Fjelie 25 Postad 8 Oktober , 2017 (redigerade) Vi har garanterat bakterier i dieseln i båten. Vi har en Comfort 30 där påfyllnadsröret är nersänkt i durken så det är högst troligt. Att vi därtill inte använder motorn så mycket gör att vi inte behöver tanka mer än högst vartannat år. Tanken är bara på 40 liter men sitter så tokigt att motorn måste ut före jag tar ut den. Så jag väntar med det så länge jag kan. Men nu till min fundering. Kan någoti motorn ta skada av dieselbakterier? Tex inprutningspumpen? Jo, vi har både grov och finfilter före pumpen men något måste väl ändå slinka med? Redigerad 8 Oktober , 2017 av Fjelie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 8 Oktober , 2017 2 timmar sedan, Fjelie säger: Vi har garanterat bakterier i dieseln i båten. Vi har en Comfort 30 där påfyllnadsröret är nersänkt i durken så det är högst troligt. Att vi därtill inte använder motorn så mycket gör att vi inte behöver tanka mer än högst vartannat år. Tanken är bara på 40 liter men sitter så tokigt att motorn måste ut före jag tar ut den. Så jag väntar med det så länge jag kan. Men nu till min fundering. Kan någoti motorn ta skada av dieselbakterier? Tex inprutningspumpen? Jo, vi har både grov och finfilter före pumpen men något måste väl ändå slinka med? Skadan som kan uppstå är att motorn kan stanna på grund av att filterna blir igentäppta av bakterieklegget. Stoppet kan förväntas komma när det är busväder och motorn behövs som mest för det är när det gungar kraftigt som bakterieklegget åker runt som mest i tanken. Men skador i motorn som kräver reparationer är inte sannolikt. Du ser ju i filterna om det sitter svart klegg av bakterier. Självklart ska du då byta filter men problemet i tanken kvarstår så filterna kommer att fyllas igen. Ett vanligt bränslestoppsproblem om klumparna vuxit till sig är att de proppar igen sugröret nere i tanken och då är det bara att blåsa baklänges i röret som hjälper (och hur kul är det i ett utsatt läge...). Med påfyllningen i sittbrunnsdurken så borde du kunna titta ner i tanken. Ser du ansamlingar av svarta klumpar så är det hög tid att göra något åt det. Jag fixade bort klegget i min tank (som jag fått innan det blivit känt om RME-problemen) genom att stoppa ner en sugslang till oljebytarpumpen och suga upp dieseln inklusive klegget. Var noga att följa in längs kanterna och i hörnen (även där du inte ser). Efter att ha filtrerat dieseln ett par gånger genom ett par lager hushållspapper i bränsletratten så var det rent i "mitt hemgjorda filter" och dieseln hälldes tillbaka i tanken. Kolla packningen till bränslepåfyllningen så den inte har några sprickor, då slipper du vatten i tanken. Det pratas mycket om kondens i tanken under vintern men jag tror att ett vanligare problem är otäta bränslepåfyllningar. Tanka aldrig diesel från landmack. Sjömackarna har numera alltid RME-fri diesel och då minskar bakterieproblemet. För att helt bli av med bakterierna så behövs nog demontering och ordentlig urspolning av tanken, men det kan oftast vänta tills motorn behöver tas ur av annan anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 Oktober , 2017 10 minuter sedan, Lintott säger: Skadan som kan uppstå är att motorn kan stanna på grund av att filterna blir igentäppta av bakterieklegget. Stoppet kan förväntas komma när det är busväder och motorn behövs som mest för det är när det gungar kraftigt som bakterieklegget åker runt som mest i tanken. Men skador i motorn som kräver reparationer är inte sannolikt. Du ser ju i filterna om det sitter svart klegg av bakterier. Självklart ska du då byta filter men problemet i tanken kvarstår så filterna kommer att fyllas igen. Ett vanligt bränslestoppsproblem om klumparna vuxit till sig är att de proppar igen sugröret nere i tanken och då är det bara att blåsa baklänges i röret som hjälper (och hur kul är det i ett utsatt läge...). Med påfyllningen i sittbrunnsdurken så borde du kunna titta ner i tanken. Ser du ansamlingar av svarta klumpar så är det hög tid att göra något åt det. Jag fixade bort klegget i min tank (som jag fått innan det blivit känt om RME-problemen) genom att stoppa ner en sugslang till oljebytarpumpen och suga upp dieseln inklusive klegget. Var noga att följa in längs kanterna och i hörnen (även där du inte ser). Efter att ha filtrerat dieseln ett par gånger genom ett par lager hushållspapper i bränsletratten så var det rent i "mitt hemgjorda filter" och dieseln hälldes tillbaka i tanken. Kolla packningen till bränslepåfyllningen så den inte har några sprickor, då slipper du vatten i tanken. Det pratas mycket om kondens i tanken under vintern men jag tror att ett vanligare problem är otäta bränslepåfyllningar. Tanka aldrig diesel från landmack. Sjömackarna har numera alltid RME-fri diesel och då minskar bakterieproblemet. För att helt bli av med bakterierna så behövs nog demontering och ordentlig urspolning av tanken, men det kan oftast vänta tills motorn behöver tas ur av annan anledning. Har du otur så kan pumpen ge upp om du får klegg till den tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Oktober , 2017 Med så lite motorkörning kanske du ska överväga att ha en liten lös tank likt en utombordare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 8 Oktober , 2017 Tack för svar. Att byta filter har jag gjort med jämna och ojämna mellanrum, oavsett hur det har sett ut. En liten tank har jag funderat en del på. En dylik kommer att bli vinterns lilla projekt, jämte en del annat. Den ordinarie tanken är säkert bra men båten är ju byggd runt den! Den åker ut den dagen motorn byts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2017 3 timmar sedan, Lintott säger: stoppa ner en sugslang till oljebytarpumpen och suga upp dieseln inklusive klegget. Det är en jättebra metod! När jag bytte båt så undersökte jag min tank så. Alternativet hade varit att tömma hela tanken men det är mer arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 8 Oktober , 2017 Skulle man inte kunna göra som på en del mindre flygplan, att ha en liten matartank direkt ovanför motorn, som gravitationsmatar ner i motorn? Och sen har man en pump från huvudtanken som fyller på matartanken. En flottör ser både till att styra pumpen från huvudtanken, och larma om nivån sjunker under en viss gräns i matartanken. På så sätt har man en liten tank som rymmer en handfull liter, tillräckligt för att hålla motorn igång tills en felsökning av huvudtanken är klar, eller tillräckligt länge för att hinna nödfylla från en reservdunk, alternativt handpumpad diesel från huvudtanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2017 6 minuter sedan, raol säger: ha en liten matartank På fartyg kallar vi det dagtank. Ska det vara riktigt fint så har man en settlingstank som vid behov fylls från lämplig bottentank. Sen har man en separator som renar mellan settlingstank och dagtank. Ett breddavlopp på dagtanken låter överflödet rinna till baka till settlingstanken. En enkel dagtank som fylls från den vanliga tanken via ett filter är inte alls dumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 9 Oktober , 2017 Man kan inte undgå att imponeras av di där små krabaterna (dieselbakterierna). Tänk er själva, av jordens alla platser så tycker di tydligen att ytan mellan kondensvattnet och dieseln inuti en båttank är höjden av mysighet. Vilket höjdarställe, där ska vi bosätta oss och föröka oss allt vad det går. Man undrar hur de tänker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 9 Oktober , 2017 Hehe! Läs på om "extremofiler" (nog lättare att hitta info på engelska, "extremophiles"). När man ser vilka miljöer en del organismer vill ha, så framstår en stilla dieseltank som rena solsemestern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 9 Oktober , 2017 (redigerade) PBO, Practical Boat Owner, har gjort ett test av medel mot dieselbakterer. Dom har inte bara testat vilka som tar död på flest utan även testat i vilken grad dom motverkar klegget och bryter sönder detta till något filtret eller t.o.m. motorn kan ta hand om: http://www.pbo.co.uk/gear/12-diesel-bug-treatments-tested-43353 Redigerad 9 Oktober , 2017 av Tomas99 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser