Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Salty

Kätting

Rekommendera Poster

Hej

Min båt på drygt 8 m var lite svår att få upp i plan vid några tillfällen i somras. Dök ner och skrubbade drev/propp (Västkusten)

Sen gick det bättre.

Motorn är mercruiser 5,7 med 4 bladig stålpropp.

En liten fundering jag har:

Idag har jag ett ankare i fören på 7,5 kg som i princip jag aldrig använder. Men funderar på om kätting skulle vara bättre (mer tyngd)

Att lägga 1300 kr på något jag aldrig använder känns ju lite skumt. Men vad tror ni, kan det ge fördelar att den går upp enklare i plan?

Vid ett tillfälle skickade jag upp två vuxna på däck när den vägrade. Men då kände jag att båten inte ville upp ändå. gick då väldigt trögt i vattnet (plöjde verkligen) samma dag gick vi upp i plan med samma besättning men efter att jag skrubbat, och lite medvind på ca 5-6 m/s istället för motvind gick det utmärkt.

Skulle ge 32 kg extra tyngd på fören...

https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/förankring/kätting/kätting-kortlänkad-för-ankarspel

Jag badar gärna, men sällan i pengar... funderar på om det kan vara något eller om jag ska släppa tanken.

Som sagt, använder aldrig ankaret i fören....

Mvh

Salty

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att testa, lägg ner nåt som väger 40 kg där framme och testa effekten... innan du köper kätting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Funkis säger:

För att testa, lägg ner nåt som väger 40 kg där framme och testa effekten... innan du köper kätting.

Klokt...

Såg att seasea skulle köra 35% på detta nu i slutet av oktober.

Funderade på att slå till men... inser att ditt förslag är förnuftigt.

Har lite andra projekt att lägga tid, energi & $$ på...

Tack för ett nyktert o bra råd. Ska stilla mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Eld- säger:

Trimplan?

Absolut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller kanske 40 mjölkpaket som du fyllt med vatten och tejpat igen? Eller ett par stora stenar? Känns som att det finns många tunga saker som är gratis, dumt att betala för någonting som bara ska ligga och väga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

Eller kanske 40 mjölkpaket som du fyllt med vatten och tejpat igen? Eller ett par stora stenar? Känns som att det finns många tunga saker som är gratis, dumt att betala för någonting som bara ska ligga och väga...

Ankarlinan som idag finns på plats är rätt kort och ser inte särskilt trevlig ut. Användningsområdet med ca 20 m är rätt litet, så fanns en tanke att byta den och samtidigt få till en bra vikt.

Men inser att jag ska testa vikterna först o byta ankarlina sen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det inte fel väg att gå? Det har funnits, och kanske finns båtar ed ballasttank i fören för att underlätta planing. Den vanliga lösningen idag är väl powertrim?

När båten kommit upp i planing vill man få bort vikten i fören för att få upp toppfarten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kätting eller annan ballast i fören är kasst enligt min åsikt. Det ger ofta minimal förflyttning av tyngdpunkten men som andra påpekat så ökar vikten och det försämrar nästan allt efter att du tagit dig över planingströskeln. Skaffa större trimplan/interceptorer istället och/eller byt till en propeller med lägre stigning.

Viktigt att bara släpa "värdefull"last i en planande båt. I långsamma båtar är det inte lika petigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, bhemac säger:

Men är det inte fel väg att gå? Det har funnits, och kanske finns båtar ed ballasttank i fören för att underlätta planing. Den vanliga lösningen idag är väl powertrim?

När båten kommit upp i planing vill man få bort vikten i fören för att få upp toppfarten.

Kör med powertrim.

Problemet var vid några tillfällen att båten aldrig kom upp, tänkte då att några kilo till i fram kunde hjälpa. Då jag läst tidigare trådar om att flytta vikten i båten.

Har sneglat lite på detta med trimplansautomatik, skulle nog vara det bästa för min del kan jag tro...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...