Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
jannelu

Misslyckad torrsättning

Rekommendera Poster

Jag tog upp båten i Lördags med båtvagn och eftersom jag förut alltid har använt sublift så var jag osäker på hur båten skulle ligga på vagnen.

Jag tog därför en stålvajer och fäste den i vagnen och även i stålöglan i fören.

Det gick åt skogen och resultatet blev att öglan med bricka och muttrar slets genom plasten och det blev en spricka som är några mm bred och ca 4-5 dm lång😣

Är det någon som har ett bra tips hur man bäst fixar till det?

Jag funderar på att fylla sprickan med 2 komponentslim och använda tvingar för att klämma ihop sprickan.

Jag tänker också plasta insidan med glasfiverväv.

Vad tror ni, det borde väl bli stadigt nog eller har någon en bättre ide?

20171016_104626.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog göra lika, vill ju inte förstöra utsidan. Men det skulle bli ett rejält jobb på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle plasta från båda sidorna.

Limma ihop skrovet tror jag inte på, det kommer att bli rörelser och spricka upp.

 

Det kommer att vara svårt att få samma kulör på gelcoaten, men nära bör du kunna komma. 

 

Skulle kunna funka att slipa ner insidan så att det bara är ett tunt skikt glasfiber kvar och sedan gelcoat, men det blir nog svårt att slipa tillräckligt tunt utan att slipa igenom. Sedan får man bygga upp skrovet tillräckligt tjockt från insidan och tillräckligt verkar ju vara tjockare än det är idag.

 

Som jag ser det ska man kunna dra upp båten på en trailer mha. stävöglan, så gör en starkare infästning nu när du måste göra om plastningen.

 

Mackey

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man bygger en plastbåt, byggs den ju i två halvor.

 

Halvorna sätts ihop och skrovhalvorna lamineras ihop på insidan.Laminera innebär att den plastas ihop med glasfiber och polyesterplast. Sedan lagas sprickan mellan skrovhalvorna med gelcoatspackel, som slipas och poleras till samma glans som skrovet,

I princip är din tanke riktig, men jag skulle nog inte limma med 2-k lim.

Hade en båt från ett välrenommerat båtvarv. Gick på grund, en grundstötning där båten träffade stenen strax under vattenlinjen. Det visade sig att just där stenen träffade fören, fanns inget laminat på insidan. Skrovet var bara ihopspacklat med gelcoatspackel på ett par dm under vattenlinjen.

Jag skulle nog slipa ren glasfiberlaminatet längs hela sprickan på insidan plus 10-15 cm både under och över. Finns det nåt löst skall det bort. Eventuell topecoat på insidan skall bort och ner till rent glsafibermaterial.

Skulle också slipa upp sprickan utifrån med en konformad slipstift till min dremmel(topslip) brukar använda ett corromantbellagt slipstift. 

https://www.dremeleurope.com/se/sv/strukturtandad-hårdmetallfraes-konformad-7-8-mm-128-ocs-p/

 

Är den röda färgen originalgelcoaten, eller 'är båten målad!?

Själv skulle jag laminerat på insidan med glasfiberväv och epoxy. Det duger gott med polyester, men epoxyn luktar inte så starkt. Plastar man inne med polyester behöver man nästan ha friskluftsmask. Det går väl med en andingsmask med rätt filter.

Lösningsmedlet i polyesterpalsten - styrenen - är hälovådilg. Kan bl.a förorsaka psykiska problem. Epoxyn å andra sidan är starkt alergiframkallande, så det är inte utan risk att jobba med det heller.

 

Epoxyn ger också starkare infästning till uthärdad polyester.

Det finns för och nackdelar med bägge systemen.

Är det röda originalgelcoaten, skulle jag när lagningen härdat, spacklat i skarven med gelcoatspackel i samma nyans. Sedan vattenslipa upp lagningen med allt finare slippapper och avsluta med polering och vaxning.

 

Problemet är att få rätt färg. Om det är problem att få rätt kulör, skulle jag kunna tänka mig att måla ett band i fören i en något avvikande färg.

När du monterar tillbaka stävöglan - gör inte som de som monterade den sist - använda minimala brickor. Helst kulle jag bocka en rostfri plåt  200x100mm och 1 mm tjock, så att den passade i fören.  Åtminstone ett redigt plattjärn på insidan 3 mm 30x 200.Plåten eller plattjärnet slulle jag lagt i epocyspackel innan jag drar fast stävöglan.

Det är en dödssynda att monterar nåt med försmå brickor, men det görs hela tiden av de so sätter ihop båtar - i rent oförstånd.

Riktiga brickor kostar i stort sett inte mer än vad små skitbrickor kostar. En sån skada som din kostar säkert 5000 kr att reparera om du lämnar bort det.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Mackey säger:

Jag skulle plasta från båda sidorna.

Limma ihop skrovet tror jag inte på, det kommer att bli rörelser och spricka upp.

 

Det kommer att vara svårt att få samma kulör på gelcoaten, men nära bör du kunna komma. 

 

Skulle kunna funka att slipa ner insidan så att det bara är ett tunt skikt glasfiber kvar och sedan gelcoat, men det blir nog svårt att slipa tillräckligt tunt utan att slipa igenom. Sedan får man bygga upp skrovet tillräckligt tjockt från insidan och tillräckligt verkar ju vara tjockare än det är idag.

 

 

 

 

 

Man behöver inte slipa bort så mycket att det blir tunt.

 

Allt löst skall bort och man skall ner till ren laminat.

Det kan ju tänkas att den tidigare lagningen på insidan har släppt, eller som i mitt fall - inte funnits alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en försäkringssak?

Det är en hel del arbete och det ska nog göras som Thallatha skriver.

 

Principen för en stävögla tycker jag bör vara att man ska kunna hänga upp båten i den. För att det ska hålla har jag ett 25mm RF rör, en halvmeter långt. Har inte provat men tror jag kan hänga upp 3200kg segelbåt i den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, jannelu säger:

Jag tog upp båten i Lördags med båtvagn och eftersom jag förut alltid har använt sublift så var jag osäker på hur båten skulle ligga på vagnen.

Jag tog därför en stålvajer och fäste den i vagnen och även i stålöglan i fören.

Det gick åt skogen och resultatet blev att öglan med bricka och muttrar slets genom plasten och det blev en spricka som är några mm bred och ca 4-5 dm lång😣

Är det någon som har ett bra tips hur man bäst fixar till det?

Jag funderar på att fylla sprickan med 2 komponentslim och använda tvingar för att klämma ihop sprickan.

Jag tänker också plasta insidan med glasfiverväv.

Vad tror ni, det borde väl bli stadigt nog eller har någon en bättre ide?

20171016_104626.jpg

Nyfiken fråga vad är det för typ av båt.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är lackerad med färg från De Ijssel så det är inga problem att lackera båten efter lagningen.

Det är en dubbelruffad Becker 30 med påbyggd flybridge, tung som attan, ca 6-6,5 ton så det blir till att göra en lagning som håller med ett rejält rostfritt plattjärn på insidan.

Tack för alla bra tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den målad - då skulle du även kunna laminera ihop det även på utsidan som Mackey föreslog.

Slipa bort färg och gelcoat ner till rent laminat lägg ett antal lager väv på utsidan, efter avslipning spackla och slipa ytan slät. Som alltid - ju noggrannare underarbete desto bättre resultat.

Rolf Johanssons pojkspoling kan ju blanda vilken kulör som helst - sen får man ta den information man får med en nypa salt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...