Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Lorelius

Vad kostar ett kapell?

Rekommendera Poster

1 timme sedan, kossor säger:

Står någonstans en sida bakåt. :lol:

eller två:P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Nim26 säger:

Men helt seriöst har du testat alla dessa olika produkter?? har du köpt o prövat dessa olika vattenpass och mätt med laser eller hur gör du för att veta så här mycket om allt?

Att mäta är att veta brukar man ju säga, men man behöver ju inte mäta själv. Det finns tester på det mesta och sedan får man välja om man vill tro på dessa tester eller inte.

Jobbar man med snickare så vet man att många gillar Vaughan.

Vattenpasset såg jag ett test på, på något ställe.

Skyddsglasögonen är testade enl. länken.

Biltemas skiljerelä är många som lovordar då det är lätt att koppla in och det var någon eller några på nätet som hårdtestat det och plockat isär det och bedömt det som bra.

Vantskruvarna såg inte så välgjorda ut tyckte jag, men framförallt var skruvarnas stigning på tok för stor. Tveksamt om jag skulle orkat spänna upp vanten tillräckligt mycket med dessa vantskruvar.

Förtöjningslinor och ryckdämpare kan man väl säga att jag testat när jag använt dem i sex år.

Impellern var hel och fin efter fyra år och anoderna försvinner som de ska.

Takräcket har jag använt och jämfört med många andra dyrare jag använt så är det hopplöst krångligt att montera.

Cykelhållaren används mycket och den har funkat bra i tio år.

Hylsnyckelsatsen har jag ägt och använt flitigt i mer än 40 år till cykel, moped båt och bil.

De flesta har väl prövat flera saker än så här i sitt liv och kommit fram till att en del funkar bra och andra mindre bra eller tom urdåligt.

Som sagt, vad kostar ett kapell?

Det kostar väl det kapellmakaren begär, men det dyraste behöver absolut inte vara bäst.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en tur i helgen skulle jag sätta på kapellet och då gick en hel söm vid en båge.

Båten sjösattes första gången sensommaren -09 och det som inte har skötts är kapellet så det allmänna skicket började bli dåligt.

Jag tog hem kapellet för att laga sömmen så att kapellet skulle hålla över säsongen.

Att få hjälp direkt mitt i säsongen kändes otänkbart men så ringde vi till återförsäljaren av båten.

Eftersom våran båt Flipper 666 är så vanlig så hade de kapell liggandes på hyllan i både blå och grå kulör. Priset var 8500 så vi slog till direkt och åkte och hämtade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, 666D3 säger:

Efter en tur i helgen skulle jag sätta på kapellet och då gick en hel söm vid en båge.

Båten sjösattes första gången sensommaren -09 och det som inte har skötts är kapellet så det allmänna skicket började bli dåligt.

Jag tog hem kapellet för att laga sömmen så att kapellet skulle hålla över säsongen.

Att få hjälp direkt mitt i säsongen kändes otänkbart men så ringde vi till återförsäljaren av båten.

Eftersom våran båt Flipper 666 är så vanlig så hade de kapell liggandes på hyllan i både blå och grå kulör. Priset var 8500 så vi slog till direkt och åkte och hämtade det.

Det gjorde Du alldeles rätt i!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2017-10-25 på 10:13, Nim26 säger:

Undra just vad ett kapell kostar?:P

Till vems båt, min eller expertens... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, 666D3 säger:

Låter som ett rimligt pris, kanske lite för billigt för att vara ett riktigt bra kapell, särskilt med tanke på att det är högsäsong för kapellmakare. :P

Mackey

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Mackey säger:

Låter som ett rimligt pris, kanske lite för billigt för att vara ett riktigt bra kapell, särskilt med tanke på att det är högsäsong för kapellmakare. :P

Mackey

Det är en exakt kopia av orginalet tillverkat av samma företag så bättre blir det inte. Har man en vanlig båt kan det löna sig att lyssna med återförsäljaren av båten

FB2B69ED-33C9-4744-9B84-58D39B78953C.jpeg

08268497-2A30-4C2F-82A3-3A9886007E99.jpeg

Redigerad av 666D3
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Mackey säger:

7 timmar sedan, 666D3 säger:

Det är en exakt kopia av orginalet tillverkat av samma företag så bättre blir det inte. Har man en vanlig båt kan det löna sig att lyssna med återförsäljaren av båten

Det är absolut ett bra kapell du köpt och du har dessutom gjort ett bra köp. Sunbrella är en bra väv som håller i minst 10 år med lite omvårdnad.

Jag spann bara vidare på samma tema som de i den här tråden - och i andra - som tror och tycker att billigt är dåligt och dyrt är bra.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, 666D3 säger:

Självklart blir ett "serietillverkat" kapell billigare än ett "skräddarsytt".

Dyrt kapell är inte nödvändigtvis bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...