Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Kronvik

Volvo Penta impeller sönder efter en säsong!

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, ArneRadar säger:

Det är många motorrum som fyllts med vatten när filterlock brustit eller inte hållit tätt

Någon som hört talas om det? Jag har det inte. Däremot slangar som lossat. Impellerpumparna ger inget högt tryck. Skulle det bli mycket vatten i kölsvinte så har man väl larm på det eller så ser man att den automatiska länspumpen går hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, bhemac säger:

Någon som hört talas om det? Jag har det inte. Däremot slangar som lossat. Impellerpumparna ger inget högt tryck. Skulle det bli mycket vatten i kölsvinte så har man väl larm på det eller så ser man att den automatiska länspumpen går hela tiden.

 

Jo det var ett icke oväsentligt problem under flera år med VP's D4/D6 serier. Det är hyfsat stora dieselmotorer (3,6 respektive 5,5 L slagvolym - upp till 400 hk). Blir rejäla vattenmängder, det är något som dryftats en del, bl.a. här på MG. Tror inte normala länspumpar orkar med dessa mängder. Ligger man och marschar 27-30 knop / 2800 rpm är det nog inte något man direkt hör eller märker heller. Tänkt dig även dubbelmontage... Båtar har sänkts, motorer har skurit.

 

Först löstes det med ett genomskinligt rejält heavy duty-lock som skruvades fast. Om man kikade ner i locket bara på tomgång såg man att det var mycket vatten som pumpades igenom. VP konstruerade senare om så att filtret hamnade före pumpen om jag minns rätt.

 

(Det är säkert andra vattenmängder med en Solé Mini-17 i en segelbåt, men det här var ju faktiskt en motorbåtstråd ;))

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte masta av idag men väder och vind ville inte samarbeta så jag gick in och pratade lite med "motorgubben". Han säger att VP hade ett dåligt lock till sina vattenfilter för ett par år sedan och att det var mycket rabalder om detta eftersom inte VP ville erkänna att något var fel. Senare modeller fick ett nytt lock.

Att filtren läckte berodde på en undermålig konstruktion.

Han rekommenderar dock filter efter pumpen, gummibitar i värmeväxlaren är inte ett ovanligt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog lite mer än bara rabalder i just detta fall, motorgubben kanske inte är så erfaren eller påläst med VP's nyare serier? Det fanns ingen motorkille att tala med istället ;-)

 

Det är nog jättebra med filter efter pumpen för att fånga gummibitar. Man kan också byta impeller enligt rekommenderat intervall.

 

Oavsett vilket valde VP att gå ifrån lösningen med filter på trycksidan. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ett livslevande test av Biltemas impeller på gång. Jag monterade en sån härom dagen, precis före sjösättningen, det blir intressant att se hur den ser ut i höst.

Motorn är alltså en Volvo Penta TMD40. 

Nu, med erfarenhet från mer än 10 sjömil, kan vi konstatera att Biltemas impeller fungerar till belåtenhet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst igenom hela denna tråden med ett härligt leende :)

Tänker inte kasta in en pinne till i brasan men har en fundering... 

Jag byter impeller varje år trots att den ser ut som ny... känns som en liten kostnad med tanke på hur pass viktig den ändå är för en problemfri båtsäsong... Är jag helt ute å cyklar här eller?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pear4Life:

Läst igenom hela denna tråden med ett härligt leende :)

Tänker inte kasta in en pinne till i brasan men har en fundering... 

Jag byter impeller varje år trots att den ser ut som ny... känns som en liten kostnad med tanke på hur pass viktig den ändå är för en problemfri båtsäsong... Är jag helt ute å cyklar här eller?  

Det kan ju vara så att den impeller du byter bort är homogen flexibel och elastisk medans den nya är spröd och av ojämn kvalitet.

Inte säkert du får en som är bättre.. jag hade en som jag glömt ta bort, som var extremdemolerad i formen. Tog loss å satte dit en ny. Glömde slänga. Till min förvåning hade missfostret återtagit sin ursprungsform och kändes ny.. när jag böjda, bände, drog och och klämde...

Såå.. njae..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit en BT vän!. Dock är jag övertygad om att BT:s impeller (MD31A) har varit och är kvalitativt långt bättre än VP original. VP skall nog göra ett jätte bra arbete om jag konverterar till dem med deras svinpriser och årliga gummidelar i värmeväxlaren. Fy på VP!

Byter dock impeller varje år då priset är rimligt. Tack BT!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Det kan ju vara så att den impeller du byter bort är homogen flexibel och elastisk medans den nya är spröd och av ojämn kvalitet.

Inte säkert du får en som är bättre.. jag hade en som jag glömt ta bort, som var extremdemolerad i formen. Tog loss å satte dit en ny. Glömde slänga. Till min förvåning hade missfostret återtagit sin ursprungsform och kändes ny.. när jag böjda, bände, drog och och klämde...

Såå.. njae..

Jag är helt med dig. Jag låter det vara osagt om jag handlar VP eller BT.

 

Mina impellers som tas ut efter säsongen återfår sin ursprungliga form inom 15minuter... lägger dom i smörj i en påse bara för att se hur dom ser ut till våren... Varken ser eller känner någon skillnad på den använda och den nya. Men byter ändå. Det känns helt enkelt bra för mig själv vare sig det är "rätt" eller "fel" :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pear4Life:

ag byter impeller varje år trots att den ser ut som ny...

Samma här men mest för att jag då slipper fundera på om det var förra eller förrförra året som jag bytte sist. Den gamla smörjs med glycerin och läggs i en plastpåse. Har några stycken på lager....

Fast en sålde jag till min båtgranne som behövde en akut!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Samma här men mest för att jag då slipper fundera på om det var förra eller förrförra året som jag bytte sist. Den gamla smörjs med glycerin och läggs i en plastpåse. Har några stycken på lager....

Fast en sålde jag till min båtgranne som behövde en akut!

Sålde!!. 😆 de va snålt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev bhemac:

Samma här men mest för att jag då slipper fundera på om det var förra eller förrförra året som jag bytte sist. Den gamla smörjs med glycerin och läggs i en plastpåse. Har några stycken på lager....

Fast en sålde jag till min båtgranne som behövde en akut!

Haha! Trodde det bara var jag som körde ett eget "lager" med impellers i påse :) Skönt å veta att man inte e ensam ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-24 vid 22:06 skrev LonelyBird:

Byter dock impeller varje år då priset är rimligt. Tack BT!

Förra säsongen körde jag också med Biltemas impeller. Den såg ut som ny då jag tog ur den på hösten. Givetvis sparar jag alltid den förra impellern, så har man en realistisk chans att utföra ett snabbyte vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Caribic410:

Sålde!!. 😆 de va snålt. 

Men snälla, man är väl Skaraborgare!

Han fick den faktiskt men han sa att han inte skulle kunna sova på natten om han inte fick ge mig en slant. Men jag tvingade på honom en i resver, jag hade typ fyra kvar ändå....

 

Det bästa är väl att jag räddade hans helg!

Har sålt ett par solregulatorer, den lokale båttillbehörshandlaren ringde mig och frågade om jag hade för en kunde behövde, det var akut. Han säger i telefonen till mig "Vad kostar den? En femhundring eller?"  Då ingick utkörning (tre min med bil) och att jag kollade att allt fungerade. Han var ändå överlycklig!

Jo den hade kostat mig ca 100 kr.

--

Vill man så finns det fina möjligheter till lite extra knäck. Hörde en kille som kör för Sjöassistans. Han har bla med sig impellers. Istället för att bogsera till något så erbjuder han sig att byta på plats, får kanske 500 för jobbet. Dessutom får han betalt från sjöassistans, de är glada, det blir billigare för dem också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen särskild Biltemakramare, köper en del saker där då och då till mina privata fordon. Kunderna som önskar BT delar får inköpa dem själv så monterar jag dom gärna, men ska jag handla delarna så köper jag "märkesdelar" för att slippa en diskussion om kvaliteten. 

Men till min ena båt ville jag testa Biltemas impeller,  samma modell som till VP TMD31. 10 år i taget har dom hållit utan problem, bytte i fjol utan att kunna se sprickor på den gamla. Till stora arbetsbåten byter jag varje år av rena säkerhetsskäl då den båten används oavsett väder året om , och då har jag inte kunnat motivera varför jag skulle montera något annat där heller än Biltema. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...