Vegabjorn 18 Postad 13 Oktober , 2017 hum använder inget till vantskruven att låsa med förra ägaren sa att han ställde alla så man såg I genom från sittbrunn då ser man om någon rörsig detta har jag nu själv använt mig av I 4år å de funkar på min båt ÅH30 hänt att någon skruv har rört sig ett kvartsvarv på hela säsongen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 13 Oktober , 2017 Kraften verkar kunna bli rätt stor när vantskruvarna vill skruva upp sig. Vi använder clips och sprintarna i clipsen böjs ibland så att man måste dra åt skruven lite och sedan dra loss clipset med polygrip. Vantskruvarna är Seld'en/Hasselfors så stigningen på skruven är lägre än vanlig M-gänga. Vanten är väl ansatta, inget slack i lä på kryssen i 10-12 m/s. En 4 mm lina genom skruven tror jag ändå stoppar vridningen utan att linan går av. Tar man en lina till genom de övre terminalerna så slipper man ju riskera att vanten skruvar ur sig. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Oktober , 2017 2 timmar sedan, LonelyBird säger: Bhemac:s låstrådsteknik vore fint att få en detaljerad beskrivning på Om du kan hålla dig till våren så kan du bilder Tar vi en riggbult som ska säkras så använder jag emaljerad koppartråd typ 1,2mm. Stick igenom hålet så att 5-7mm sticker ut. Vik ner den, jag brukar ha en kombinationstång till detta. Linda sedan 1-2 varv runt bulten, klipp av och "platta till". På hösten: Peta upp tråden med tången, ta tag med tången och dra, den är lätt att dra loss. Koppartråden kastas om jag inte tappar den i sjön. Tången undviker jag att tappa eftersom den har ett snöre runt handleden. Tången förvaras i samma plastask som riggbult mm. Då slipper jag ägna en halv dag åt att leta efter den. När jag mastar av så lossar jag mellan wire och vantskruv och vantskruven får sitta kvar på båten. Då slipper den släpas i grus mm. När båten är uppe så märker jag vantskruvarna och lossar dem från en steg. Tiden fram till jul tillbringar de i fotogen, sen torkas de och fettas in. Vid påmastningen monteras de på vanten innan masten lyfts på plats, det är mycket enklare att koppla vantskruven mot däck än att försöka få ihop wire och vantskruv. Det kan låta som att jag är pedant. Inget är mera fel, lat däremot. Vissa saker blir så mycket enklare med strikta rutiner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Oktober , 2017 4 minuter sedan, Mackey säger: En 4 mm lina genom skruven tror jag ändå stoppar vridningen utan att linan går av. Tar man en lina till genom de övre terminalerna så slipper man ju riskera att vanten skruvar ur sig. Borde vara lätt att se om något händer. Nu gäller det att skaffa snygg lina i rätta färger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 13 Oktober , 2017 2 timmar sedan, bhemac säger: Tiden fram till jul tillbringar de i fotogen, sen torkas de och fettas in. Vid påmastningen monteras de på vanten innan masten lyfts på plats, det är mycket enklare att koppla vantskruven mot däck än att försöka få ihop wire och vantskruv. Det kan låta som att jag är pedant. Inget är mera fel, lat däremot. Vissa saker blir så mycket enklare med strikta rutiner Jag har velat göra liknande när det gäller detta och en del annat, att ha vissa bad av lösningsmedel att återanvända. Men sen har jag aldrig hittat ett bra kärl. Har du det? Bra innebär för mig i detta fall återförslutningsbar, tålig mot lösningsmedel och med stor öppning. En flaska fotogen faller på sista punkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Oktober , 2017 1 timme sedan, AndW säger: Men sen har jag aldrig hittat ett bra kärl. Har du det? Nej, jag kör typ diskbalja. Men jag sedan länge en plan på att bygga en "motortvätt", en plåtbalja med tank och pump under. Blir nog inte byggd i år heller.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 14 Oktober , 2017 Tack bhemac, I väntan på vårens bilder, LonelyBird Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Oktober , 2017 Har åxå provat lite olinka typer som fanns ombord men kör åxå med snören där jag behövt byta. Enkelt, håller, kräver noll verktyg och svårt att få livshotande skador av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser