Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
LonelyBird

En fråga om metallurgi...

Rekommendera Poster

hum använder inget till vantskruven att låsa med

förra ägaren sa att han ställde alla  så man såg I genom från sittbrunn

då ser man om någon rörsig  

detta har jag nu själv använt mig av I 4år 

å de funkar på min båt  ÅH30

hänt att någon skruv har rört sig ett kvartsvarv  på hela säsongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraften verkar kunna bli rätt stor när vantskruvarna vill skruva upp sig.

 

Vi använder clips och sprintarna i clipsen böjs ibland så att man måste dra åt skruven lite och sedan dra loss clipset med polygrip.

Vantskruvarna är Seld'en/Hasselfors så stigningen på skruven är lägre än vanlig M-gänga.

Vanten är väl ansatta, inget slack i lä på kryssen i 10-12 m/s.

 

En 4 mm lina genom skruven tror jag ändå stoppar vridningen utan att linan går av.

Tar man en lina till genom de övre terminalerna så slipper man ju riskera att vanten skruvar ur sig.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LonelyBird säger:

Bhemac:s låstrådsteknik vore fint att få en detaljerad beskrivning på

Om du kan hålla dig till våren så kan du bilder ;)

 

Tar vi en riggbult som ska säkras så använder jag emaljerad koppartråd typ 1,2mm.

Stick igenom hålet så att 5-7mm sticker ut. Vik ner den, jag brukar ha en kombinationstång till detta.  Linda sedan 1-2 varv runt bulten, klipp av och "platta till".

På hösten: Peta upp tråden med tången, ta tag med tången och dra, den är lätt att dra loss. Koppartråden kastas om jag inte tappar den i sjön.

Tången undviker jag att tappa eftersom den har ett snöre runt handleden. Tången förvaras i samma plastask som riggbult mm. Då slipper jag ägna en halv dag åt att leta efter den.

 

När jag mastar av så lossar jag mellan wire och vantskruv och vantskruven får sitta kvar på båten. Då slipper den släpas i grus mm. När båten är uppe så märker jag vantskruvarna och lossar dem från en steg. Tiden fram till jul tillbringar de i fotogen, sen torkas de och fettas in.

Vid påmastningen monteras de på vanten innan masten lyfts på plats, det är mycket enklare att koppla vantskruven mot däck än att försöka få ihop wire och vantskruv.

 

Det kan låta som att jag är pedant. Inget är mera fel, lat däremot. Vissa saker blir så mycket enklare med strikta rutiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Mackey säger:

En 4 mm lina genom skruven tror jag ändå stoppar vridningen utan att linan går av.

Tar man en lina till genom de övre terminalerna så slipper man ju riskera att vanten skruvar ur sig.

Borde vara lätt att se om något händer. Nu gäller det att skaffa snygg lina i rätta färger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Tiden fram till jul tillbringar de i fotogen, sen torkas de och fettas in.

Vid påmastningen monteras de på vanten innan masten lyfts på plats, det är mycket enklare att koppla vantskruven mot däck än att försöka få ihop wire och vantskruv.

 

Det kan låta som att jag är pedant. Inget är mera fel, lat däremot. Vissa saker blir så mycket enklare med strikta rutiner

 

Jag har velat göra liknande när det gäller detta och en del annat, att ha vissa bad av lösningsmedel att återanvända. Men sen har jag aldrig hittat ett bra kärl. Har du det?

 

Bra innebär för mig i detta fall återförslutningsbar, tålig mot lösningsmedel och med stor öppning. En flaska fotogen faller på sista punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Men sen har jag aldrig hittat ett bra kärl. Har du det?

Nej, jag kör typ diskbalja. Men jag sedan länge en plan på att bygga en "motortvätt", en plåtbalja med tank och pump under.

Blir nog inte byggd i år heller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åxå provat lite olinka typer som fanns ombord men kör åxå med snören där jag behövt byta. Enkelt, håller, kräver noll verktyg och svårt att få livshotande skador av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...