nsehlin 16 Postad 16 Oktober , 2017 Hej på er Jag har tänkt byta glykol/kylarvätska i min tamd41b i samband med vinterkonserveringen. I verkstadshandboken uppmanar man till att skölja systemet med färskvatten tills det kommer rent vatten ur avtappningshålen samt att när man fyller på ny glykol vara noggrann med att det kommer runt hela systemet så att inga luftfickor blir kvar. Är det någon här som gjort detta och kan ge lite tips på hur man gör det enklast? Båten kommer stå på land men jag har tillgång till vatten så jag kan köra motorn med kylning från en dunk. Jag är mest fundersam över var det kan bli luftfickor och hur jag kan undvika dem. Kan det vara en tanke att köra motorn utan termostater för att få glykol att cirkulera i hela systemet direkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 551 Postad 16 Oktober , 2017 Jag har gjort det många gånger, och det har aldrig varit något problem med luftfickor. Fyll upp systemet och kör motorn varm. Om nivån sjunker fyller du efter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 Oktober , 2017 Termostaterna ska väl dessutom vara konstruerade så att motorn fylls innan resten av systemet gör det. Vad som möjligen kan ställa till det (rent teoretiskt) är om du att ett gångvärmepaket installerat väsentligt högre än motorn. Har du tur har dock detta en avluftningsnippel. Får du luft där är det dock inget problem förutom att du får sämre gångvärme... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser