Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Kvinnornasman

Läcker vatten

Rekommendera Poster

Hej. 

Sitter i båten och har precis bytt färskvatten/glykol  till kylningen. När jag startar så märker jag att det droppar vatten från ett litet ändrör under expansionstanken. Ser att det sitter en bit vattenslang med någon slags slangklämma och sen en bult längst ut. Vad kan detta vara? 

Eftersom det inte är någon färg på vattnet misstänker jag att det är saltvatten. Försökte ta några bilder men blev inte så bra. Men bifogar dessa. 20171006_152324.thumb.jpg.63d045eed4def5df0ccf7fb368b11f79.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att skruven med påträdd slang är till för att hålla in röret i sjövattenfiltret. Klamman har inte suttit där från början. Klamman har någon satt dit, förmodligen för att trycka in röret lite extra. Vattnet kommer säkert från sjövattenfiltret. Ta bort det och byt gummitätningarna, så kanske det blir tätt. Om det har runnit vatten en längre tid, är nog remspännaren rostig. Du skulle kanske ta isär och byta kamrem och spännare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Rollen säger:

Jag tror att skruven med påträdd slang är till för att hålla in röret i sjövattenfiltret. Klamman har inte suttit där från början. Klamman har någon satt dit, förmodligen för att trycka in röret lite extra. Vattnet kommer säkert från sjövattenfiltret. Ta bort det och byt gummitätningarna, så kanske det blir tätt. Om det har runnit vatten en längre tid, är nog remspännaren rostig. Du skulle kanske ta isär och byta kamrem och spännare.

Okej tack för informationen. Skall ta och byta ut detta för att se om det hjälper. Misstänker att det har rostat och därav börjat droppa. Såg detta igår och har inte sett något innan så förhoppningsvis har inte något rostat förutom klämmen som håller röret. 

Varför sitter det ett rör i sjövattenfiltret som har en stängd punkt? Finns det något syfte med detta? För avtappningskran för det finns väl någon annan stans? 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Kvinnornasman säger:

Okej tack för informationen. Skall ta och byta ut detta för att se om det hjälper. Misstänker att det har rostat och därav börjat droppa. Såg detta igår och har inte sett något innan så förhoppningsvis har inte något rostat förutom klämmen som håller röret. 

Varför sitter det ett rör i sjövattenfiltret som har en stängd punkt? Finns det något syfte med detta? För avtappningskran för det finns väl någon annan stans? 

Det är inget rör. Det är en skruv som håller kopparröret intryckt i sjövattenfiltret. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...