gusvo085 109 Postad 16 Oktober , 2017 Hur är det tänkt att man ska komma åt att få ut tändstiften på en Mercruiser 4,3 mpi? Jag satt och svor i motorrummet igår, fick ut (bakifrån sätt) första på vänster sida och de två första på högersida. De andra tre sitter så mycket bakom kyl och oljerör att jag inte fick loss tändhatten, och hande jag det vete fan om jag fått dit tändstiftnyckeln och fått tillbaka allt. Hur gör ni andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 Oktober , 2017 Nog för att det kan vara trångt och pilligt men har aldrig ens varit nära att uppleva att det inte skulle gå att byta stift på varken 4.3, 5.0 eller 6.2 MPI Båtens motorrum kan ju ställa till det på vissa modeller men i det låter inte som att det är problemet i ditt fall Det är bara att ge sig fn på att det går för det gör det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 16 Oktober , 2017 Problemet är nog mest att dra av tändhatten, får som inte grepp. Ska man ha någon smart krok att dra med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 16 Oktober , 2017 Sök du på tändhattsverktyg så kommer det fram flera bra sorter. Vissa bättre än andra. Använder själv tång på en del bilar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 16 Oktober , 2017 Jag tror jag höll på i 6 (!) timmar att byta 8 stift i min 5,7 Indmar i våras. Till Råga på allt domnade mitt högra lår av i 2 veckor efter att ha haft en nerv i kläm under bytet. TRÅNGT så in i helvete är bara förnamnet. Byter numera vartannat år, nästa gång blir det iridium stift. Stor motor i ett litet utrymme är ingen bra lösning... Kommer knappt åt impellern... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 19 Oktober , 2017 Tröttnade på samma bekymmer själv. Införskaffade en lång tändstitshylsa från biltema tror den ca 14cm plus en bra liten plattång. Sen gick det på ett kick att byta. Torgny ☺️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 19 Oktober , 2017 Det kan vara förvånansvärt trångt att byta stift på Chevamotorer. Då jag bytte ettans stift på min bil, så måste jag ha en bensinslang trädd på stiftet för att få början på gängorna. Och då var det helt öppet runt motorn i övrigt, och inte som på en båt... Tyvärr fungerar detta lilla tips bara vid montering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 19 Oktober , 2017 På 2017-10-16 på 21:25, Alicia1 säger: Jag tror jag höll på i 6 (!) timmar att byta 8 stift i min 5,7 Indmar i våras. Till Råga på allt domnade mitt högra lår av i 2 veckor efter att ha haft en nerv i kläm under bytet. TRÅNGT så in i helvete är bara förnamnet. Byter numera vartannat år, nästa gång blir det iridium stift. Stor motor i ett litet utrymme är ingen bra lösning... Kommer knappt åt impellern... Du kan nog vänta längre än två år om du vill. Jag bytte på vår 02:a i sommar och det var med stor sannolikhet originalstiften jag tog bort eftersom det var svart sprayfärg på dem. De fungerade hur bra som helst. Jag kan inte säga att jag märkte någon skillnad efter bytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 19 Oktober , 2017 På 2017-10-16 på 19:18, gusvo085 säger: Problemet är nog mest att dra av tändhatten, får som inte grepp. Ska man ha någon smart krok att dra med? En långsmal tång funkar. På vår 4.3EFI var det framförallt 1:ans cylinder (styrbord längst fram) som det var rejält trångt kring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smatte 1 Postad 20 Oktober , 2017 Har använt ett buntband för att lirka av tändkabeln med. Satte det runt kabeln och lirkade in det närmast stiftet och drog i öglan. Sedan var det nästan lika krångligt att få på hylsnyckeln mellan avgaslimpan och kylvattenslangen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser