Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Kronvik

Volvo Penta impeller sönder efter en säsong!

Rekommendera Poster

Jag håller på med vinterkonservering denna regniga lördag, och då jag tog ur impellern blev jag faktiskt förskräckt.

Jag satte i en ny VolvoPenta impeller i våras, och nu, kort och regnig säsong senare är den sprucken på flera ställen.

Motorn är en Volvo Penta TMD 40, och impellern var i ett Volvo Pentapaket inuti krympplast, så det var ett oöppnat paket.

Det tycks verkligen finnas orsak att ta ut impellern varje år med denna bristande kvalitet.

På bild en spricka mitt i ett impellerblad, ett par andra sprickor fanns också, en av dem gjorde att minst en fjärdedel av ett impellerblad hade lossnat.

Har någon använt Biltemas impeller av denna typ? En sommar måste ju BIltemas impeller hålla, den är då en bråkdel av priset. På min B20 funkade de hur bra som helst. och såg ut som ny efter en säsong.

pp67.jpg.e76b24c34cb218c078bf3a52b42c702c.jpg

 

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP har tidigare haft problem med sina impellrar, kan din vara från den tiden?

Jag använder för närvarande bara BTs impellrar, har  kollat Johnsons, motortillverkarens originalimpeller, och BTs, alla verkar vara tillverkade i samma fabrik i Kina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att Biltemas impellrar skal vara "för hårda, de håller inte".  Som sagt var fungerade de prima på min B20 (AQ130A), och då de inte kostar så mycket, känns de ju vettigt att byta varje år.

Jag misstänker nog att det dåliga ryktet kommer av att nån inte bytt impeller på flera år, och då den har gått sönder, så har det varit Biltemas fel. Bara en teori, förstås. Just nu känns det inte som om jag vill köpa en originaldel för över fyra gånger Biltemas pris om jag ändå måste byta varje år...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört penta Impeller med, utan dessa skador! Kan det vara fabrikationsfel?

Jag Tar ur varje år som du för att kolla, och dom har varit fina så bara skjölning i sötvatten o förvar mörkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Kronvik säger:

Jag håller på med vinterkonservering denna regniga lördag, och då jag tog ur impellern blev jag faktiskt förskräckt.

Jag satte i en ny VolvoPenta impeller i våras, och nu, kort och regnig säsong senare är den sprucken på flera ställen.

Motorn är en Volvo Penta TMD 40, och impellern var i ett Volvo Pentapaket inuti krympplast, så det var ett oöppnat paket.

Det tycks verkligen finnas orsak att ta ut impellern varje år med denna bristande kvalitet.

På bild en spricka mitt i ett impellerblad, ett par andra sprickor fanns också, en av dem gjorde att minst en fjärdedel av ett impellerblad hade lossnat.

Har någon använt Biltemas impeller av denna typ? En sommar måste ju BIltemas impeller hålla, den är då en bråkdel av priset. På min B20 funkade de hur bra som helst. och såg ut som ny efter en säsong.

pp67.jpg.e76b24c34cb218c078bf3a52b42c702c.jpg

 

Det var länge sedan Volvo Pentas impellrar låg förpackade i plast, så den måste vara väldigt gammal, även om den var oanvänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern var vakumförpackad på en pappbaksida som det stod Volvo Penta på. Jag har ingen aning om hur gammal den var. I vilket fall som helst är jag inte imponerad. Som  jämförelse har man aldrig bytt impeller på min Volvo Penta 200 från 1975, (20 hästare) så vitt jag vet, och den funkade perfekt ännu för ungefär tio år sen, och då var den över 30 år.

Hur 17 en impeller kan gå sönder på en säsong är mig en gåta.

Vad lär vi oss av detta?

Ta ur impellern till varje vinter.

impeller02.jpg.10e3023262c432d64a4f9ecd995b82a1.jpg

Bilden nedan visar en bekants impeller som byttes då motorn gick varm. Enligt ägaren hade den varit monterad i tre år...

impeller03.jpg.5bad29c7c39b2a61d31a23fd4ebfc7a4.jpg

Han borde ha tagit ur impellern på hösten :)

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett en VP impeller i vaccumplast mina ligger i en blå VP kartong och gjort så sedan 2002. Nu är inte min maskin en TMD40 utan en V6:a men impellern är väldigt lik den på bilderna.

Byter min vart 5:e år syns inte ett fel på den , men byter ändå.

 

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, på 90-talet sålde VP inplastade impellrar på kartong som gick att hänga upp.

 

Kanske inget att rekommendera att använda en 20 år gammal impeller ens om den varit inplastad.

 

Jag skulle lämna tillbaks impellern till butiken och be att få pengarna åter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter ett stort antal impellrar varje höst vid motorkonserveringarna. De sitter kvar i pumparna över vintern, och jag har aldrig haft några problem med att de går sönder, eller inte suger vid uppstart på våren. Det var några år för länge sedan då Volvo Penta hade problem med kvaliteten. Det var visst någon blytillsats som de inte fick använda längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På våra VP-motorer byter jag impeller vart femte år, mest som en säkerhetsåtgärd. Inga som helst problem, inga fel på dem efter fem år. Det går troligen att använda dem ännu längre. Hur ofta byts impeller på en utombordare? Den har väl samma funktion, eller...

 

Och jag är så dum att jag köper VP original i blå kartong till våra VP-motorer.

 

Ny i Pinpack-förpackning? Nä, nä, inte ny men möjligen oanvänd. Den har säkerligen hängt på en spik i ett förråd nära Din båt i tjugo år...;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte faktiskt också i en ny VP-impeller från en sån plast/kartongförpackning i våras. Hur länge den legat i paketet vet ingen, den och en näve andra impellrar följde med när jag köpte båten för ett par år sedan. Jag tar upp om två veckor, får se då om den är kass. Jag plockar alltid ur den på vintern och byter om den ser trött ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellrar i utombordare lever ett mycket behagligare liv och kan bli väldigt gamla då vingarna inte böjs över någon kam. Centrumet är dock lite förskjutet åt ena sidan för att åstadkomma tryckeffekten på vattnet för att få kylningen att fungera. Impellern sitter ju under vattennivån till skillnad från den i inombordaren som behöver kunna suga vatten och därför böjs bladen kraftigare och slits hårdare.

Impellrar som har lagrats länge (i butik eller stuvfack) är inte att lita på!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummi brukar ju anses vara färskvara. Finns det inget bäst-före-datum på förpackningen?

Jag köper bara äkta Biltema och de i butiken blir nog inte gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har under 15 år kört BT i min Yanmar, byter vart tredje år och har aldrig sett en spricka.

 

Jag har också hört att någon hört att BT har unik gummisammansättning som bara är skit, men jag tror inte på rykten. I synnerhet inte som jag vet att BT köper från samma fabriker och inte har egen spec, och att min egna erfarenhet inte stöder detta rykte.

 

Däremot är jag noga med att byta om den råkat ut för någon form av torrkörning, oavsett fabrikat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på detta med sprickor o ännu värre när dom bara suttit en säsong! borde ju vara kanske pga tex torrkörning av någon anledning

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, IngemarE säger:

Jag har också hört att någon hört att BT har unik gummisammansättning som bara är skit

Jo det dyker ibland upp folk som har en kompis vars kusin  har fått en Biltema grej som var skit var skit. Jag träffar de som säger detta på kurser och jag brukar alltid be att få komma i kontakt med dessa stackare som drabbats av Biltema-skit. Tyvärr lyckas jag aldrig.

Det är nog så att Biltema köper samma som alla andra. Biltema är en bra kund och bra betalare, många tillverkare ser det som en fjäder i hatten att få leverera till Biltema.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har johnson sjövattenpump i ivecon. Den håller ca 250 timmar sedan lever man farligt. Vid 300 timmar så finns sprickor och vid 400 så går impellern sönder. Har varit ganska jämt hela tiden.


Såg att någon nämde utombordare och kan bara hålla med rent praktiskt. Skulle inte bli förvånad om en impeller på en F60 håller 1000 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern köpte jag privat av en kille som hade den liggande. Skulle jag ha vetat att den var från 90 talet (?), så skulle jag givetvis inte ha köpt den.  Det är nog där orsaken är då.

I sammanhanget kan jag ju bara konstatera att det var tur att jag har för vana att ta bort impellern varje höst, den skulle knappast ha sett bra ut i slutet av nästa sommar...

Och, nej, den har aldrig gått torr, det är jag noga med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kronvik säger:

Impellern köpte jag privat av en kille som hade den liggande. Skulle jag ha vetat att den var från 90 talet (?), så skulle jag givetvis inte ha köpt den.  Det är nog där orsaken är då.

I sammanhanget kan jag ju bara konstatera att det var tur att jag har för vana att ta bort impellern varje höst, den skulle knappast ha sett bra ut i slutet av nästa sommar...

Och, nej, den har aldrig gått torr, det är jag noga med.

Ja om impellern är från 90 talet så är det nog knappast pentas fel att den inte hållit.:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, kossor säger:

Ja om impellern är från 90 talet så är det nog knappast pentas fel att den inte hållit.:D

Men hade den däremot varit från Biltema (och 90-talet) hade det fortfarande varit Biltemas fel ....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IngemarE säger:

Men hade den däremot varit från Biltema (och 90-talet) hade det fortfarande varit Biltemas fel ....

Hahahaha den var bra :lol: Nä de hade det nog inte varit, gummi är färskvara, de vet både du och jag. ;)Men en billig produkt är en billig produkt. Blir så förvånad att man anser att varor tillverkade billigt och som många gånger är fyra gånger billigare än varor från kvalitets tillverkare har samma kvalitet. Jämför bara rostfria slangklämmor en dyrare är ofta helt i rf, medan en billig clas ohlsson eller bt har skruven i galv. Således en dyrare har en högre kvalitet. Men ja orkar inte tjafsa om detta så lägger hellre ner. En kina motor utombordare har ju samma kvalitet som en dyrare Yamaha det är nog så jag ska se det.:huh: Är man så naiv att man tror att lågbudget varor har samma eller lika kvalitet som kvalitetsvaror så får man för mig gärna leva i den tron. Jag väljer att titta på kvaliteten hos produkten, och kan oftast märka skillnaden. Sedan håller jag med om att det finns en del produkter som kan jämföras från lågbudget varuhusen. Men jag skulle aldrig chansa på att köpa så viktiga produkter som exempelvis en impeller för att tjäna en femtiolapp. Min far sa alltid att snålheten äter upp visheten, en devis jag försökt leva efter. Sen är resten upp till var och en. Och egentligen det spelar ingen roll vad man skriver eller gör för inlägg i trådarna på detta forum, de kommer alltid någon som har helt andra tyckanden och anser att billigt går att jämföra hur tokigt det än är. Så från mig blir det nog inte så många inlägg, kommer nog hålla mig till min tråd i min värld så kan ni andra fortsätta att handla på biltema exempelvis, och förvånas över deras fantastiska kvalitet på alla otroliga produkter som är precis lika som alla andra dyrare produkter. Man förvånas över okunskapen som lyser igenom vad gäller en del saker. Tack för mig i denna tråd.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så enkelt att priset står i direkt proportion till kvaliteten så är det helt riktigt allt du skriver.

 

Men nu är inte verkligheten så simpel (längre), och allt oftare byter även finmärkena leverantör till samma billiga som de mindre fina - men utan att sänka priset. Eftersom kvaliteten ofta är precis lika bra så märker sällan kunderna detta.

 

(Att rostfria slangklämmor från t ex Biltema skulle ha "bara" galvad skruv är f.ö. helt fel - skruven är också rostfri. Jag har flera framför mig. Uppgiften kan troligen sorteras in under samma fack som "någon som hade en kusin som hört att....")

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det riktigt naiva är ju att tro att en produkt automatiskt är bättre om den är dyrare. Så var det oftast förr.

En faktor som påverkar konsumentpriset starkt är hur många led som ska tjäna pengar på produkten.

Ofta är marknadsföringskostnaderna mycket högre för en dyrare produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna eviga diskussion.... är helt meningslös då den egentligen inte handlar om tillverkare eller inköpsställen utan är en konflikt mellan två olika människotyper som aldrig kommer att kunna övertyga varandra.  Så ge upp!

Det finns utmärkt beskrivet i inledningen i " Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Robert M Pirsig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, trewq säger:

Denna eviga diskussion.... är helt meningslös då den egentligen inte handlar om tillverkare eller inköpsställen utan är en konflikt mellan två olika människotyper som aldrig kommer att kunna övertyga varandra.  Så ge upp!

Det finns utmärkt beskrivet i inledningen i " Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Robert M Pirsig

Jag håller helt med dig. Man kan leda en kamel till oasen för att dricka, men inte tvinga den att dricka. Eviga diskussioner ja faktiskt. Att jämföra äpplen med päron har aldrig gått men att jämföra äpple med äpple de går. Härom veckan blev jag näst intill idiot förklarad för jag gav ett råd om plastreparation, detta blev en höna av en fjäder, och gänget som puffar och klappar varandra på axeln stämde in i en kör. Samme person påstår sedan efter en vecka i en tråd att alla båtar tillverkas i halvor, och skrovhalvorna plastas sedan ihop. Nja jag har då aldrig varit med om att en snabbgående motorbåt plastas i två halvor. Segelbåt möjligtvis plastas i två halvor kanske, men inte en motorbåt i normal storlek. Se där där fanns en lucka tydligen. Det är ingen ide har jag märkt att ge ett råd eller börja med en diskussion här i detta forum för direkt kommer klubben för inombords beundran och startar nåt som aldrig tar slut..... Kolla bara på 0,2 trådarna. Efter tio år på detta forum börjar nu intresset svajja för att diskutera i trådar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, IngemarE säger:

Om det är så enkelt att priset står i direkt proportion till kvaliteten så är det helt riktigt allt du skriver.

 

Men nu är inte verkligheten så simpel (längre), och allt oftare byter även finmärkena leverantör till samma billiga som de mindre fina - men utan att sänka priset. Eftersom kvaliteten ofta är precis lika bra så märker sällan kunderna detta.

 

(Att rostfria slangklämmor från t ex Biltema skulle ha "bara" galvad skruv är f.ö. helt fel - skruven är också rostfri. Jag har flera framför mig. Uppgiften kan troligen sorteras in under samma fack som "någon som hade en kusin som hört att....")

 

 

Och jag har tre förpackningar i källaren köpt på clas ohlsson rostfria med galv skalle inköpt i april i år. Du är väl inte så naiv så du tror på fullt allvar att en lågbudget produkt är likvärdig med en premium produkt, tror du det så är det bara att beklaga,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, kossor säger:

Och jag har tre förpackningar i källaren köpt på clas ohlsson rostfria med galv skalle inköpt i april i år. Du är väl inte så naiv så du tror på fullt allvar att en lågbudget produkt är likvärdig med en premium produkt, tror du det så är det bara att beklaga,

Tyckte du skrev att du tackade för dig i denna tråd ett par inlägg sedan ;-).

 

Jag tror snarare att det du köpt inte alls är Clas Ohlsons rostfria, syrafasta slangklämmor: https://www.clasohlson.com/se/Slangklämmor/Pr309538000

Och om det är det och det ändå är "galvad skalle" så skall du ju gå tillbaka med dem, för då är det något fel i den batchen. Istället använder du dem som bevis på att man inte får vad man skall ha, inte bara på CO utan också Biltema åkte plötsligt med i omdömet....

Vet du förresten skillnaden på olika typer av rosttröga legeringar, rostfritt och syrafast, det är inte så att det "bara" är A2 eller annan rosttrög legering i skruven och resten är t ex A4 ?

 

Nej, jag är inte naiv att tro att en lågbudgetprodukt är lika bra som en premiumprodukt. Men jag tror däremot att många ofta betalar alldeles för mycket för en produkt på ett fint ställe, då de just är naiva att tro att priset och namnet är en garanti för en premiumprodukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon undrade härom året om man vågade köpa flytväst för halva priset på Jula, och fick rådet att vänta en vecka till rean var slut så man kunde köpa den dubbelt så dyrt och troligen med bättre kvalitet. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Härom veckan blev jag näst intill idiot förklarad för jag gav ett råd om plastreparation, detta blev en höna av en fjäder, och gänget som puffar och klappar varandra på axeln stämde in i en kör.

 

Jo, men med handen på hjärtat - det rådet du gav i den tråden var väl ändå inte speciellt lyckat.

 

Du har inte reflekterat över att detta möjligen kan ha varit orsaken till den samstämmiga kritik du fick ?  Och inte nödvändigtvis bero på att det skulle pågå en kollektiv mobbning - som du antyder ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...