Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Cam72

Tätning turbo kad42

Rekommendera Poster

Hej

 

Under sommaren har det kissat lite vatten i motorrummet och jag tror mig nu hittat felet, det verkar ha läckt mellan avgaskröken och turbon.

så, hur får man detta tätt?

ska det inte vara någon packning eller tätning mellan turbo och kröken?

 

tips och idéer mottages gärna!

 

tack på förhand!

IMG_4022.JPG

IMG_4023.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Cam72 säger:

Hej

 

Under sommaren har det kissat lite vatten i motorrummet och jag tror mig nu hittat felet, det verkar ha läckt mellan avgaskröken och turbon.

så, hur får man detta tätt?

ska det inte vara någon packning eller tätning mellan turbo och kröken?

 

tips och idéer mottages gärna!

 

tack på förhand!

IMG_4022.JPG

IMG_4023.JPG

Enligt marineparts så sitter det bara med klämman och jag tror inte det satt nåt på min heller tätning alltså. Men din avgasböj börjar se lite ankommen ut i kanterna. kanske därför läckage sitter bara med den stora slangklämman. Ska kolla på min böj har den ligger ute här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden ser värre ut än verkligheten, materialet är fint under den rinnande ytrosten, jag ska putsa av allt när jag hinner.

 

så... ingen packning, då måste klämmans kanter vara aningen koniska så delarna pressas ihop, och då måste verkligen kanterna vara plana för att det ska täta. Lite konstig lösning kan jag ju tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Cam72 säger:

Bilden ser värre ut än verkligheten, materialet är fint under den rinnande ytrosten, jag ska putsa av allt när jag hinner.

 

så... ingen packning, då måste klämmans kanter vara aningen koniska så delarna pressas ihop, och då måste verkligen kanterna vara plana för att det ska täta. Lite konstig lösning kan jag ju tycka.

Ja men kolla på marineparts på sprängskissen finns bara klamman vad jag kan se, ska kolla på min den ligger ju i delar härute har inte haft tid idag ensilering i sista minuten. Kollar i morgon bitte, men är nog bara klamman

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte en vattenläcka kan komma därifrån. Är det inte torra avgaser just i den skarven? Alltså sötvatten med glykol i turbon, sjövattnet kommer inte förrän straxt efter i kröken.

Kan absolut ha fel men det är vad jag tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda stället det finns sjövatten i närheten är i kröken. Så det måste vara kröken som läcker. Det finns ingen tätning mellan kröken och turbon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

det ser verkligen ut som det kommit vatten där men jag förstår att det inte borde vara möjligt då vattnet ska passera på utsidan av insatsen alltså mellan fyrkantshålen. Då är en möjlighet att det tryckt/sprutat upp underifrån gummi hylsan som tätar kring avgasrör och krök. Eller har ni några andra teorier?

vilka funktioner har de 2 röranslutningarna?

IMG_4028.JPG

IMG_4029.JPG

IMG_4030.JPG

IMG_4031.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan ju kröken vara såpass skadad så vatten letar sig upp till den skarven, men då lär du ha större bekymmer än droppande vatten. Turbon lär ju ha fått sig lite sjö/havs vatten då o då vilken den verkligen inte tycker om. Hur ser turbon ut?

Men avgaskröken ser verkligen inge vidare ut, den hade jag bytt ut om jag va du..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Jari_L säger:

Visst kan ju kröken vara såpass skadad så vatten letar sig upp till den skarven, men då lär du ha större bekymmer än droppande vatten. Turbon lär ju ha fått sig lite sjö/havs vatten då o då vilken den verkligen inte tycker om. Hur ser turbon ut?

Men avgaskröken ser verkligen inge vidare ut, den hade jag bytt ut om jag va du..

Håller med till fullo den ser ut ha gjort sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Cam72 säger:

Hej

det ser verkligen ut som det kommit vatten där men jag förstår att det inte borde vara möjligt då vattnet ska passera på utsidan av insatsen alltså mellan fyrkantshålen. Då är en möjlighet att det tryckt/sprutat upp underifrån gummi hylsan som tätar kring avgasrör och krök. Eller har ni några andra teorier?

vilka funktioner har de 2 röranslutningarna?

IMG_4028.JPG

IMG_4029.JPG

IMG_4030.JPG

IMG_4031.JPG

Ta en bild på turbovingarna få se hur de ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbon såg bra ut i våras, ja jag vet inte hur den ser ut nu alltså :) 

 

jag tittar och fotar detta i veckan om jag får en lucka att komma till båten vill säga!

 

men hur som borde det väl inte vara tillåtet för vatten öht vid den delen av turbon?

rätta mig om jag har fel men avgaserna sätter väl fart på turbon och vatten kyler krökens yttre annars skulle denna bli väldigt varm, således går vatten och avgaser ut i avgasröret men borde inte samsas i i kröken närmast turbon?

 

sitter det inte en vattenanslutning ovanpå turbon som kommer från expansionskärlet? Kan det skicka på vatten den vägen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kröken är ju sprucken. Sprickan löper ända till tätningsytan mot turbon. Turbon kyls av färskvatten, så det är inte därifrån vattnet kommer. Byt kröken och slipa till ytan på turbon, så har du nog löst problemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha det säga ju att det första man blir blind på är ögonen...

 

se bilden!

 

men förklara gärna funktionen på de 2 anslutningarna.

 

IMG_4038.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Men ser ju faktiskt ut som själva ytan där klämman ska täta ser okej ut, så du kan nog ha klarat turbon från vatten. Droppande har nog kommit från sprickan i gjutgodset. 

 

Angående de två anslutningarna är det där sjövattnet från värmeväxlare blåser ut i avgasröret. Just för att det ska kyla röret. Den ena kommer från växlaren o det andra leder ut närmre drevet i avgasröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så när det blir för mycket vatten i kröken leds/trycks det ut förbi avgasröret, det förklarar varför det bara kommer vatten vid lite höre varv i de 2 utloppen på sidorna i skölden, eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så. Har själv inte haft pentadrev på någon av mina båtar så lite osäker. 

Tror det andra röret leder ut i samma som det andra längre ner, precis som du skrev när det blir mycket vatten. 

Kommer nog mer vatten ur skölden på högre varv just för att vattenmängden ökas. 

Så byt du krök så har du löst ditt problem skulle jag tro!:-) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förövrigt Kamd 300 motorer i min båt, typ samma motor fast med axlar.

Lite lustigt att jag bara har ett rör in i kröken, det andra är pluggat. Där ska alltså allt vatten ut i avgaserna direkt uppe i kröken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...