Lattitud 0 Postad 16 Oktober , 2017 Chris Craft Lancer 20 med Volvo Penta 5.0 GXi, årsm. 2010. Hur göra för att varva motor utan att lägga i växel? Hittar ingen funktion på gashandtaget för detta. Vanligtvis ska man kunna trycka in en neutral-knapp nere på handtaget där det är fäst vid sin axel, men det finns ej på detta handtag. Några förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 16 Oktober , 2017 Har du testat att dra handtaget utåt? Känner inte till detta reglage men vet att en del just amerikanska reglage frilägesgasar så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lattitud 0 Postad 16 Oktober , 2017 Har testat det också. Eventuellt finns inte möjlighet till frilägesgas för att det är en insprutare. Amerikansk logik kanske... 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 975 Postad 16 Oktober , 2017 Ytterst förvånande om det inte går att öka gasen utan växel i. Har du ingen instruktionsbok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 18 Oktober , 2017 Har du provat att trycka in den svarta cirkelformade skylten med Chris Chraft på i centrum nede på spaken. Därefter föra fram spaken som vanligt med kopplingsknappen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 19 Oktober , 2017 Ja det skriver du ju att du har.... Men i alla fall skall det inte spela någon roll om det är insprutning eller förgasare. Klart som tusan det måste gå att frikoppla och varva motorn utan växel. Det måste finnas en manual att hämta någonstans till en så pass ny modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 19 Oktober , 2017 Om man googlar på ”Chris Craft Lancer 20 Owners Manual” så hittar man den lätt på nätet. Enligt den manualen så kommer motorreglagen från Uflex USA. Går man in på Uflex hemsida och letar så upptäcker man att reglaget ser exakt ut som ett Uflex B310, och enligt den manualen så drar man ut spaken i sidled och för den framåt. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwj6hYOEjP3WAhWJK5oKHbnjB-YQFgg0MAE&url=http%3A%2F%2Fwebshop.waygroup.nl%2FNL%2FRondom%20de%20motor%2FUltraflex%201-hendelbediening%2FB310%2F-%2FUltraflex%20B310CH%20motorbediening%20zijmontagetrim-%20chroom%2Fdownloadfile.aspx%3Fa%3D00012724%26f%3DB310_Manual.pdf&usg=AOvVaw3HtB67PzJswpedFSfz4lf0 (Se sidan 18.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Oktober , 2017 På 2017-10-16 på 07:41, jarb säger: Har du testat att dra handtaget utåt? Känner inte till detta reglage men vet att en del just amerikanska reglage frilägesgasar så. På 2017-10-16 på 10:40, Lattitud säger: Har testat det också. Eventuellt finns inte möjlighet till frilägesgas för att det är en insprutare. Amerikansk logik kanske... 😉 3 timmar sedan, Kalle_Anka säger: Om man googlar på ”Chris Craft Lancer 20 Owners Manual” så hittar man den lätt på nätet. Enligt den manualen så kommer motorreglagen från Uflex USA. Går man in på Uflex hemsida och letar så upptäcker man att reglaget ser exakt ut som ett Uflex B310, och enligt den manualen så drar man ut spaken i sidled och för den framåt. Eftersom du redan hade testat o dra det utåt men misslyckats och det trots allt verkar så man ska göra enligt Kalle_Ankas efterforskningar så kanske det är handlaget som felar. Ibland får man fippla lite framåt o bakåt samtidigt som man drar utåt för att så att säga få handtaget att släppa växlingen. Speciellt om reglaget är lite slitet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lattitud 0 Postad 20 Oktober , 2017 Pratade med första ägaren igår som haft båten sedan den var ny. Han har aldrig varvat i friläge, så nog kan det vara så att spaken behöver fipplas lite med för att "komma loss" Till våren ska det monteras Corsa avgassystem och i öppet läge vill jag definitivt kunna torrgasa lite. Tack för all input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser