Skppi 0 Postad 17 Oktober , 2017 Hej! I våras köpte jag OKQ8 Fritidsbatteri, som har varit i lätt bruk som backup på båten. Har laddat upp det några gånger och dessutom har en liten 8 w solpanel varit påkopplad. Varje gång jag kollat spänningen har den legat på 12.44 V och kopplade man på en Ctek så tändes gröna lampan efter någon minut. Spänningen sjönk snabbt till 12.44 igen. På inköpsstället i Fagersta undrade jag på detta och fick rådet att ladda ur batteriet helt. Nu har jag gjort det och laddat på igen. När jag efter några dagar kollade spänningen låg det på 12.46 V. Spänningen på ett fulladdat batteri ska ju vara 12.72 V, läste jag någonstans. Och gränsen för uppladdning på ca 12.40? Min fråga är om batteriet är friskt eller halvskrot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Oktober , 2017 Känns som det är mer än halvslut... Hur funkar batteriet till det du använder det, ger det ström? Vad mäter du spänningen med? Är du säker att det instrumentet visar rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Oktober , 2017 Ps.. rådet att djupurladda känns "sådär"? 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 17 Oktober , 2017 Har ett annat batteri som referens. Efter laddningen av det och långt efteråt visar multimetern 12.72 när man kollar. Så tror jag att multimetern visar rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2017 Batteriet är inte friskt och var nog inte det från början. Att tömma batteriet var ett idiotiskt råd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 17 Oktober , 2017 (redigerade) Djupurladda -sämsta förslaget hitintills. Redigerad 17 Oktober , 2017 av Marrexxx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 18 Oktober , 2017 (redigerade) 23 timmar sedan, Skppi säger: Hej! I våras köpte jag OKQ8 Fritidsbatteri, som har varit i lätt bruk som backup på båten. Har laddat upp det några gånger och dessutom har en liten 8 w solpanel varit påkopplad. Varje gång jag kollat spänningen har den legat på 12.44 V och kopplade man på en Ctek så tändes gröna lampan efter någon minut. Spänningen sjönk snabbt till 12.44 igen. På inköpsstället i Fagersta undrade jag på detta och fick rådet att ladda ur batteriet helt. Nu har jag gjort det och laddat på igen. När jag efter några dagar kollade spänningen låg det på 12.46 V. Spänningen på ett fulladdat batteri ska ju vara 12.72 V, läste jag någonstans. Och gränsen för uppladdning på ca 12.40? Min fråga är om batteriet är friskt eller halvskrot. Föreslår att du reklamerar det till OKQ8 och ber dem åstadkomma att det laddas till 12.7 volt. Det hela luktar fabrikationsfel. Även ett åldrat batteri skall kunna laddas till 12.7 volt, om de nu påstår att sådant skulle vara orsaken. Ett åldrat batteri har däremot mycket lägre Ah-kapacitet. Men fulladdad spänning skall kunna bli 12.7 ungefär. OBS, OBS: Köp aldrig ett blybatteri utan att ha med dig en voltmeter och mät att batteriet inte har spänning under 12.5 - 12.6 volt. Annars kan åldrandet (färre tillgängliga Ah) ha börjat bli märkbart. Redigerad 18 Oktober , 2017 av Seawolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser