Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Gäst Wille

BÅTMAT/RECEPT

Rekommendera Poster

Gäst Wille

Läs i HELP hur du går in och ändrar detta, kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde nu. Fick du provat antennen i båten? /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Det låter som när jag skulle köpa fläskfilet hos en lokal slaktare en gång, jag försökte på alla språk jag kunde ( dock ej franska) men slakaren förstod ingenting. Det slutade med att jag låg på alla fyra och grymtade. Kroppsspråk hjälper ibland. Mvh Xander. Wille du har mejl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

[bLÅ]HET FISKSOPPA Kan med fördel lagas på frysta fiskfileér. Fileér 400 gr Blandade grönsaker, purjolök, tomater, paprika, ärtor, morötter. 250 gr Margarin 2 msk Fiskbuljong 1 liter Salt, peppar, chilipulver Dill eller gräslök Skär fileérna i strimlor Skär grönsakerna i fina bitar. Fräs grönsakerna i fettet i en kastrull. Tillsätt buljongen och koka tills är knappt mjuka 5-15 minuter beroende på storleken på grönsakerna. Tillsätt fisken och låt detta sjuda på svag värme ytterligare 5-10 min. Smaksätt med kryddorna och klipp dill och purjo över. Vill man kan man göra en redning och hälla över det sista innan servering. Givetvis ska man servera ett vitt vin till detta.[/bLÅ] /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Been there, done that, men jag fick i alla fall med mej ett gäng skivor med Charolait hem, det vart båttre än planerat, fast en del dyrare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Har problem med min mejlserver just nu. Kan vi ta det på telefon istället? /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Om nu burkugnen funkar, så kommer ett rescept för den. En mildare Janssons [bLÅ]Skala och skiva potatis och lägg ett lager i formen, Lägg sedan i matjesfileer och lite hackad gullök, täck sedan med med ett nytt lager potatis. Häll på lite av lagen ur burken. Skvätt i ett par dl grädde och strö lite ströbröd ovanpå. För att sedan gräddas i ugnen. Intages gärna tilsammans med en kall öl och kanske en hutt.[/bLÅ] Mvh Xander. Ring mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej på er kockar har varit med min dotter och hennes skolklass hos en bonna gård där fanns det gott med kottletter vill jag lova. fast det blev bara det vanliga bröd med korv som det nu heter. Är det nån som kan lägga upp ett kort på sin burkugn så man ser hur den ser ut man kan ju kolla lite på loppisar och hitta en om har tur

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Hej laxoring! Wille har ju lagt ut en bild här ovanför. Apropå kotletter så kommer här ett tips. Kotlett med feta [bLÅ]Ta och banka, hammra ut den benfria kotletten så att den blir ca 3 mm tjock. Lägg på ett par bitar go feta för att sedan vika över köttet igen. Använd hammaren för att banka igen köttet på sidorna. Salta och peppra. Stek eller grilla den några minuter på varje sida. servera gärna med klytpotatis, någon go sås och lite grönsaker. Ett gött rött är aldrig fel till detta.[/bLÅ] Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Annars har dom bra viner. Har du en burkugn? Jag, Wille och laxoring har ingen men vi pratar om att skaffa. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, dessvärre inte. Men en gammal hederlig gasolbrännare som funkar riktigt bra. Har lyckats åstadkomma helstekt oxfilet med rödlöks chutney och potatisgräng på den. dessutom med murkelsås på sidan. Ganska nöjd, faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Hur f-n gjorde du potatisgratängen? Mvh Xander. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lite gammal kokt potatis att börja med. Skivade ner en bit purjolök i formen och spädde på med potatisen. Sen tog jag en vitlök som jag skivade tunnt tunnt och sprinklade över formen. Sen blev det en 2,5:a med matlagningsgrädde som ett täcke på det hela. och ett berg med riven sture-ost på toppen. I grädden vispade jag ner två ägggulor för säkerhets skull.Sen ställde jag hela paketet på sidan av spisplattorna fast varmt, typ. När köttet började bli klart så flyttade jag in potatisformen över gaslågan och strödde på lite svartpeppar och en driva med parmesanost. Sen fick den stå tills potatisen vart krämig och njutbar. Baggis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej xander är det en riktig burkugn tycker det ser ut som en vanlig kakform. får nog gå och titta i skåpen i köken när frugan somnat :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Det låter som vi inte behöver någon burkugn, hur ser potatis formen ut? Mvh Xander. P.S laxoring det är en riktig burkugn på bilden, det trodde jag att du visste. D.S. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glasform med ett tak av reflekterande alufolie över funkar kanon. Glänta på folien bara så att strålningsvärmen kommer åt att pillra lite. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så snart vi får en egen sida att dregla till så ska jag bjussa på farsans Scampi Indiana, flamberad med Cognac.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Det låter bra det skall jag prova nästa gång i båten. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt boys! Sammanställningen är uppe i 25 recept. Det går fort i svängarna. Imponerad av 7-012:s egen händiga burkugn. Med andra det går lika bra med selleri. Ni skrev om en egen sida ja vi får se vad som händer med klubbarna om de ska ha möjligheten att välja emellan interna och externa inlägg. Förhoppningsvis kommer det att bli så att vi kan fortsätta våra underbara diskussioner utan att folk blir irriterande över att vi skriver en massa nonsens och dylikt. Ni som inte har sagt vad ni tycker gå in på tråden Angående klubbforum och rösta. [bLÅ] Bullen i chilicouscous. 4 pers couscous 1-1 1/2 paket chilikryddade krossade tomater 1 burk Bullens salt och peppar Koka ihop couscousen med chilitomaterna tills couscousen är färdig. Klipp ner Bullens i lagom stora bitar. Serveras med knäckebröd och ett stort glas mjölk.[/bLÅ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som svar på det här om BURKUGN så pratade jag så sent som i förrgår med den nye tillverkaren. Han har valt att lägga tillverkningen i sydostasien någon stans och detta beroende på tillverkningskostnaden. Det negativa i detta är att han troligtvis inte får fram några under detta årets båtsesång, möjligtvis kan det komma någon provsändning. Jag lovar att jag kommer att hålla er informerade. Burkugnen är en fantastisk uppfinning, vi brukar tillaga både mat- och efterrättspajer, gratänger, matbröd och kaffebröd i vår. Här kommer ett litet bidrag: [bLÅ]KYCKLING med MAKARONER KYCKLING I UGN 3 port färdigkokt Pasta 1 st Grillad Kyckling 1 st påse Currysås 2 dl riven Ost Svartpeppar Smörj burkugnen med matfett. Rensa och skär kycklingen i små tärningsbitar. Blanda kycklingen, pastan och osten samt svartpeppar. Häll över i burkugnen. Koka såsen enligt anvisningarna på påsen men öka vätskan med ca 1 dl vatten. Häll detta sedan över blandningen i burkugnen. Grädda på svag värme i ca 40-45 minuter. Servera gärna med sallad. [/bLÅ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej asphen! Hörde ett rykte om varför de slutade att tillverkas. Det var väl så att de tillverkades någonstans i sydostasien men att formarna till burkisen försvann. Som sagt bara ett rykte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla! Jag och min sambo har införskaffat oss en cobbgrill! En sagolik tingest som kan användas som ugn samtidigt som man grillar. Börjar det regna kan man bara lyfta in den (under tak) då den är kall på utsidan. *MAGI* Till denna finns också stek och wokpanna. Den värms upp av fem bricketter (ingen tändvätska) och är teflonbehandlad så inget fastnar. Bara att torka ur efter användning. Vi e sålda! Premiärgrillningen blev… Skivade råa potatisar, charlottenlök, majskolvar i bitar, färska champinjoner lagda i vitlök/olivolja/ pilsner-marinad. Dessa lade vi i ”ugnen” och grillade samtidigt två fina T-benstekar. En god fräsch sallad på tomat, gurka o rå lök… //Mvh Annica

post-5094-1394234397,6339_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men den där såg ju inte dum ut! Var hittade ni den? Jag har inte sett den förut. Mysko.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Vi köpte den på Yamahacenter där de just nu har en drive på dem. Annars finns de i vissa båtbutiker. Sök på cobbgrill på nätet så får du länkar tilll butikerna. Tyvärr är de lite dyra men verkar helt super! Jag har sett från 1395:- - 1595:- det ingår en snygg och praktisk väska så man kan bära iland den lätt! Stek o Wok tillsatsen kostar runt 700:- //Annica 8-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Finns det någon rekommendation om vilken sorts malt det skall vara i fruktkakan? Jag velar mellan Caol Ila, cask strength som har den rätta skogsbrandsrökigheten och den lite mer vaniljbetonade Bruichladdich. F.ö. är de flesta Islay-sorterna utmärkta som matlagningsdryck. (Med matlagningsdryck avser jag naturligtvis endast det jag dricker när jag lagar mat). LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenixen Skotten! Har du ansökt om medlemsskap än? Om inte gör det. Den fruktkakan gick inte av för hackor. Måste prova den nästa helg. Låter himla smaskigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gammel kocken

dricker endast när jag lagar mat säger du vad dricker du när du äter sen då ?? :-D :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

När jag lagar mat dricker jag matlagningsdricka! Vid andra tillfällen kan man ju alltid ta sig något annat, t.ex gräsmatteklipparöl, städvin eller varför inte en båtåkar-gin&tonic. När man rundar Hoburgen tar man sig en rundningswhisky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Grattis alla nya medlemmar. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Hej Rubinum. Är den kall på undersidan också? Mvh Xander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...