dspj 7 Postad 15 Oktober , 2017 De sista turerna i år har jag fått larm för överhettning några gånger. Det har hänt när jag drar på full gas för att komma i plan, men inte hinner upp över 3000 varv och fullt plan. Idag hände samma sak. Larmet löste ut och det luktade till och med lite bränt. Efteråt var motorn helt orkeslös när jag skulle varva upp, lät kanske inte riktigt rent, men tuffade på som vanligt hela vägen i 7 knop och.1800 varv. Bytte impeller med oljan efteråt, men den var ok. Vad kan annars ha hänt/gått sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 15 Oktober , 2017 Själva tanken med larmet är att man ska få en varning i god tid innan man får några skador, vill minnas att den larmar på 95 grader. Har du alltså varit hyggligt snabb med att dra av på gasen (och att motorn därmed gått ned i temperatur) bör du inte ha fått några skador. Sedan ska inte motorn gå varm öht vilket tyder på att du har ett annat fel som dels orsakat de tidigare överhettningarna samt nu också gjort att du tappat effekt. Det är alltså läge att låta någon göra en ordentlig felsökning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 15 Oktober , 2017 Jag slog naturligtvis av på gasen inom några sekunder efter larm, så förhoppningsvis inga stora skador. Men ska inte motorn kunna överhetta, inte ens som nu med en rejäl bris emot och förmodligen ett mindre naturreservat av vattenorganismer fastväxta på bottnen? Dvs jag bör spendera en del möda på att lösa den biten, inte bara den akuta orkeslösheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 Oktober , 2017 10 timmar sedan, dspj säger: Jag slog naturligtvis av på gasen inom några sekunder efter larm, så förhoppningsvis inga stora skador. Men ska inte motorn kunna överhetta, inte ens som nu med en rejäl bris emot och förmodligen ett mindre naturreservat av vattenorganismer fastväxta på bottnen? Dvs jag bör spendera en del möda på att lösa den biten, inte bara den akuta orkeslösheten? Visst kan det finnas "naturliga" yttre orsaker till att den överhettar, dock inte att den går tungt i vattnet (kylsystemet ska ju vara dimensionerat för att kyla bort överskottsvärmen på full effekt). Har du mycket påväxt på drevet (vid vattenintaget) kan ju det vara en tänkbar orsak till sämre sjövattenflöde. Men eftersom du säger att den dels överhettar men nu också tappat orken tänker jag att det är klokt att utgå ifrån att dessa två fel är relaterade. Och återigen, drog du av gasen så fort som du säger så har du inte fått några skador på grund av att den nästan gick varm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 16 Oktober , 2017 Nja, jag satt ju "till rors" och sänkte naturligtvis gasen så fort jag hörde pipet. Tänker att det ändå kan ha blivit något skada, dels på grund av effekttappet efteråt, dels eftersom det luktade bränt (vad kan ha luktat?). Vattenintaget rensade jag bort snäckor från i slutet av augusti, vet inte om det ska ha hunnit växa igen så snabbt. Nästa steg i kylvattenflödet är väl slangstumpen mellan drev och sköld. Därefter är det väl någon värmeväxlare. Impellern är som sagt bytt. Sedan kolla nivå och flöde på kylvätskeslingan. Någon mer punkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 Oktober , 2017 Efter att du har kört upp motorn under hög belastning och sedan gått ned på tomgång ska du efter några få minuter känna tydliga svala partier på värmeväxlaren (den avlånga rörformade grejen på styrbords sida av motorn) med motorn på tomgång. Om så är fallet har du sannolikt inga problem med kylvattenflödet. Du kan lossa slangen från sjövattenpumpen och sänka den under vattennivån (pumpen ligger troligtvis över vattenytan). Det ska då rinna in rikligt med vatten (tänk dig "hälla ur en vattenkanna"). På så sätt kan du verifiera att inloppet inte är blockerat. Kollade du vid vilken temp på mätaren som den larmade? Min 41:a larmar vid 102 mätargrader och ligger på 92 mätargrader vid normal gång – min slutsats är alltså att mätaren visar cirka 5 grader för mycket. Svårt att säga vad som luktar bränt (det kan ju också vara inbillning, själv känner jag alla möjliga konstiga lukter och vibrationer när jag oroar mig för att något är fel). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser