Hakkar 0 Postad 9 Oktober , 2017 Hej ! Har någon erfarenhet om hur bökigt det är att byta motorer. Kan man använda samma instrument ? Funkar gamla drevet ? Tcak på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 14 Oktober , 2017 Eftersom D6 har EVC- system, passar inte instrumenten. D6 passar visserligen mot DPE- drev och sköld, men frågan är om det håller, eller om du kan hitta en propellerstorlek som passar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 15 Oktober , 2017 (redigerade) 12 timmar sedan, Rollen säger: D6 passar visserligen mot DPE- drev och sköld, men frågan är om det håller, eller om du kan hitta en propellerstorlek som passar. Ja precis, VP bytte ju ut DP-E till DP-G när man trimmade KAD44:an -> KAD300. Då handlade det om 285HK. Att utsätta DP-E för 350 HK är nog inget jag skulle vilja göra. TS: Nu vet jag inte vilken båt du har, men D6:an väger väl nästan 200 kg mer än 44:an. Kanske inte spelar någon roll, men kan vara bra att veta. Finns båtar där självlänsen kan hamna väldigt nära vattenytan efter motorbyten. Redigerad 15 Oktober , 2017 av hbengtsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 15 Oktober , 2017 DP-E (och även DP-G) får nog tufft bakom en D6-330. Och framför allt bakom en 350 som ju har kompressor vilka som bekant käkar drev till frukost. Tänk på att det inte är effekten som knäcker ett drev utan vridet (och jämför vridkurvan hos en 4 och den D6). Vill du inte åka DPH kanske DPX kan vara ett alternativ (de verkar palla lite med än DP-E&Co). Men frågan är om inte det blir bra mycket dyrare än DPH i slutändan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 Oktober , 2017 Nu är inte jag nån av de som bryr sig om CE-märkning men vissa är så det kanske är värt för dig att veta att om du byter motor till D6 så gäller inte längre CE-märkningen(om båten nu är CE-märkt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Oktober , 2017 Capitan, vad är det som gör att CE certifieringen faller? Är det att nya motorn inte är med på listan över godkända motorer eller är det att du inte får byta något överhuvudtaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 21 Oktober , 2017 På 2017-10-17 på 21:37, Funkis säger: Capitan, vad är det som gör att CE certifieringen faller? Är det att nya motorn inte är med på listan över godkända motorer eller är det att du inte får byta något överhuvudtaget? Dels så får man inte byta motorfamilj och dels så får man inte byta till motorer med såpass mycket mer effekt Vid effektändring över 15%, anses åtgärden som omfattande motorförändring och kräver därför efterkontroll(ny Ce-certifiering) P.S Har du ingen Ce-dokumentation till båten så gäller inte heller Ce-märkningen på din båt trots att den har en skylt Finns en diskussion här från tidigare http://www.maringuiden.se/forum/topic/85110-ce-märkning-mängder-av-ej-godkända-båtar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HumptyDumpty 23 Postad 21 Oktober , 2017 Varför inte D4-300 med DPH? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser