Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
i92_lus

Byte inre bränslefilter Yamaha F150

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag servar min Yamaha F150 -08 själv sedan två år. Motorn sitter på en Buster Magnum, och jag byter det externa 10 micron-bränslefiltret varje år. 

 

I år tänkte jag skruva loss det inre filtret och inspektera, men jag får inte loss det. Det sitter som berget. Finns det några tips för ute? Hur får jag loss det? Eller behöver jag inte inspektera om jag byter det yttre filtret varje år?

 

Jag tycker att det ser ut som att det är lite luft i filtret.

 

http://forumbilder.com/image/wP4

 

Redigerad av i92_lus
La till en bildlänk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du inte loss det så låt det va. Har du skött det båtmonterade filtret behöver du inte bry dej för detta filter håller 20 micron o är bara en målvakt om filtret i båten störtar. Matrialen i filtrerhuset tål dåligt etanolen i dagens soppa o sväller o det är därför du inte får isär det. Vill du ändå ha isär det så ta loss hela enheten o lägg i en påse o sen in i frysen, i bästa fall får man isär det helt då, därmed inte säkert att du sen får ihop det :)

 

Några årsmodeller senare än din motor byttes filtret till bättre grejer som tål etanolen. Att det är luft på toppen av filtret är helt normalt, inget o bry sej om. Om du tankar ren soppa från bra mackar kan du utan vidare köra upp 1000 liter soppa innan du behöver byta filtret i båten så kör du inte så mycket behöver du inte ens byta varje år.

 

Vad som däremot är superviktigt är att du kör in nån sorts bränslestabilisator ett par timmar innan uppdragning och sen dränerar ångseparatorn när du fått båten upp på land. Gör du inte det är risken stor att du får problem.

 

Yamahas F150 är en mycket trevlig och bra motor men de tidiga årsmodellerna (tillverkade t om april 2009) har undermåliga balansaxlar och det kan tyvärr leda till totalhaveri. Servar du själv och dessa inte är bytta mot den bättre modellen som kom då är detta nåt du behöver hålla koll på. Viner det från balansaxlarna i förkant på motorn är det fara o färde. Yamaha-verkstäderna har normalt koll på detta så faran är ffa om man servar själv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...