P_Martinsson 18 Postad 7 Oktober , 2017 Hej alla! Båten kom upp på det torra i fredags och står nu tryggt i sin vagga på land. Har reagerat lite på att båten större delen av säsongen varit en aning vinglig i styrningen. Man har mer eller mindre kontinuerligt fått korrigera kursen på ett lite väl överdrivet sätt. Nu när den kom upp på land och jag tvättade av skrov o drev upptäckte jag att drevet glappar betydligt mer höger/vänster än vad det gjorde i våras innan sjösättning. Dessutom är det relativt enkelt att utifrån vrida hela drevet år styrbord. Betydligt mer motstånd, om det ens går, på andra hållet. Finns det någon som har någon aning om varför det blivit så och hur man åtgärdar det? Gäller alltså en Mercruiser 350 MAG MPI -04, med ett Bravo 3 drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 7 Oktober , 2017 Att det går att vrida hela drevet betyder inget. Dock så är det intressant att ta reda på vart det glappar. Inte helt ovanligt att styrtappen glappar, men kan även var styrkabel eller styrväxel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 7 Oktober , 2017 9 minuter sedan, BerraS säger: Att det går att vrida hela drevet betyder inget. Dock så är det intressant att ta reda på vart det glappar. Inte helt ovanligt att styrtappen glappar, men kan även var styrkabel eller styrväxel.. För en total nolla, som inte har någon koll på detta, hur gör jag det? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Oktober , 2017 11 timmar sedan, P_Martinsson säger: För en total nolla, som inte har någon koll på detta, hur gör jag det? Mvh Pär Typ samma som när du kollar glapp i styrled på en bil.. Vrid på ratten och kolla vart/vad som inte följer med på rattrörelsen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 8 Oktober , 2017 Grabben och jag var ute och plockade av propellrarna. Då bad jag honom vicka hö/vä på drevet samtidigt som jag kolade i motorrummet. Det staget som kommer in genom akterspegeln från drevet verkar inte röra sig så länge som man kör drevet inom själva glappet. Trångt som fn mellan motor och akterspegel, så det är svårt att se om det finns något att göra från det hållet.. Oavsett vilket så låter det, med din terminologi ovan, som att styrtappen glappar, inte styrkabel eller styrväxel.. Då är bara frågan, hur löser man detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Oktober , 2017 Ok, då kan det bara vara 2 ställen det glappar. 1. Mellan styrstag och styrtapp. 2. Mellan styrtapp och gimbal. Dock ovanligt. Finns i princip 2 sätt att rep. På. A. Ut/fram med motor. Av med drev samt lossa skölden. B. Köpa sats där man borrar hål i skölden för att komma åt bulten. Styrstag / styrtapp sitter ihop med en bult och mutter som nyper fast styrstag med styrtapp, samt en stor mutter som är gängat på styrtapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Oktober , 2017 17, 19 och 21 måste lossas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 8 Oktober , 2017 Jaha..i så fall var det ungefär som jag misstänkte.. Jänkarna är verkligen fantastiska på att få till det på ett lättmekat sätt. Jösses! Hittade detta klipp på Tuben.. ..men tänkte att det absolut måste vara ett för sent eller för tidigt april skämt. Men va fan gör man med hålet efter, fyller med SikaFlex, eller? Är det sjövatten i detta utrymme från början, för det lär ju bli det efter denna manöver? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 8 Oktober , 2017 En sak till! Vad sjutton är gimbal?? Har läst om det på ett antal ställen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 8 Oktober , 2017 Kom på ytterligare en sak.. Har för mig att jag sett något klipp där man spände bultarna #24 i din bild ovan. Har försökt att hitta det klippet igen. Minns inte exakt varför dom gjorde det, men borde väl ha med detta att göra, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Oktober , 2017 Så gör man inte.. Det finns ett kit från Mercruiser. Men jag tycker det går lika snabbt att lyfta/flytta motorn och lossa skölden. Har hört om någon som har slipat o kapat till verktyg som man kan komma åt att lossa muttrar, men tiden det tar, plus att prova osv. Går lika snabbt att ta isär grejorna. Gimbal ring heter den delen som styrtappen sitter fast i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Oktober , 2017 (redigerade) Hej! BerraS ovan är klart bättre skickad att svara på dina frågor än vad jag är! Men kanske kan jag ändå bidra till forumtråden med några länkar? Reservdelsskissen* som refereras till ovan kan t.ex. hittas på boats.net. (Där kan du bl.a. se vad de olika detaljerna kallas, exempelvis att "gimbal" är grunka nr1 i skissen.) Men reservdelsskisser är gjorda enbart för att identifiera just reservdelar, inget annat. Vill man därtill begripa funktionen så är riktiga verkstadsmanualer bra. [Där har boatinfo.no en sällan skådad ansamling på hundratusentals boksidor i sitt bibliotek. Krävs visserligen riktig dator (ej nutida mobil- eller padd-bjäfs) för att kunna läsa. Och visst kan den sajten krångla ibland, men men.] Manual nr 28 gäller Bravo 1 till Bravo 3. (Denna manual nr 28 kan du säkert också googla fram på annan mobil- och paddvänlig sajt.) "Sektion 4 transom assembly" innehåller nog matnyttig info för dig!?Länkar uppslaget med 4B-18 och 4B-19 vilket är sidan 361/362 av bokens 596 sidor, bara som exempel.*) Gärna fler klickbara källhänvisningar i samband med bilder i forumet. Kan jag gnälla. ;-) Redigerad 9 Oktober , 2017 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 9 Oktober , 2017 Tack så jättemycket för alla svar här!! Det var ju kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på inför detta års vintersäsong..men visst, som farsan alltid brukar säga: -Det kunde vara värre! Filmade glappet i ett kort klipp på morgonen idag. För den som vill kolla så finns klippet här: https://www.dropbox.com/s/efcsep91allnx6d/2017-10-09 07.26.48.mp4?dl=0 Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rob75stal 7 Postad 10 Oktober , 2017 Om det är styrtappen som glappar så kan det efter ett tag börja läcka in vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 10 Oktober , 2017 1 timme sedan, Rob75stal säger: Om det är styrtappen som glappar så kan det efter ett tag börja läcka in vatten. Njae, inte nödvändigtvis. Det är oftast inte själva styrtappen som glappar, men fästpunkten mellan styrtappen och styrstag.I det fallet där glappet ligger mellan gimbal ring och styrtapp så visst. Däremot så brukar det börja läcka in vatten efter några år och det går inte att smörja på något vis. Tipset är att vid renovering sätta en smörjnippel så det går att pressa i fett "ovanför" tätningen. Dock får man vara lite försiktig så man då inte pressar ur simringen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 10 Oktober , 2017 (redigerade) 21 timmar sedan, P_Martinsson säger: Tack så jättemycket för alla svar här!! Det var ju kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på inför detta års vintersäsong..men visst, som farsan alltid brukar säga: -Det kunde vara värre! Filmade glappet i ett kort klipp på morgonen idag. För den som vill kolla så finns klippet här: https://www.dropbox.com/s/efcsep91allnx6d/2017-10-09 07.26.48.mp4?dl=0 Mvh Pär Inte tokmycket glapp.. Skulle kanske fungera att spänna bult o mutter.. Dock samma problem med att komma åt bult o mutter. Finns inte behov för renovering, vattenläcka etc, så kan det i detta fallet vara bättre att köpa det kit som finns oss Mercruiser där du borrar 2 hål (ett på vardera sida) för att komma åt bult o mutter.. En chansning, men kan fungera. Redigerad 10 Oktober , 2017 av BerraS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 10 Oktober , 2017 Vad tror ni händer om man låter det vara en säsong? Bara mer glapp, eller någon form av haveri? Har inte koll på antal gångtimmar, men troligen någonstans mellan 10-20 timmar, absolut inte fler än 30 i alla fall.. Båten har varit helt torr invändigt, om man undantar de få dl som fanns redan innan sjösättningen. Kom inget när bottenpluggen togs bort i helgen i alla fall.. Försöker jag titta ut genom hålet i akterspegeln, fr insidan, så är det rostfärgat nertill, men inte blött. Kollade noggrannare på morgonen idag. Glappet längst akterut på kavitationsplattan är 5-6 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Oktober , 2017 Tycker absolut du skall åtgärda detta snarast. Det som kan hända är att styrtappen, eller styrstaget går av och du tappar styrningen helt. I "bästa" fall så ökar glappet med mer skador på styrstaget och styrtappen vilket troligen resulterar i byte av båda delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Oktober , 2017 På 2017-10-08 på 22:14, P_Martinsson säger: Kom på ytterligare en sak.. Har för mig att jag sett något klipp där nu spände bultarna #24 i din bild ovan. Har försökt att hitta det klippet igen. Minns inte exakt varför dom gjorde det, men borde väl ha med detta att göra, eller? Muttrar 24 är till för att spänna fast styrtappen mot Gimbal ring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 11 Oktober , 2017 (redigerade) Verkar som att tanken är att man skall kunna nå detta från insidan i alla fall.. Försökte plåta in genom hålet och det blev så här: Väldigt gott om svängrum.. Frågan är om det är 17+19 som skall spännas, eller om det är 21? Eller om glappet är längre ner så det är 24:orna som skall spännas.. Tog inte i jättehårt, men 14 känns som att den sitter fast. Gick inte att vicka den upp&ner i varje fall.. Redigerad 11 Oktober , 2017 av P_Martinsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 11 Oktober , 2017 På sprängskissen har ju 14 fyrkantshål och då lär det inte hjälpa mycket att dra åt 17/19. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Oktober , 2017 2 timmar sedan, P_Martinsson säger: Verkar som att tanken är att man skall kunna nå detta från insidan i alla fall.. Försökte plåta in genom hålet och det blev så här: Väldigt gott om svängrum.. Frågan är om det är 17+19 som skall spännas, eller om det är 21? Eller om glappet är längre ner så det är 24:orna som skall spännas.. Tog inte i jättehårt, men 14 känns som att den sitter fast. Gick inte att vicka den upp&ner i varje fall.. 17 och 19 skall spännas. 21 justerar enbart axiellt glapp (upp/ner på gimbal ring) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Oktober , 2017 Försök ta reda på exakt vart det glappar. No. 14 kan du rycka i ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 11 Oktober , 2017 Jo, jag skall försöka kolla i hålet fr insidan samtidigt som någon svänger drevet. Om jag spänner 17+19 så är det ju för att det är glapp mellan 12 och 14 (turkos). Kan det inte lika väl vara glapp mellan 12 och 4-kantshålet i 1 (gult)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Oktober , 2017 Men det är väl vid det gula på tappen 12 det brukar ge sig på Mercruiserdreven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Oktober , 2017 51 minuter sedan, P_Martinsson säger: Jo, jag skall försöka kolla i hålet fr insidan samtidigt som någon svänger drevet. Om jag spänner 17+19 så är det ju för att det är glapp mellan 12 och 14 (turkos). Kan det inte lika väl vara glapp mellan 12 och 4-kantshålet i 1 (gult)? Jo, då glappar det mellan styrtapp och gimbal ring, som jag beskrev tidigare, dock inte vanligt. Annars stämmer dina funderingar:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Oktober , 2017 40 minuter sedan, Gelis säger: Men det är väl vid det gula på tappen 12 det brukar ge sig på Mercruiserdreven? Det beror på.. Har du hög korrosion så kan detta hända. Men normalt så är det där du har minsta möjliga ytor mot varandra vara det som ger sig först, dvs mellan styrtapp (12) och styrstag (14). Muttrar (24) har nylock, så att dom lossar är inte troligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Oktober , 2017 59 minuter sedan, Gelis säger: Men det är väl vid det gula på tappen 12 det brukar ge sig på Mercruiserdreven? Det beror lite på vad man menar med "ge sig". Det som oftast händer, och det är tycker jag kanske är den enda svagheten på Bravo drev/sköld. är att original styrtapp är i stål och börjar rosta (Finns dock en i rostfri att byta till) . Det orsakar i sin tur snabbt skador på simring som tätar för vatten utifrån. Övriga delar korroderar. särskild snabbt om man inte har kopplad alla jordwirar, samt att man har krypströmmar/galvaniska strömmar etc.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 13 Oktober , 2017 Nu tror jag att jag har koll.. Om jag kollar in från utsidan mellan skölden och gimbalringen, i den lilla springan som finns där, så syns styrtappen/axeln där. Vrider jag på drevet så följer axeln med. Borde innebär att glappet är där uppe och att 17/19 skall spännas, eller hur? Trevlig Helg på er alla!! Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 21 Mars , 2022 2017-10-08 vid 17:51 skrev BerraS: 17, 19 och 21 måste lossas. Nu gör jag denna operation. Någon som vet storlek på mutter/vilken blocknyckel ska man använda för nr 21 som håller styrtappen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser