Modesty77 2 Postad 7 Oktober , 2017 Jag har en gammaldags rullbom utan uthal. Läste flera inlägg att rullbom förstör segel och nu tänker jag skaffa ny segel inför nästa säsong. Undrar om jag kan behålla bommen och montera uthal och lazy jack eller lazy bag på den? Spaken som man rullar bommen med skulle förstås bort isf. Finns det några nackdelar att behålla den gamla bommen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Oktober , 2017 Dum där gamla rullbommarna som man rullar upp seglet på bomen och rullar bomen med en väv framme vid masten- de är ur revningssynpunkt nån riktig skit. Att de skulle förstöra seglet tror jag inte - jag har haft flera båtar med just sån rullrevsbom. Man behöver inget uthal. Man tar en tamp och fäster i öljetten och runt något längst bak på bommen. Lager den några varv, så blir det som en talja, sen sträcker man upp seglet lagom och slår ett par varv genom öljetten och runt bommen. Jag har byggt om till bindrev på ett par båtar. Det fungerar mycket bättre. En kompis brukar alltid byta till singelrevbom, när han byter båt. https://www.benns.se/mast-rigg/bom/seldn/singelrevbom-b152 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 8 Oktober , 2017 Jag håller inte med om att uthalet är onödigt. Uthalet behövs för att kunna anpassa seglets buk i olika vindförhållanden, och att då behöva ändra på ett snöre i bomnocken duger inte. Såklart kan du bygga om bommen; det finns lite olika sätt att göra det på beroende på ambitionsnivå och hur bommen ser ut - allt från en enkel utanpåliggande dragning fram till masten, till något som liknar de bommar man köper färdiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 8 Oktober , 2017 Det handlar nog mest om ambitionsnivå och segelstorlek om ett riktigt uthal behövs eller ej. På min förra båt, en liten J17, knöt jag en lina i öljetten längst bak vid bomliket. Längs linan knöt jag tre öglor, "åttan" om jag minns rätt så de ej glider eller går upp. Längst bak på bomen satt en krok som jag kunde välja vilken ögla jag ville kroka på. Jag fick alltså tre fasta lägen som uthal, tight, löst eller lagom. Detta funkade utmärkt, men det gäller ju att seglet är litet nog så man orkar sträcka bomliket med handkraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 8 Oktober , 2017 Uthal: draget ut till märket. Cunningham: löst, seglet hissas så att rynkor bildas längs förliket. Häckstag: löst, för att få så mycket sagg som möjligt i förstaget. Vagn: Uppdraget upp till sittbänken i lovart. (så att bommen står i mitten). Storskot: Seglet skotas så att det varken stänger eller öppnar. i riktigt lättvind gör bommens tyngd att seglet stänger. Ett tips då är då att förvara spinnakerbommen på däck i ställer för på bommen. Fock: Hissning: Löst så att små rynkor bildas mellan pistolhakarna. Vagn: 47 cm ifrån centrum. Skotning: Seglets nederdel är sydd med relativt mycket form i de nedre två sömmarna. Skota så att dessa sömmar alltid är jämna och släta. Twist: Fockens akterlik (sedd ifrån lä skot winch) skall vara vid ”knäcken” på spridaren. Övrigt Båten seglas gärna med lite lälut för att få lite tryck på rodret. Viktigt är att styra lågt då det är enkel att pina båten i lättvind. Fart ger höjd! Altså behöver du inte Kuna sträcka ut bomuthalet när vi syde segel till comfort 30 båtarna så syde vi seglet lite större vid bommen får att inte folk skulle späka får hårt utan bara till märket det är skillnaden på en båt som har lys 1,20 till 1,30. Där kan man använda bomuthalet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 8 Oktober , 2017 5 timmar sedan, medoch säger: Uthal: draget ut till märket. Cunningham: löst, seglet hissas så att rynkor bildas längs förliket. Häckstag: löst, för att få så mycket sagg som möjligt i förstaget. Vagn: Uppdraget upp till sittbänken i lovart. (så att bommen står i mitten). Storskot: Seglet skotas så att det varken stänger eller öppnar. i riktigt lättvind gör bommens tyngd att seglet stänger. Ett tips då är då att förvara spinnakerbommen på däck i ställer för på bommen. Fock: Hissning: Löst så att små rynkor bildas mellan pistolhakarna. Vagn: 47 cm ifrån