Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
HumptyDumpty

Båten hamnar med lutning på trailern

Rekommendera Poster

Tjena, jag har nyss bytt båt och den nya vill inte samarbeta med min trailer. Trailern är en lite äldre Bålsta av självjusterande variant, för båtar med v-botten. Den nygamla båten är en Uttern 6200AC. Det som händer är att båten kommer in bra på rullarna längst bak och man tror att allt fungerar som det är tänkt men plötslig börjar båten luta (kränga) och det går inte att hämta igen, jag har provat flera gånger under ideala omständigheter (ingen vind eller ström).

 

Det kan fortfarande vara handhavandefel men jag tror att det beror på två orsaker i vagnens konstruktion:

1: de självjusterande stödrullarna hamnar fel, träffa steglisterna och där initieras lutningen då båten tvingas att "välja" sida av rullarna. 

2: den centrerande balken i länkaget på vagnen har ganska lös passning vilket gör att armarna kan bilda en sned vinkel, dvs ej symmetrisk v-form.

 

Jag har löst det ena problemet, stödrullarnas position, genom att såga av armarna och sätt dit "hylsor" som är justerbara. Nu fungerar vagnen mer som en modern Bålsta där avståndet mellan köllinjen och stödrullarna kan ändras. Nu behöver jag hitta en lösning på problem två också. Finns det någon där ute som redan löst detta och kan tipsa om hur jag får självjusteringen att förbli symmetrisk?

Sned båtvagn.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Jag har samma problem med en ny Fogelsta med självjusterande vaggor.  Har flyttat stödhjulen så att de inte kolliderar med steglisterna men likt förbannat ligger båten snett trots att den ligger hyfsat centrerat på mitthtjulen. Så jag vill också ha tips på lösning inför våren, nu får den stå lite snett på trailern under vintervilan.
Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var en båt med denna självjusterande styggelse vid upptagningen häromveckan. Trots inom viktgränserna bågnade balken i mitten. Det blir otrolig hävarmseffekt, och börjar båten luta blir den ännu större. Jag skulle vilja kalla konstruktionen självlutande, inte självjusterande, för den rätar inte upp sig själv. Dessutom är den vek.

 

I vårt fall fick båten hållas i balans med spännband för att någon skulle våga flytta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Fogelstatrailers med självjusterande vaggor är att det fungerar bra. Båten har varit en Flipper 640ht som är relativt plan under, vilket sannolikt hjälper till. Jag tror att det är viktigt att allt är smort ordentligt så att friktionen hålls nere. Annars blir det nog lätt obalans i justeringen. 

 

Senast igår saknade jag detta när jag tog upp båten, då jag mer eller mindre behöver justera in min enkla upptagningsvagn varje gång båten tas upp iom den aldrig hamnar exakt som gången innan.

 

Däremot tror jag att man kan bli lite väl pedantisk när man justerar. Båten står nog ok även om inte alla stödrullar har exakt samma tryck mot båten:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har jag kommit en bit på väg :blink:

 

Jag skaffade en PE-skiva i form av en skärbräda, 2.5mm tunn, som jag skar till så att den kunde stickas ner runt den fyrkantsbalk som centrerar vaggan. Jag skar den så bred att när jag trädde in den i röret så täckte den tre sidor. Detta gjorde att rörelsemånen i glappet minskade med ca 5 mm vilket ger mindre vinkelfel, dock ej perfekt. Jag hoppas nu att skivan tål trycket och pressas sönder.

IMG_20171017_194441.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det får bli vårens testande att minimera glappet på mittbenet. Men det borde räcka att styra upp två sidor (vänster och höger)?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer nog att det räcker med två sidor. Det föll sig bara så att jag inte behövde sätt fast skivan om jag lät den gå över tre sidor, bara ett par snitt i över och underkant så håller den sig på plats av sin egen "vilja att räta ut sig". Lite små-elegant om jag får säga det själv . . . se principskiss.

Slitplast.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat mitt bakersta stöd. Mindre än 1 grads lutning på vertikala röret. Som synes så står båten ganska väl centrerad på stödhjulen men lutningen är ändå markant.....

 

Trailerlutning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kane, jag tror att du kan få en tydligt förbättrad situation om du gjorde en eller båda av följande åtgärder:

1: om du bytte centrumrullen till en med djupare spår.Då skulle båtens botten vara i kontakt med dess yttre kant och inte bara in centrum.

2: om du bytte ut extrahjulen i bilden till några med större diameter (kanske bytas till lufthjul som flexar mer?). Då skulle båtens botten vara i kontakt med dem och hjulen skulle inte kunna ligga på olika höjd jmf. med botten, dvs bryggan blir rak.

 

Båda dessa åtgärder skulle tvinga stödet att arbeta mer horisontalt. Min misstanke är att din "lilla köl" är det som skapar problemet.

 

Lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Jag skickade faktiskt en bild till Fogelsta i kväll och bad om tips. Får se om de svarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat på lite och förutom justerbara yttre rullar så har jag lagt till ett par rullar nära kölen i den aktre vaggan. Jag byggde egna hållare av lite 20mm axel, rektangulära rör och Biltemas blåa rullar. Detta hoppas jag ska styra in aktern mer centralt. Vi får se, nu ska jag bara lasta på båten igen, utan att mosa mig själv, det är inte kul arbete i detta höstrusk.

IMG_20171022_230538.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är lastad på vagnen igen och den sitter nästan i våg. Jag hade tyvärr varit lite generös med utrymmet mellan de blå rullarna. Jag tror att det stora som hjälpte visserligen var att justera de yttre gråa stödhjulens transversella avstånd till köllinjen men om jag dessutom justerar de blå rullarnas position så blir skidans påverkan minimal (hoppas jag) Om vädret tillåter så blir det en dagstur i helgen med övning i att lossa och lasta på nytt.

 

Jag tog också chansen att flytta på vinschtornet så att kultrycket blev 73kg, det blev till slut en flytt på 39cm. Om jag räknar rätt så låg kultrycket på 153kg när jag körde den senast, stackars bil :blink:. Jag är mycket nöjd kvällens förbättringar.

 

IMG_20171023_214350.jpg

Redigerad av HumptyDumpty2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat. Den kölen ser ju inte helt lätt ut att få centrerad.

 

Jag har fått rekommendation av Fogelsta/Brenderup att byta bakersta vaggan till en med hjul i st f rullar. Så det blir nästa steg för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick lite tid över att öva på sjösättning och upptagning. Båten hamnade kanon-fint på trailern efter en liten justering. Bild på utflykt på Göta älv idag 28e oktober samt hur båten landade på vagnen efter upptag denna gång. Nu är jag nöjd och jag är ännu en gång övertygad om att självjusterande vagnar är bäst ! :lol:

 

 

20171028_163602_liten.jpg

IMG_20171028_175327_liten.jpg

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte lika övertygad att självjusterande vaggor är bäst.....:) 

Än. Har dock nu beställt ny bakre vagga efter rekommendation från Fogelsta. Fick bra support av dem. Så till våren kanske jag också hyllar funktionen.......

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att du blir nöjd efter modifiering. Jag lägger i och tar upp en Uttern 6200AC som väger ca 1200-1300 kg utan hjälp, det är ju nästan värt att putta i den för att få ta upp den.

 

Mitt nästa test är att använda dessa (bilderna) två delar i kombination på min skruvdragare...kan de tillsammans möjligtvis bli en 120 kr el-vinsch?

 

 

Elektrisk_båtvinsch.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan din lösning och riktig elvinsch är ju möjligheten till fjärrkontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-28 på 20:32, HumptyDumpty säger:

Jag är övertygad om att du blir nöjd efter modifiering. Jag lägger i och tar upp en Uttern 6200AC som väger ca 1200-1300 kg utan hjälp, det är ju nästan värt att putta i den för att få ta upp den.

 

Mitt nästa test är att använda dessa (bilderna) två delar i kombination på min skruvdragare...kan de tillsammans möjligtvis bli en 120 kr el-vinsch?

 

 

Elektrisk_båtvinsch.jpg

 

Jag provade faktiskt att köra med skruvdragare. Dock en lite dyrare sort. Den orkade inte! Inte ens i närheten utan la av innan det ens började bli tungt :) Dock är det ju en lockande tanke

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att som i mitt fall veva båt 2ggr per år är snarare enklare och bekvämare än att bygga något. Billigast och minst risk för problem(så länge armen vevar tillfredsställande:).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...