målar med tvåkomponents färg. Någon speciell grundfärg som skall användas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 22 Oktober , 2017 40 minuter sedan, Minona säger: Finns det någon som vet om det finns något spackel som jag kan fylla ut alla ojämnheter som blivit på drevet, innan jag målar med tvåkomponents färg. Någon speciell grundfärg som skall användas? Är du intresserad kan jag skriva av färgkoder och val av färg i morgon och delge dig dem här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 23 Oktober , 2017 Ja tack, hemskt gärna! Vet du även något spackel som kan fungera så är jag tacksam för förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 November , 2017 (redigerade) På 2017-10-23 på 09:37, Minona säger: Ja tack, hemskt gärna! Vet du även något spackel som kan fungera så är jag tacksam för förslag. Hej sent omsider glömt detta sprang förbi drev och material idag. Vi gjorde på följande vis. 1 Blästring av alla komponenter du får en fin och ren yta. 2 Epoxygrund RM 40 finns att få i valbar nyans grundfärg 2k 3 En polyuretan 2k nr NCS 2502B täckfärg i pentas nyans. 4 Klarlack hela drevet 2k TEMA CLEAR, tänk på att om du vill ha ev beväxningsfärg kvar så rekomenderas det inte att klarlacka hela drevet beväxningsfärgen kan då släppa p.ga mycket blank yta. Men drevet blir väldigt lätt att rengöra och du får en stenhård yta. Spackel, du kommer att få en hel del porer efter blästringen, grunda drevet då kommer porerna fram väldigt fint, spackla sedan med epoxy spackel slipa grunda på spacklingarna måla som vanligt. Så har vi gjort på två drev under de sista tio åren har funkat klockrent, jag skulle inte rekommendera att blästra drevet ihopsatt du kan blåsa sönder o ringar och tätningar samt få in sand i drevet vilket förkortar drevens hållbarhet. Efter blästring lär du nog packa om det. hör av dig om du har funderingar. / Peter. Redigerad 1 November , 2017 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 3 November , 2017 Tack så hemskt mycket för hjälpen, kommer att följa ditt exempel, kossor, tack än en gång!🤗 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 November , 2017 Tänk på att ett gammalt 100 drev kan vara ett helv... att få isär om du nu ska följa Kossors arbete till punkt o pricka. Det kan straffa sig med massor av merjobb ock kostnader om det vill sig illa, bara för att få ytan i nyskick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser