Wildeside 452 Postad 14 Oktober , 2017 Hej Hopp! Nu har jag köpt en bogproppeler, och allt snack som inte har att göra med ämnet kan ni väll starta ett eget ämne för. Jag kan inte köra båt efter att jobbat 15 år på sjön och jag älskar leksaker så behöver inte det heller tas upp här. Nu till min fråga! Hur mäter jag enklast ut centrum på röret för montering av motorn? Inte i längsled det fattar till och med jag. Svårare än så va inte min fråga, enkelt för den som kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 Oktober , 2017 Inte för att jag riktigt fattar vad du menar men jag gissar att du vill ha tips på hur man tar upp hålet för tunneln på bästa sätt? Jag har byggt ett verktyg som är en stång, lång nog att gå genom båda skrovsidorna, på vilken jag kan fästa en tuschpenna (pilen) på ett avstånd ut från centrum som är halva ytterdiametern på tunneln. Se till att båten står i våg (inte ett måste men det underlättar för att få tunneln i samma höjd på båda sidor) och borra styrhålen. Sedan är det bara att med hjälp av verktyget rita ut hur det ska kapas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 16 Oktober , 2017 Sågar du hålen med sticksåg eller är det något annat fiffigt verktyg som används? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Oktober , 2017 Det kan vara svårt att få båten i våg. Borra man ett hål på ena sidan, mäter från tex relingslisten och borra på andra sidan. Stoppa i en stång (gängstång är bra) och kolla inne i båten och kolla att den lutar lika mycket som själva båten (vattenpass+passbit) om nu inte båten är i våg. Sen ritar man med "passare" som ovan, en träbit funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 Oktober , 2017 (redigerade) För att optimera installationen gjorde jag ett "papprör" som" anpassades" i fören, på insidan. Det gäller att komma "djupt" och långt fram. Haver installerat 5 bogproppar i mina båtar Bla i Grekland där soptunna fick bli arbetsbänk. I blöteborg fick jag låna en fräs vilket gjorde håltagningen till en barnlek. Annars så funkar det med "hoppesåg". Redigerad 16 Oktober , 2017 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Oktober , 2017 2 timmar sedan, Lasse-L säger: Haver installerat 5 bogproppar i mina båtar Jösses vad du måste kunna snurra 1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 17 Oktober , 2017 Jag sågade med sticksåg. Det funkade,men gick en faslig massa blad. Ca ett blad/5-6cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 17 Oktober , 2017 Tack för alla tips! Ska förtydliga lite, röret är redan fastplastat så det jag undra över hur man enklast marker ut centrum på röret för att montera motorn till bogproppelern. Löste det med en vinkelhake och ett vatten pass, va nog lite seg i huvudet när jag fundera på det. Nu ska bara manöverpanel och el kopplas in så kan man leka med bogen nästa sommar och njuta av att inte behöva kunna köra båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 19 Oktober , 2017 He-he. Grannbåtsägarna uppskattar nog min bogpropeller de med, för jag kan inte köra båt. Särskilt då jag skall lägga till vid rejäl sidvind Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2017 (redigerade) 14 minuter sedan, Kronvik säger: jag kan inte köra båt Det är egentligen ganska många som inte kan men ytterst få har modet att erkänna att det. Redigerad 19 Oktober , 2017 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 19 Oktober , 2017 Dom flesta om inte alla har klantat till det nån gån. Även jag ett flertal gånger om jag ska vara riktigt ärlig av olika orsaker klantighet, taskig plannering, väder o vind och utrustningsproblem mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HumptyDumpty 23 Postad 19 Oktober , 2017 . . . och ändå gör folk det, märkligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser