Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
AndW

Dimma ur skvallerstrålehålet

Rekommendera Poster

Hej,

Har en gammal Yamaha 5C ur vilket det börjat komma rök  ur skvallerstrålehålet när jag kör på tomgång och motorn är rejält varm. Det skulle kunna vara både avgaser och ånga, men jag gissar att avgaser från en varm motor bör vara ganska nästan osynliga? Hur som helst, är det normalt att det pyser lite ur skvallerhålet?

I början på förra säsongen så kom det enbart vattenånga ur skvallerhålet även på höga varv, kass kylning alltså. Jag hade då misslyckats med att täta mellan maskin och motorbenet när jag bytt växelspak (denna packning tätar mellan avgaser och kylvatten. Med mycket packningslim blev det tätt. 

Nu är jag osäker på om det är de symptomen som kommit tillbaka eller om det kan vara normalt. Jag vet ju att avgaserna och kylsystemet även i en motor med hela packningar är förbundna med varann, så det vore inte omöjligt att lite avgaser trycks upp och ut genom skvallerhålet om det blir mottryck i benet. Drar mig lite för att göra om jobbet i vinter så tänkte slänga ut frågan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och impellern är bytt antar jag?

Hål i avgasmanteln kan annars ge liknande symptom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får väl kolla impellern när jag tar upp men den såg fräsch ut i våras, ett år gammal.

Vad är avgasmanteln? menar du att det är som jag misstänkte, att det läcker avgaser in i kylkanalen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter denna fråga. Efter en ny överhettningsincident så kollade jag impellern igen. Hittade en avsliten impellervinge INNAN impellern. Måste ha suttit där i flera år, sen förra ägaren. 

Kan impellerhuset (i praktiken) bli slitet? Eller nåt annat?

Ang manteln så bytte jag packningen mellan ben och motor i vintras och allt såg så fint ut, vad jag kunde se. Använde bra med packningslim så det skulle bli tätt också.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det tar lång tid för strålen att komma igång vid start. Tyder inte det på dålig pumpverkan snarare än blockering i motorblocket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fortsatt problem med överhettning på tomgång, trots ny impeller och körning med sötvatten och kylarrens från biltema.

Visst borde det inte kunna vara termostaten? Vid höga varv är vattnet i skvallerstrålen alltid samma temp, drygt 50 C, oavsett exakt varvtal eller gas så länge det är höga varv. Tyder väl på att termostaten är ok? 

Drar mig för att demontera den för då måste jag jag rätt på packningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...