Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
nsehlin

Byta glykol/kylvätska tamd41b

Rekommendera Poster

Hej på er
Jag har tänkt byta glykol/kylarvätska i min tamd41b i samband med vinterkonserveringen. I verkstadshandboken uppmanar man till att skölja systemet med färskvatten tills det kommer rent vatten ur avtappningshålen samt att när man fyller på ny glykol vara noggrann med att det kommer runt hela systemet så att inga luftfickor blir kvar. Är det någon här som gjort detta och kan ge lite tips på hur man gör det enklast?
Båten kommer stå på land men jag har tillgång till vatten så jag kan köra motorn med kylning från en dunk. Jag är mest fundersam över var det kan bli luftfickor och hur jag kan undvika dem. Kan det vara en tanke att köra motorn utan termostater för att få glykol att cirkulera i hela systemet direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det många gånger, och det har aldrig varit något problem med luftfickor. Fyll upp systemet och kör motorn varm. Om nivån sjunker fyller du efter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaterna ska väl dessutom vara konstruerade så att motorn fylls innan resten av systemet gör det.

 

Vad som möjligen kan ställa till det (rent teoretiskt) är om du att ett gångvärmepaket installerat väsentligt högre än motorn. Har du tur har dock detta en avluftningsnippel. Får du luft där är det dock inget problem förutom att du får sämre gångvärme...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...