centrum. Skotning: Seglets nederdel är sydd med relativt mycket form i de nedre två sömmarna. Skota så att dessa sömmar alltid är jämna och släta. Twist: Fockens akterlik (sedd ifrån lä skot winch) skall vara vid ”knäcken” på spridaren. Övrigt Båten seglas gärna med lite lälut för att få lite tryck på rodret. Viktigt är att styra lågt då det är enkel att pina båten i lättvind. Fart ger höjd! Altså behöver du inte Kuna sträcka ut bomuthalet när vi syde segel till comfort 30 båtarna så syde vi seglet lite större vid bommen får att inte folk skulle späka får hårt utan bara till märket det är skillnaden på en båt som har lys 1,20 till 1,30. Där kan man använda bomuthalet Hur lyckas du få så konstigt utseende på å, ä och ö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 8 Oktober , 2017 På 2017-10-07 på 17:26, Modesty77 säger: Jag har en gammaldags rullbom utan uthal. Läste flera inlägg att rullbom förstör segel och nu tänker jag skaffa ny segel inför nästa säsong. Undrar om jag kan behålla bommen och montera uthal och lazy jack eller lazy bag på den? Spaken som man rullar bommen med skulle förstås bort isf. Finns det några nackdelar att behålla den gamla bommen? Det går alldeles utmärkt att montera uthal på den bomen. Jag har gjort det på en gammal rullbom, om du tittar bland mina inlägg så har jag lagt upp bilder på lösningen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 6 November , 2017 Funkar som flera skriver utmärkt att bygga om gamla bommen till snabbrev. Gjorde så med bommen till Greip innan jag bytte rigg. Två skenor med kindblock till reven och en vinsch som knappt behövdes. En sexskuren talja till uthalet så den gick att dra utan vinsch, 6 mm lina och små men starka block. På Bacchanten var inget neddraget till sittbrunn men det går förstås att ordna. Nytt kickfäste kan vara mer av en teknisk utmaning beroende på hur stor storen är, det kan bli stora belastningar, gäller att hitta ett fäste som passar bra på profilen med tillräckligt många och grova popnitar. Om jag gjort det idag skulle det förstås ha varit en lösfotad stor, då behövs det ett band runt bommen som håller skothornet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 November , 2017 Ett missförstånd, själva seglet förstörs inte av rullbom! Däremot störs seglets 3D-form litet okontrollerat ju mer man tvingas att rulla in då det brallar i. Bindrev är enligt min mening klart bättre även efterapplicerat på gamla rullbomar, din bom är troligen duglig och väntar bara på sin bindrevs-modifiering! Kass vid rullrevning: Vid rullrevning ökar den effektiva rullradien mer närmast masten (se skiss nedan) p.g.a. att mer segel så att säga snabbare "påbyltas" där när man succesivt revar allt mer. Därför tappar seglet sin avsedda 3D-form, och bomen lutar dessutom neråt så att man - på mindre båtar - riskerar att få bomnocken i skallen. Förmågan att kryssa effektivt uppvinds försämras rejält av sådan "okontrollerad rulldiameter-avvikelse" längs bomen, enligt egen erfarenhet. Båten lutar extremt utan att göra fart uppvinds. Dessutom måste ihakad kicktalja av naturliga skäl lossas. Detta är nog orsakerna till att bindrev är mycket bättre, och att rullrevet är gammaldags. (Samma problem drabbar f.ö. rullfockar i mindre omfattning, motmedlet där kan vara att segelmakaren syr in kompenserande skumplastkuddar på lämpligt sätt.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 7 November , 2017 3 timmar sedan, Thomas-1 säger: Ett missförstånd, själva seglet förstörs inte av rullbom! Däremot störs seglets 3D-form litet okontrollerat ju mer man tvingas att rulla in då det brallar i. Det är i så fall ett missförstånd från din sida. Seglets form förstörs visst - det rullas hårt och belastas sedan; buken "manglas "ut och risker att försvinna permanent. Dvs - seglet förstörs av rullbom! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 7 November , 2017 Jag minns att vi rullade in handdukar längs bommen för att få en vettigare form. Dåtidens bukkompensator :). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 7 November , 2017 1 timme sedan, Botved säger: Jag minns att vi rullade in handdukar längs bommen för att få en vettigare form. Dåtidens bukkompensator :). Och så fick man handdukarna manglade samtidigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 November , 2017 16 timmar sedan, Botved säger: Jag minns att vi rullade in handdukar längs bommen för att få en vettigare form. Dåtidens bukkompensator :). 14 timmar sedan, Peter_K säger: Och så fick man handdukarna manglade samtidigt Att man inte tänkte på det under alla de åren man seglade med rullrevsbom; Då hade man ju dessutom sparat mycket pengar genom att inte behöva bygga om till bindrev . Inte helt gratis trotts att jag inte kompletterade med ett uthal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 November , 2017 (redigerade) Tänkte mig i mitt inlägg ovan att ordet "förstörs" antyder nåt drastiskt, typ att seglet plötsligt slits sönder eller liknande? Håller annars med Peter_K om att seglets "uppvinds-prestanda" med tiden minskas fortare genom rullbomens uttöjning av segelduken. (Detta alltså utöver att rullbom är kass redan ifrån nyaste början p.g.a. "ojämn påbyltnings-effekt". Dessutom så tillkommer alltså med åren permanenta skador i själva seglet.) Trådskaparen Modesty77 står alltså i begrepp att beställa nytt segel och använda sin gamla rullbom.Bra, den duger nog gott - efter smärre modifieringar med yttre brytblock etc - men du bör alltså sluta att använda rullfunktionen för revning! (Beställ gärna minst två riktiga bindrevsrader hos segelmakaren, kanske rent av ett tredje beroende på farvatten!?) En fråga segelmakaren nog ställer är ifall du vill ha ett "bomlik-snöre" insytt i seglet, alltså en sådan som på klassiskt manér kan träs in i bomens ränna. (Har själv en Amigo23 med rullbom och svarade "ja" på den frågan vid senaste segelbytet. Blev f.ö. mycket nöjd eftersom det inte kostade nåt extra. Även mitt förra storsegel hade f.ö. bindrev om nån undrar, rullrev är som sagt kass uppvinds!)Hur är det för resten med segelkapellet som eventuellt täcker ditt nedhissade storsegel uppepå bomen? Frågar för att du kan råka ut för en liten otrevlig överraskning, ett NYTT SEGEL KRÄVER MYCKET STÖRRE UTRYMME även nedhissad till bomen! [Om ditt nuvarande segel är jättegammalt kan nån tidigare ägare sytt upp nåt eget alldeles för snålt, gamla dacronsegel är tunt slafsiga och kräver nästan noll utrymme nedhissade till bomen enligt egen erfarenhet. Bara en tanke men ägna gärna litet uppmärksamhet åt segelkapellets volym? (Gärna redan i vinter så du slipper utöka vårens "att göra lista" onödigtvis.)] Hmm, en närstående lösning var förresten "SAILTAINERN" (youtube-reklamfilm)? Hur mottog marknaden den, förmodligen rätt kassa försäljningsssiffror, men moderna rullstorar rullas numera tydligen istället in i masten. Kanske "förstörs" inte seglet av det? ;-) Redigerad 8 November , 2017 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 17 November , 2017 Hade rullbom på en tidigare båt. Att reva med den var bara skräp. Repliket snurrar upp sig konstigt å buken blir....bara skiiitttt....... Å har man skena å travare så ställer de åsså till det. Men bommen som sådant går ju att återanvända. Skruva dit lite block å så.... Nu har jag sk lösfotad storsegel på en lååång bom, slutar en bra bit akter om seglet. Detta för att få ett bra skotläge å får rent i sittbrunnen. I mitt fall med lösfotat, jag har inte behövt justera nått uthal hittills, men å andra sidan jag bryr mig inte om ifall jag förlorar 0,1 knop i fart. I hård vind å kryss måste man plana ut seglet å då behövs uthalet. Jag har hittills klarat det bra ändå genom att dra över "skotvagnen" till lovartsidan å fått bommen närmare mitten å högre höjdtagning. Fast Peter_K vill ju krama ut den där sista millimetern å då behövs justermöjlighet under gång. Det har han så rätt i. När jag har revat har jag gått upp på däck å fixat halshornet först, sedan drog jag med talja å för hand å sträckte skothornet mot aktern samt band ner den mot bommen. Sen spänt upp storen igen. Man måste vara två eller en autopilot. Funderar att dra ner reven till sittbrunnen men inte kommit till skott än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser