AndW 197 Postad 6 Oktober , 2017 Hej, Har en gammal Yamaha 5C ur vilket det börjat komma rök ur skvallerstrålehålet när jag kör på tomgång och motorn är rejält varm. Det skulle kunna vara både avgaser och ånga, men jag gissar att avgaser från en varm motor bör vara ganska nästan osynliga? Hur som helst, är det normalt att det pyser lite ur skvallerhålet? I början på förra säsongen så kom det enbart vattenånga ur skvallerhålet även på höga varv, kass kylning alltså. Jag hade då misslyckats med att täta mellan maskin och motorbenet när jag bytt växelspak (denna packning tätar mellan avgaser och kylvatten. Med mycket packningslim blev det tätt. Nu är jag osäker på om det är de symptomen som kommit tillbaka eller om det kan vara normalt. Jag vet ju att avgaserna och kylsystemet även i en motor med hela packningar är förbundna med varann, så det vore inte omöjligt att lite avgaser trycks upp och ut genom skvallerhålet om det blir mottryck i benet. Drar mig lite för att göra om jobbet i vinter så tänkte slänga ut frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Oktober , 2017 Och impellern är bytt antar jag? Hål i avgasmanteln kan annars ge liknande symptom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 6 Oktober , 2017 Får väl kolla impellern när jag tar upp men den såg fräsch ut i våras, ett år gammal. Vad är avgasmanteln? menar du att det är som jag misstänkte, att det läcker avgaser in i kylkanalen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 4 September , 2018 (redigerade) Lyfter denna fråga. Efter en ny överhettningsincident så kollade jag impellern igen. Hittade en avsliten impellervinge INNAN impellern. Måste ha suttit där i flera år, sen förra ägaren. Kan impellerhuset (i praktiken) bli slitet? Eller nåt annat? Ang manteln så bytte jag packningen mellan ben och motor i vintras och allt såg så fint ut, vad jag kunde se. Använde bra med packningslim så det skulle bli tätt också. Redigerad 4 September , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 4 September , 2018 Tycker det tar lång tid för strålen att komma igång vid start. Tyder inte det på dålig pumpverkan snarare än blockering i motorblocket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 25 Maj , 2019 Har fortsatt problem med överhettning på tomgång, trots ny impeller och körning med sötvatten och kylarrens från biltema. Visst borde det inte kunna vara termostaten? Vid höga varv är vattnet i skvallerstrålen alltid samma temp, drygt 50 C, oavsett exakt varvtal eller gas så länge det är höga varv. Tyder väl på att termostaten är ok? Drar mig för att demontera den för då måste jag jag rätt på packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser