Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Kvinnornasman

Motor startar ej

Rekommendera Poster

Hej. Har en båt med b23 motor. Båten startade hur lätt som helst förra veckan när jag tog upp den. Båten står framlutad i båtvaggan (ska bygga om den). Så antagligen sög motorn luft eftersom bensintanken nästan är tom. Jag skruvade loss bränsleslangen och stoppade ner i en dunk istället. Nu vill inte motorn starta. Den hostar till ibland men sen står bara och tuggar. Har bytt tändstift. Förstår inte vad det kan vara. Luft i systemet på en bensin kan man väll inte lufta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en liten läcka i någon bränsleanslutning före bränslepumpen så kommer den bara suga luft.  

 

Jag brukar fylla bränslesystemet före start när systemet varit tömt. Antingen med en pumpblåsa eller med en liten elektrisk bränslepump som jag har.  Då slipper man mala på med startmotorn tills flottörhuset fyllts. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Eld- säger:

Om det är en liten läcka i någon bränsleanslutning före bränslepumpen så kommer den bara suga luft.  

 

Jag brukar fylla bränslesystemet före start när systemet varit tömt. Antingen med en pumpblåsa eller med en liten elektrisk bränslepump som jag har.  Då slipper man mala på med startmotorn tills flottörhuset fyllts. 

Vart ansluter du pumpen? Antar att du kopplar på den istället för bränslepumpen? 

Jag öppnade dock upp ena förgasaren och då var den nästan helt full. Skall de vara fullt där eller kan det bli för mycket volym i flottörhuset? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har gnista. Prova med startgas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Rascal säger:

Kolla om du har gnista. Prova med startgas. 

 

Har testat med startats men funkar ej. Men tror det är bränslet för det är torrt på tändstiften. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Kvinnornasman säger:

Vart ansluter du pumpen? Antar att du kopplar på den istället för bränslepumpen? 

Jag öppnade dock upp ena förgasaren och då var den nästan helt full. Skall de vara fullt där eller kan det bli för mycket volym i flottörhuset? 

Jag ansluter pumpen före filtret. Det sitter ju bara backventiler i ordinarie bränslepumpen så de är inget hinder.

 

Om det är bränsle i förgasaren och du har gnista så är det något annat fel. Stopp i ett munstycke eller något sådant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Eld- säger:

Jag ansluter pumpen före filtret. Det sitter ju bara backventiler i ordinarie bränslepumpen så de är inget hinder.

 

Om det är bränsle i förgasaren och du har gnista så är det något annat fel. Stopp i ett munstycke eller något sådant. 

Någon ide vilket munstycke? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Caribic410 säger:

Om det inte tänder med startgas så har du ingen gnista

Okej.. konstigt att det bara kan lägga av så över en natt.. 

 

Hur felsöker jag detta? Kan man mäta strömmen i tändhatten eller hur gör man? 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast ser du med tänstiftet i tändhatten urskruvad och jordad mit ex cylindern. Dea runt motorn så våde ser å hör du om du har gnista.Om ej.

Ta loss kablar, torka rent, och torrt, kolla så du har färska kontaktytor.

Spraya på lite "multifunktions-spray"/kontaktspray sätt ihop noga.

Testa igen.

Kolla så alla kablar till spolar mm sitter fast och har kontakt.

Får du gnista. Skruva i å testa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Caribic410 säger:

Lättast ser du med tänstiftet i tändhatten urskruvad och jordad mit ex cylindern. Dea runt motorn så våde ser å hör du om du har gnista.Om ej.

Ta loss kablar, torka rent, och torrt, kolla så du har färska kontaktytor.

Spraya på lite "multifunktions-spray"/kontaktspray sätt ihop noga.

Testa igen.

Kolla så alla kablar till spolar mm sitter fast och har kontakt.

Får du gnista. Skruva i å testa.

Skall testa detta i eftermiddag. Återkommer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått igång motorn, hade gnista men var helt enkelt för lite bränsle i systemet. pumpade några gånger till så gick det fint. Men märkligt att den inte tände på startgasen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du såg vad som stod i mitt garage...!

Jag brukar testa tändningen så här:

1 Jag stoppar i en längre tändkabel direkt i tändspolen, ansluter ett tändstift som jordas med startkabel, och drar runt med startmotorn, det skall nu bli fyra gnistor per rotorvarv/fördelarevarv.

Litet riskabelt i en båt där det kanske finns bensin-luftblandning i motorrummet, men om det är välventilerat går det bra.

2 Om jag nu får gnistor direkt från tändspolen går jag vidare och testar via fördelaren, nu blir det bara en gnista per rotorvarv. Om man är ambitiös kan man testa vid alla fyra anslutningarna på fördelarlocket.

 

Tändspolens plusanslutning skall ha +12 v då tändningen är påslagen, kolla det!

Mät mellan plus på spolen och "jord" i motorblocket eller annan säker minuspunkt, mät inte på brytarspetsarnas anslutning på tändspolen, då du bara har minus här i det ögonblicket som brytarna är slutna.

 

Det finns testskruvmejslar att testa med istället för tändstift, jag tror att Biltema har en modell.

 

Tänkbara felkällor.

Tändspolen och kondensatorn har passerat "bäst före datum".

Fjädern med kolbiten i fördelarlockets mittersta anslutning "nollan" har ingen kontakt med rotorn.

Rotorn sitter inte i rätt läge, eller sitter inte fast på axeln. Rotorn kan vara skadad eller oxiderad. Kolanslutningrana dvs. överföringsytorna inne i fördelarlocket kan vara skadade eller oxiderade, eller fuktiga.

(Gröna?)kabeln från brytarspetsarna sitter inte på plats på tändspolens minusanslutning, eller så har "någon" anslutit något annat på denna minusanslutning. Tändspolens plusanslutning har ingen kontakt eller är oxiderad.

Brytarspetarna är fastsvetsade i varandra (pga kass kondensator) eller så är dess gap för stort, det är vanligt att det skall vara 0,4 mm på Boschfördelare).

 

Hursomhelst, när du testar på dessa sätt, knip bränslepumpens inkommande slang med en klämma så du inte får fram någon bensin till pumpen eller förknasarna.

 

Om du nu får bra gnistor kollar du att det kommer fram bensin.

"Flaskmetoden" är bra, utgående bränsleslang från pumpen stoppas ned i en PET-flaska, drag runt med startmotorn, nu skall det komma fram hyggligt med bensin. Tänk på brandrisken!

Om det inte gör det kan pumpen vara kass, eller igensatt, det kan vara så att det är igensatt i tankens sugrör, det är vanligt att det sitter en sil av mässningsnät i tanken, och här kan det samlats en massa skit. Förgasarens/förgasarnas nålventiler kanske är täta (dom som påverkas av flottören) men i så fall då hade du ingen bensin i flottörhusen.

 

Men som redan skrivits, torrsprickor i bränsleslangarna kan ju suga luft, typ rätt så "obra".

Jag har (på en båt med utombordare) fått stopp pga. av att bränsleslangen blivit knickad, samt även klämd i luckan till aktertoften... kanske långsökt på din båt, men har du sen senaste tiden gjort något som kanske kan ha påverkat bränslesystemet?

 

Om du har både bränsle fram och gnista kollar du att luftfiltret inte är igensatt.

Sedan går man vidare och kollar tändinställningen, och om det inte hjälper, kollas ventilspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...