Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
p1ngwin

Mätare ur funktion

Rekommendera Poster

Köpte ny båt för någon månad sedan och det sitter en Johnson 40hk  4takt från 2003. 

Har ett problem då ingen av mätarna vill fungera. Belysningen fungerar på samtliga 3 mätare (Knop trycklog, varvräknare, trim/tilt) och "felmeddelanden" lyser till när man slår till tändningen för att sedan slockna på varvräknaren. Det jag undrar är kan det vara jordfel eller vad kan orsaka att ingen utav mätarna ger utslag när man är ute och kör? 

Jag har Kollat bakom på mätarna och följt kablarna också. Jag kan varken se kabelbrott eller att något sitter löst utan ser rätt och redigt ut.

Att alla 3 mätarna skall gått åt skogen känns ju lite knasigt men ingen är ju omöjligt?

MVH Robin 

Redigerad av p1ngwin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver citat att "felmeddelanden" lyser till när man slår till tändningen för att sedan slockna på varvräknaren.
[Gissar att sådant slocknande är helt normalt för din relativt moderna 2003:a? Att instrumenten är datoriserade och därför litegrann lever sitt eget liv bortanför gamla tiders enkla analoga "icketänkande" visarinstrument. Mindre viktiga felmeddelanden skall bara presenteras kort/flyktigt]

Menar alltså kort sagt att du bör kolla upp exakt vilka felmeddelanden som flimrar förbi och slocknar. Felmeddelandena finns förmodligen för att  motorn inte trivs hundraprocentigt? Sedan åtgärda grundorsaken enligt felkoderna. (Kolla kodernas betydelse för just din motormodell, exempelvis "låg batterispänning", what ever.)

Intelligent datoriserade motorinstrument/styrsystem finns i många varianter.
Gemensamt för dessa är nog att de alla försöker ersätta "gamla tiders sunt motortänk" i denna moderna tidsålder? Så att säga ersätta en erfaren motorgubbes lyssnande öra med digitaliserad diagnos-info. Tja, i princip ingen dum idé alls. Men felsökningen krånglas därmed ibland till jättemycket, kan jag tvivla!?
Det som förr var en rakt naturlagsmässig analog felsökning trasslas till av sådana inbyggda dataprogram eftersom dessa givits makt att påverka motorns beteende (typ "limp-mode" vid allvarliga fel , eller "korrumpera" mätinstrumentens presentation tidsmässigt, typ flash-meddelanden vid mindre allvarliga fel).
Vid nutida "datoriserade motorer" måste man först - emellanåt - vid vissa fel identifera vilken programvara/ålder och därefter försöka baklänges-tänka fram vilket fel som kan ha uppstått.
(Istället för att bara rikta felsökningens strålkastare direkt emot den verkliga naturlagsmässiga orsaken som förr - så tvingas man dessutom att fundera på datoralgoritmer och sensorer av olika fabrikat och tidsåldrar. Litegrann så?)   

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En trycklogg (om det nu verkligen är en sådan du har) är det mest mekaniska(/aquapneumatiska) instrument som finns.

Dessa är uppbyggda som en barometer, men det är inte något lufttryck som påverkar dem, utan vattentrycket från ett pivotrör på akterspegeln eller från ett intag på motorns rigg, som via en slang påverkar instrumentet.

Trim/tilt-intrumentet och varvräknaren är ju anslutna i motorns elsystem, det är ju lätt att tro att dessa gemensamma strömförsörjning fallerar, en plus eller minuskabel, men då hade du ju inte fått något felmeddelande...  Som sagt, försök läsa av felmeddelandet och se om det kan ge någon förklaring. Men jag hade ändå letat vidare i kablagets skarvkontakter både i och utanför motorkåpan. Nu gissar jag, men dessa instrument skall ju aktiverad när du vrider på tändningsnyckeln, och i tändningslåset kan det ju finnas en anslutning eller förgrening på någon kabel som då går vidare till instrumenten, kanske du kan finna kopplingsschema på internet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med marinan igår, och dom "felmeddelanden" som dyker upp är när du slår på tändningen är precis som på bilen när alla lampor tänds sedan släcks allt eftersom fick jag de förklarat, men han trodde jag saknade spänning fram till mätarna (trim/varvräknare). 

Han hade tydligen haft en likadan motor tidigare sa han.

Har dock inte kollat spänningen på batteriet men det är nytt så bör inte vara problemet men skall kolla upp även detta. 

Ska köra kroka på vagnen och köra ner och be han kolla över det, för jag ser inga fel som jag skrev.

Marinan hade el-schema så han skulle mäta och se lite imorgon så får vi se vad han säger.

Återkommer med svar när jag vet mer. 

Tackar för tipsen så länge :) 

Redigerad av p1ngwin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...