Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Lorelius

Vad kostar ett kapell?

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, vega1959 säger:

Att säga att en kapellmakare bara är värd 450kr i timmen är nästan oförskämt, det går inte att leva på  en sådan timpenning.

Vad kapellmakaren är värd är inte vad vi diskuterat, däremot vad som är en skälig timkostnad. Moms tillkommer.

Elektriker, rörmokare mfl brukar jag få betala 400-600kr tim för.

Visa gärna med siffror varför 450kr/tim skulle vara oskäligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Sjölanders marintextil i Gbg. Gjorde eTT kanonjobb på vår Princess V40 för 35.000kr.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Kvinnornasman säger:

Jag passar på att fråga om denna kontakt, bor i Åsa och skall lämna in mitt kapell för lagning. Så hade varit snällt att få ta del av denna kontakt? :) 

Nej hon heter inte Åsa, en Värmländska som heter Brittmarie,  Björcksgatan i Kålltorp, Brimarin, heter firman.

Eller... Tja du har ju nästan varit där redan, endast en kabellängd hemifrån mig.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde han bodde i Åsa, en ort i Halland inte så långt från Gbg... men mitt antagande kan va fel. 😀

Redigerad av JonasAx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Nej hon heter inte Åsa, en Värmländska som heter Brittmarie,  Björcksgatan i Kålltorp, Brimarin, heter firman.

Eller... Tja du har ju nästan varit där redan, endast en kabellängd hemifrån mig.

Antar att du skojade till det lite där ;) Tusen tack! skall höra av mig till henne. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, JonasAx säger:

Jag trodde han bodde i Åsa, en ort i Halland inte så långt från Gbg... men mitt antagande kan va fel. 😀

Han skojade nog bara till det ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så går det när man bara gästspelar lite i tråden och dessutom slarvläser och missar de goa ordvitsarna. 

😆

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge dig nu, bhemac. Vi vet att du tycker han borde kosta mindre, men det är en fri marknad. Om nu medianlönen är så låg som du beskriver är det uppenbarligen så att timdebiteringen inte alls är oskälig - för i så fall hade ju lönen för tapetserare varit högre, eller hur..?

F ö är det snarare sadelmakare du skall kolla på. 

Personligen gissar jag att detta är en debitering som endast används vid t ex reparationer, ingen köper kapell eller nya dynor till båten på löpande utan alla vill ha fast pris, och det är ytterst få av de timmar som debiteras kund som faktiskt betalas som 550 kr + MOMS. 

• Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vänder mig mot påståendet att 550kr/tim är skäligt. Det är det inte. Jämför tex andra yrkesgrupper.

Det tråkiga är båtägare så gärna betalar överpriser.

Mig spelar det ingen roll men för många är det tufft att behöva betala för mycket.

Båtägare borde jobba för att få ner priserna istället för att skryta med hur mycket man betalar. Oavsett om det är kapell eller reservdelar till motorn.

En kille som jobbar på golvet i industrin ska inte behöva jobba 7 timmar för att betala 1 timma hos kapellmakaren. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En arbetare på verkstadsgolvet tjänar mycket mer än kapellmakaren så han har säkert råd att betala 700 kr i timmen inkl. moms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, vega1959 säger:

En arbetare på verkstadsgolvet tjänar mycket mer än kapellmakaren så han har säkert råd att betala 700 kr i timmen inkl. moms

Ok, hur mycket tjänar han efter skatt då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, bhemac säger:

Ok, hur mycket tjänar han efter skatt då?

Jag måste fråga - är det vårt skattesystem du har problem med, eller tycker du att kapellmakaren täljer guld när han tjänar strax över 20.000 kr i månaden som du själv skriver..?

Eller tror du kapellmakerier går med herrejösses-vinster?

Eller var tar dessa enorma och oskäliga summor det blir (enligt dig) vägen..?

• Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns både billiga och dyra kapellmakare. Varför sitter då båtägare och försvarar de som tar mer betalt än andra? Varför sitter båtägare och försvarar det som tar många gånger högre pris för en impeller än andra? Osv.

Är det än variant av Stockholmssyndromet?

Borde inte båtägare hjälpas åt att få ner kostnader så att fler har råd med båt?

Ska vi träffas och "vaska" bottenfärg på våren?

Tänk om politikerna förstår detta. Vad händer då? Båtskatt! Typ som i Danmark, 1% av båtens försäkringsvärde. Tänk vad underbart att få betala in den summan! Vi kanske få skattemärken till båtarna i olika färger så alla kan se hur mycket skatt man betalar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac.

Det är en väldig skillnad att jämföra priset på en reservdel och ett utfört arbete. Oftast får du det du betalar för när det gäller ett utfört arbete, eftersom det gäller nedlagda timmar.

Men det är klart, vill du betala mindre välj någon annan hantverkare. Du kanske t.o.m. kan tala om för kapellmakaren vilka sömmar eller förstärkningar han inte behöver göra.

Sedan förstår jag inte vad Stockholm har med saken att göra, var du rolig eller sarkastisk?

Redigerad av vega1959
  • Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, vega1959 säger:

Sedan förstår jag inte vad Stockholm har med saken att göra, var du rolig eller sarkastisk?

Någon allmänbildad kanske kan förklara?

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, bhemac säger:

Någon allmänbildad kanske kan förklara?

Absolut. 

Precis som under Norrmalmstorgsdramat, när gisslan ställde sig på rånarnas sida, tycker bhemac att vi försvarar kapellmakarna när vi inte känner oss rånade - som han gör. 

Var det rätt?

bhemac, visst är det så att det finns billiga och dyra kapellmakare. Vad jag kan se har ingen försvarat dyra kapellmakare. Det finns också kapellmakare med högre och lägre timdebitering - men det har sällan en koppling eftersom chansen är stor att de kapellmakare som lockar med låg timdebitering fakturerar ut tolv av de åtta timmarna de arbetar per dag. Jag har då utgått ifrån att ingen vill gynna kriminalitet, och därför räknat bort de som inte känner ”farbror MOMS” och liknande. 

Det är ju så, att mig veterligen kör inte kapellmakare runt i sportbilar, eller bor i våningar i Fina Stadsdelen eller liknande. De får inte heller tidningen Resumé. Jag utgår därför att de faktiskt ganska precis får runt sin verksamhet, även de som tar 550 kr/tim + MOMS, och att de som tar ut lägre antingen har lägre omkostnader (kanske sitter de i källaren hemma och syr, kanske andra anledningar), eller så täcker de upp sin lägre timdebitering genom att debitera fler timmar. Som jag vet att det finns hantverkare i byggbranchen som gör, och sådana ska man inte gynna. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att det ska vara så svårt att begripa att pris och kvalitet hänger ihop.

Det är ju faktiskt roligt att packa upp sitt nya kapell och att det sittef som en smeck. Att det sedan kostar mer än ett fulare kapell kan jag leva med.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Peter_K säger:

De får inte heller tidningen Resumé

Framförallt får det inte tidningen Connoisseur. Skitsamma. ;)

Den viktigaste poängen är att vi borde jobba mer för att minska båtlivets kostnader. Berätta om de som gör ett bra jobb till en lägre kostnad än de dyra. 

De billiga är antingen mer rationella eller så tjänar de mindre. De är hjältar i mina ögon.

Du har helt rätt om Stockholmsyndromet.

20 minuter sedan, vega1959 säger:

Och som det konstaterades i annan tråd så finns det toalettborstar för fler tusen kronor. Tänk så bra de måste ju vara superbra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, vega1959 säger:

Fast så är det ju ofta inte alls. Det kanske var så i mitten på 1900-talet, men inte nu längre. Googla; pris kvalitet korrelation teori

Ofta är det en marknadsavdelning som sätter pris utifrån vilka kunder man vill nå, hur man vill att företaget ska uppfattas eller något annat som inte har med kvalitet att göra.

Läser man olika produkttester är det väldigt sällan den dyraste produkten som är bäst. Det finns sällan någon korrelation mellan pris och produktens funktion och hållbarhet.

Däremot finn det ofta god korrelation mellan tillverkningskostnad och kvalitet, men som konsument är det i stort sett omöjligt att lista ut tillverkningskostnaden.

Tillägg: För att återknyta till kapell så skulle man kanske kunna lista ut vem som syr det bästa kapellet genom att fråga hur lång tid det tar att sy ett kapell och köpa av den som uppger flest timmar.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, bhemac säger:

Framförallt får det inte tidningen Connoisseur. Skitsamma. ;)

Den viktigaste poängen är att vi borde jobba mer för att minska båtlivets kostnader. Berätta om de som gör ett bra jobb till en lägre kostnad än de dyra. 

De billiga är antingen mer rationella eller så tjänar de mindre. De är hjältar i mina ögon.

Du har helt rätt om Stockholmsyndromet.

Och som det konstaterades i annan tråd så finns det toalettborstar för fler tusen kronor. Tänk så bra de måste ju vara superbra?

Aha, är det så den heter..?

Jaja, jag får den inte själv hur som helst, men så är jag ju inte kapellmakare heller :)

För egen del tycker jag att de är bättre att gynna dem som gör ett BRA jobb före de som gör ett BILLIGT jobb. Om de sammanfaller, vilket sällan är fallet, är det ju bra. Med det har jag inte sagt att dyrast är bäst, men jag vågar också påstå att lika sällan är billigast bäst. 

För att göra en kapell-koppling så var jag snål och sydde en sprayhood själv. Den skulle kosta 7.000 kr hos kapellmakaren, och efter att jag räknat bort material och reparationskostnaden på symaskinen jag körde sönder sparade jag ungefär 3.000 kr. 

Sprayhooden är jag stolt över, även om den är sne och vind och sömmarna ser ut sådär - men den gör sitt jobb. 

Och jag kommer aldrig göra om det. 

;)

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Peter_K säger:

Aha, är det så den heter..?

Jaja, jag får den inte själv hur som helst, men så är jag ju inte kapellmakare heller :)

För egen del tycker jag att de är bättre att gynna dem som gör ett BRA jobb före de som gör ett BILLIGT jobb. Om de sammanfaller, vilket sällan är fallet, är det ju bra. Med det har jag inte sagt att dyrast är bäst, men jag vågar också påstå att lika sällan är billigast bäst. 

För att göra en kapell-koppling så var jag snål och sydde en sprayhood själv. Den skulle kosta 7.000 kr hos kapellmakaren, och efter att jag räknat bort material och reparationskostnaden på symaskinen jag körde sönder sparade jag ungefär 3.000 kr. 

Sprayhooden är jag stolt över, även om den är sne och vind och sömmarna ser ut sådär - men den gör sitt jobb. 

Och jag kommer aldrig göra om det. 

;)

Peter K hur orkar du, jag blir imponerad :) Ingemar Stenmark myntade en mening alldeles innan han dundrade ut för backen. Dä ä int lönt å f.............

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Mackey säger:

Fast så är det ju ofta inte alls. Det kanske var så i mitten på 1900-talet, men inte nu längre. Googla; pris kvalitet korrelation teori

Ofta är det en marknadsavdelning som sätter pris utifrån vilka kunder man vill nå, hur man vill att företaget ska uppfattas eller något annat som inte har med kvalitet att göra.

Läser man olika produkttester är det väldigt sällan den dyraste produkten som är bäst. Det finns sällan någon korrelation mellan pris och produktens funktion och hållbarhet.

Däremot finn det ofta god korrelation mellan tillverkningskostnad och kvalitet, men som konsument är det i stort sett omöjligt att lista ut tillverkningskostnaden.

Tillägg: För att återknyta till kapell så skulle man kanske kunna lista ut vem som syr det bästa kapellet genom att fråga hur lång tid det tar att sy ett kapell och köpa av den som uppger flest timmar.

Mackey

Men Mackey handen på hjärtat, om du besöker olika butiker ta clas ohlsson tex, en Sandvik hammare är bra mycket dyrare än en kina importerad lågbudget, osv osv gäller verktyg bla, nog måste du märka och se skillnad på billiga kopior som säljs billigt på de stora varuhusen, detta gäller ju elverktyg och ja nästan allt. Titta på billiga skruvdragare som kostar en bråkdel av en milwaukey, känn skillnaden kolla på ampere kolla hur den arbetar. Kollade häromsistens på biltemas svivel till ankare, slutade med att jag köpte på Hjertmans betydligt dyrare och betydligt tyngre och mera välgjord. Så nog står pris i relation till vad du får för produkt. Man kan inte resonera så att på 50 talet var det stor skillnad, Har en volvo samma kvalitet som en seat eller en daccia, nej och Volvon är dyrare mer kvalitet. I fjol köpte vi en ny traktor den var cirka 500 000 tusen dyrare än en Belarus, varför jo tekniskt sett och kvalitetsmässigt sett så är inte Belarusen på samma planet som den dyrare.:P

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns givetvis produkter som är

dyra och bra, men det finns också produkter som är

billiga och bra,

dyra och dåliga och

billiga och dåliga.

Det är just det som gör att det inte finns någon korrelation mellan pris och kvalitet.

Lustigt att du tycker Sandviks hammare är bra, annars brukar Vaughan vara snickarhammaren alla vill ha. En jättedyr hammare, men väl värd sitt pris för den som spikar mycket. Finns ens hammare från Sandvik att köpa längre?

Bahcos lite billigare vattenpass är bättre än Hultafors dyrare do.

Tidningen Byggnadsarbetaren testar skyddsglasögon med solskydd och de billigaste var bäst, Test skyddsglasögon

Biltema har exempelvis ett väldigt bra skiljerelä för 249:- kronor som jag har, medan jag valde bort vantskruvarna för att de inte verkade helt tillförlitliga och dessutom hade de för stor stigning.

Förtöjningslinor och ryckdämpare (som sitter fast i bryggan) från BT funkar väldigt bra och är hela och fina efter sex års användning liksom BT:s impellrar och anoder som funkar lika bra som de som kostar det dubbla.

Köpte ett billigt takräcke på BT som var omöjligt att montera, men det visste jag och jag behövde i princip bara använda det en gång, medan cykelhållaren till dragkuklan funkar utmärkt år ut och år in.

På 70-talat köpte jag en hylsnyckelsats av fabrikat Kamasa och den funkar fortfarande hur bra som helst även om priset var 1/3 av vad en Bahco do. kostade.

Jag skulle kunna skriva hela natten utan att du blir övertygad eftersom du är som människor är mest. Väldigt många konsumenter tror att det dyraste är det bästa och det finns säkert både teorier och forskning som visar att det är just så konsumenter reagerar.

Tillägg: Ta det inte personligt att jag "hackar" på tanken att dyrt är bra, men jag blir triggad av att så många går på detta enkla "trick".

Självklart finns det många dyra kvalitetsprodukter som är riktigt bra.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tycka att fanns en mera uttalad hederlighet förr, dyrare var nästan altid bättre. Sen fanns det de som inte hade högsta kvaliteten men en tillräckligt bra kvalitet för många. Gick man till järnaffären så fick något som man nästan alltid var nöjd med.

Sen kom saker som vinstoptimering, tjäna pengar så bolagets värde ökade osv.

Pris och kvalitet har idag inte mycket med varandra att göra. Prångla ut prylar som vi inte alltid behöver. SUVar tex. 

En massa trix för att sälja mera/tjäna mera. Kolla tex Hästen sängar, fantastiskt bra men de sålde inte tillräckligt. Över en natt mer eller mindre fördubblade man priset och pumpade in fantasisummor i marknadsföringen. Vad hände? Försäljningen ökade rejält och framförallt vinsten.

Ett vanligt trix idag. Man köper in en pryl för tex 50kr, man marknadsför den för 495 dvs ett orimligt högt pris. Sen kör man kampanj, säljer för 149kr, ett pris som ger full kostnadstäckning och en hygglig vinst. Sen säljer man utav bara h-vete.

Forum är ett bra sätt att få tips om prisvärda prylar och att hjälpa varandra att spara.

Sen är det naturligtvis fritt fram att köpa förgyllda toaborstar för de som tycker det är viktitg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Mackey säger:

billiga och bra,

dyra och dåliga och

billiga och dåliga.

Det är just det som gör att det inte finns någon korrelation mellan pris och kvalitet.

Lustigt att du tycker Sandviks hammare är bra, annars brukar Vaughan vara snickarhammaren alla vill ha. En jättedyr hammare, men väl värd sitt pris för den som spikar mycket. Finns ens hammare från Sandvik att köpa längre?

Tidningen Byggnadsarbetaren testar skyddsglasögon med solskydd och de billigaste var bäst, Test skyddsglasögon

Biltema har exempelvis ett väldigt bra skiljerelä för 249:- kronor som jag har, medan jag valde bort vantskruvarna för att de inte verkade helt tillförlitliga och dessutom hade de för stor stigning.

Förtöjningslinor och ryckdämpare (som sitter fast i bryggan) från BT funkar väldigt bra och är hela och fina efter sex års användning liksom BT:s impellrar och anoder som funkar lika bra som de som kostar det dubbla.

Köpte ett billigt takräcke på BT som var omöjligt att montera, men det visste jag och jag behövde i princip bara använda det en gång, medan cykelhållaren till dragkuklan funkar utmärkt år ut och år in.

På 70-talat köpte jag en hylsnyckelsats av fabrikat Kamasa och den funkar fortfarande hur bra som helst även om priset var 1/3 av vad en Bahco do. kostade.

Jag skulle kunna skriva hela natten utan att du blir övertygad eftersom du är som människor är mest. Väldigt många konsumenter tror att det dyraste är det bästa och det finns säkert både teorier och forskning som visar att det är just så konsumenter reagerar.

Tillägg: Ta det inte personligt att jag "hackar" på tanken att dyrt är bra, men jag blir triggad av att så många går på detta enkla "trick".

Mackey

Tack för ditt mycket välskrivna och otroliga inlägg :) Ja du här är en man som kritiskt granskar det som ska köpas in. Och jag kan skriva i månader om sämre eller bättre jag med. Är def inte tappad i farstun om du nu skulle tro det då jag köper dyrare grejer:o men om man som vi har ett medelstort jordbruk är på mässor, skruvar mycket själv, upphandlar flera saker varje år så blir man luttrad. I de fall försäljare försöker påskina och sälja fantastiska produkter som tillbehör verktyg foder oljor you name it. Så har jag tyvärr inte funnit att billigt är detsamma som kvalitet. Dyrare så kallade premium produkter håller alltid bättre kvalitet hållbarhet funktion användarvänlighet och så vidare, än glocal net produkter. Tyvärr är detta mina erfarenheter Mackey. Reservdelar billiga finns att tillgå även inom min bransch vattenpumpar gummin packningar mm mm , och i de flesta fall, inte alla så är dessa otroliga billiga delar utförda i en sämre kvalitet än det som är original. Nåväl vi behöver inte stri mer men så ser jag på saken och vill då understryka att jag def inte vet vad jag talar om. Ska bara ta ett underbart exempel. En foderförsäljare va hit en gång, han tyckte att vi skulle gå över till hans företag istället för det som jag är medlem i. Hans foder var hälften så dyrt men var minst lika bra som de jag hade nu. Och ja de var stor priskillnad, jag bad då om innehållsförteckning vilket jag fick. Tog sedan min nuvarande förteckning åkte till en oberoende analysfirma de analyserade. Och detta billiga foder som var så billigt blev i slutänden 25 % dyrare än det befintliga, då de hade sparats in på en del detaljer, som man såg vid analysen. Summa summarum billigt blev dyrare än dyrt. Så kan jag fortsätta med oljor däck osv.:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Mackey säger:

billiga och bra,

dyra och dåliga och

billiga och dåliga.

Mackey

Men helt seriöst har du testat alla dessa olika produkter?? har du köpt o prövat dessa olika vattenpass och mätt med laser eller hur gör du för att veta så här mycket om allt?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, Nim26 säger:

Undra just vad ett kapell kostar?:P

Står någonstans en sida bakåt. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...