bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2017 2 minuter sedan, Botved säger: Frågan är ju faktiskt också hur mycket den avstängda bränslepumpen bromsar flödet. Den bromsar nog tillräckligt, så länge allt fungerar! En variant skulle kunna vara att komplettera med en magnetventil. Då skulle inte "lilltanken" behövas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Oktober , 2017 27 minuter sedan, Volvo_Penta säger: Det jag kommenterade var hur jag fyller en dagtank. Om de eventuella förbrukare som är kopplade till dagtanken inte tål det lilla bränsletryck som uppstår när dagtanken är full behöver Du kunna häva den hävertverkan som pumpblåsan startat. Vilken typ av värmare handlar det om? Det är en dieselvärmare liknande Webasto. Den heter Heatronix. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 20 Oktober , 2017 Du behöver en ventil som stänger när tanken är full, kanske nålventilen och flottören ur en slaktad förgasare. Men det händer ju att sådana börjar läcka, skulle alltså aldrig förlita mig på det utan installera en kran och bli tvungen att se på när det fyller. Två gånger fem minuter per år? Skulle aldrig lita på nåt elektriskt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Oktober , 2017 Eller en bränslekran mot värmaren kanske? Gillar dock inte att ha prylar man riskerar att glömma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2017 1 timme sedan, trewq säger: Skulle aldrig lita på nåt elektriskt. Typ bränslepump i en bil? Egentligen är det bästa en liten mekanisk pump. Enkelt och säkert. Men en elektrisk pump som bara går när man håller inne knappen är ganska säkert, pumpen kostar 350 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Oktober , 2017 Var menar du att jag skulle ha pumpen i den ritning som visar idén jag hade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Oktober , 2017 2 timmar sedan, trewq säger: Du behöver en ventil som stänger när tanken är full, kanske nålventilen och flottören ur en slaktad förgasare. Men det händer ju att sådana börjar läcka, skulle alltså aldrig förlita mig på det utan installera en kran och bli tvungen att se på när det fyller. Två gånger fem minuter per år? Skulle aldrig lita på nåt elektriskt. Många års tid för fyllning redan förbrukad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 20 Oktober , 2017 28 minuter sedan, Pentax säger: Många års tid för fyllning redan förbrukad. Javisst. Men om snillen inte spekulerat skulle Du fortfarande paddla timmerstock. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Oktober , 2017 Eftersom den lilla tanken kommer ligga under durken i en garderob så går det inte att ta ut den när den ska fyllas, det går heller inte att fylla från däck för även då hamnar ju nivån över värmaren om man toppfyller ända upp. Det enklaste kanske är ett T på motorns sugledning och en kulventil på den. Öppna och fylla vid behov från stora tanken och sedan stänga den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2017 11 minuter sedan, Botved säger: Öppna och fylla vid behov från stora tanken och sedan stänga den. Det kräver att motorn är igång men är det ok så är det både enklast och billigast. Sätt in två flottörswitchar, hög resp låg nivå. Kostar runt 20 spänn styck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Oktober , 2017 Motorn behöver inte vara igång. Lossar jag slangen nu som går in i vattenavskiljaren (samma sak som att öppna en ventil) så rinner det av sig själv. Skulle motorn vara igång finns tvärt om risken att suga luft baklänges genom värmarens tank om nivån blir för låg där. Därför rekomenderar man aldrig att ta bränsle till värmare från samma matning som motorn, men med stängbar ventil funkar det ju. Hur funkar en flotörswitch? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2017 5 minuter sedan, Botved säger: Hur funkar en flotörswitch? Bryter eller sluter strömmen till tex en lampa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Oktober , 2017 Ok, men det blir ju hävert till lilla tanken så den gör ingen nytta. Jag kallade dom för nivåbrytare när jag var elektriker men det var på stenåldern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 21 Oktober , 2017 Nu när jag läser igen kanske bhemac menade för att tända en lampa som informerar att det är fullt / tomt? Jag tänkte den skulle bryta flödet, därav mitt svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Oktober , 2017 41 minuter sedan, Botved säger: Nu när jag läser igen kanske bhemac menade för att tända en lampa som informerar att det är fullt / tomt? Jag tänkte den skulle bryta flödet, därav mitt svar. Precis, ett par lampor som indikerar när det börjar bli fullt resp tomt. Det kan ju vara svårt att se hur mycket det är i lilltanken. Nivåbrytare heter det, helt riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 21 Oktober , 2017 Om jag vågade lita på små elprylar så skulle ju en magnet ventil ihop med nivåbrytare lösa allt för några hundringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Oktober , 2017 11 minuter sedan, Botved säger: Om jag vågade lita på små elprylar så skulle ju en magnet ventil ihop med nivåbrytare lösa allt för några hundringar. Det är troligen inte tillräckligt tryck för att magnetventilen ska vara pålitlig. Hellre då en bränslepump monterad över huvudtanken som körs med knapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 21 Oktober , 2017 Nu är jag inte med igen ;). Vad skulle pumpen göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Oktober , 2017 2 timmar sedan, Botved säger: Vad skulle pumpen göra? Pumpa från huvudtanken till lilltanken. Det ska inte bli häverteffekt genom en bränslepump typ Biltema 523230 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 21 Oktober , 2017 Ok, du menar för att öka flödeshastigheten? Det finns ju möjlighet att ansluta på tom utgång på befintligt filter, alternativt ett T efter filtret så det blir filtrerad diesel till lilla tanken. Kulventil och pump så finns ingen risk att få luft i motorns sugledning. Filtret sitter ca 40cm över lilla tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 21 Oktober , 2017 (redigerade) Som alltid med båtar - det kommer att krångla och bör därför hållas så enkelt som möjligt. Så här hade jag gjort: Ett T-rör på ledningen från tanken och en kran på ledningen därifrån till värmartanken. Ett T-rör på ledningen till värmaren (Antar att edningen kommer ut i botten av värmartanken) och en genomskinlig plastslang därifrån uppåt så har man en bränslemätare och kan se när det börjar fyllas/tömmas. Klart. Redigerad 21 Oktober , 2017 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Oktober , 2017 9 minuter sedan, trewq säger: Ett T-rör på ledningen från tanken och en kran på ledningen därifrån till värmartanken Ledningen från huvudtanken kommer ut på ovansidan av huvudtanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 21 Oktober , 2017 (redigerade) Precis min tanke men matningen till värmaren plockas upptill i tanken tanken genom sugrör. Min idé nu: På motorns sugslang monteras ett T och därefter kulventil samt fortsätter till lilla tanken, ev med pump för att öka flödet. Luftslang från lilla tanken får agera nivårör. Matning till värmaren via sugrör i lilla tanken. Redigerad 21 Oktober , 2017 av Botved Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser