Krokis 0 Postad 17 Oktober , 2017 Min segelbåt från 1983 byggd i balsasandwich (skrov & däck) uppvisar inga synbara tecken på delaminering eller mjukare ytor på däck eller skrov. Ändå har jag observerat följande: När båten hänger i sling får jag inte igen ruffluckan. Öppningen har deformerats och är för smal. När båten står på land och i huvudsak på kölen så glappar luckan och spelet i sida är större än när båten ligger i vatten. Hur allvarligt är detta? Vilken deformation är normal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Oktober , 2017 Båten är byggd för att ligga i vatten och ta upp all last jämnt fördelat. Kölen ska hänga i båten. På land står båten på kölen och hela skrovet mm. hänger. Helt galet motsatt belastningsfall och egentligen belastningsmässigt vansinne. Om du tycker båten verkar frisk.. så är den skert det. Har du pejl på viktskillnad vid sjösättning vs upptagning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2017 Det är inte ovanligt att man inte kan stänga luckor mm när båten står på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser