Kvinnornasman 7 Postad 6 Oktober , 2017 Frågan gäller vinterkonserveringen av en b23 motor med 270 drev. Dags att vinterkonservera och en populär metod verkar vara att lossa slangen på sugsidan pumpen och koppla på en slang, ansluta denna till en dunk och på så sätt köra igenom systemet. Har bara en fråga som jag inte lyckats få svar på och som ingen tar upp. Vart tar vattnet vägen från ingången på vattenintaget på drevet och fram till pumpen? Är det alltid fall på den sträckan så när man tar upp båten så kommer det att tömmas? Kanske en konstig fråga men vill bara försäkra mig om att jag inte missar något som kan göra så att det fryser. Allt gott! Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Oktober , 2017 Du ska inte lossa slangen vid pumpen, du ska lossa den vid svanhalsen på skölden. Du skarvar den slangen med lämplig slang och längd till dunk. Vattnet rinner ut från drevet när du är klar. Så den biten dränerar sig själv och fryser inte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 6 Oktober , 2017 (redigerade) 4 timmar sedan, Gelis säger: Du ska inte lossa slangen vid pumpen, du ska lossa den vid svanhalsen på skölden. Du skarvar den slangen med lämplig slang och längd till dunk. Vattnet rinner ut från drevet när du är klar. Så den biten dränerar sig själv och fryser inte. Okej. Nu hänger jag inte med, läste en artikel från Hjertmans och då stod det något i stil med"lossa sugledningen från sjövattenpumpen på insidan skölden". I min värld är en svanhals en ventilationen för tankar eller dylikt. Så nu förstår jag inte vad du menar med en svanhals i sjövattensystemet. Redigerad 6 Oktober , 2017 av Kvinnornasman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Oktober , 2017 Jo det sitter en typ av svanhals för kylvattnet på insidan av skölden. Ett rostfritt rör där sugslangen är påkopplad. I princip så blir ju Hjertmans beskrivning lika med vad jag skriver. Dock skrev du, som jag tolkade det, i ditt första inlägg att du skulle koppla vattnet direkt på pumpens sugsida, och om du gör det så kan eventuellt vissa komponenter bli utan frostskydd. Men du kanske menade att lossa slangen vid skölden, allt bakom pumpen mot skölden är ju faktiskt sugsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 6 Oktober , 2017 55 minuter sedan, Gelis säger: Jo det sitter en typ av svanhals för kylvattnet på insidan av skölden. Ett rostfritt rör där sugslangen är påkopplad. I princip så blir ju Hjertmans beskrivning lika med vad jag skriver. Dock skrev du, som jag tolkade det, i ditt första inlägg att du skulle koppla vattnet direkt på pumpens sugsida, och om du gör det så kan eventuellt vissa komponenter bli utan frostskydd. Men du kanske menade att lossa slangen vid skölden, allt bakom pumpen mot skölden är ju faktiskt sugsidan. Nu förstår jag vad du menar, Jag har även en extra genomföring i botten till kylningen, sitter med en trevägsventil. Den antar jag att det bara är att öppna så att vattnet rinner ut och sen stänga när jag skall köra in glykolblandningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 6 Oktober , 2017 Kom bara ihåg att alla kulventiler (vattenintag, toatank, självlänsar...) ska vridas framochtillbaka några gånger efter upptagningen. Det kan stå vatten i kranhuset (heter det så?) bredvid kulan som frostspränger kranhuset om det står kvar och genom att vrida några gånger så kommer även det vattnet att rinna bort. Till och med små ballofixventiler kan frostspränga om de inte töms ordentligt (egen erfarenhet...). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Oktober , 2017 2 timmar sedan, Kvinnornasman säger: Jag har även en extra genomföring i botten till kylningen, sitter med en trevägsventil. Vad är det där för special? Inget jag sett tidigare i alla fall på en VP med 270 drev. Funkar vattenintaget på drevet? Och hur har du trevägsventilen ställd när du kör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 6 Oktober , 2017 2 timmar sedan, Gelis säger: Vad är det där för special? Inget jag sett tidigare i alla fall på en VP med 270 drev. Funkar vattenintaget på drevet? Och hur har du trevägsventilen ställd när du kör? Sa nog fel, det är ingen trevägsventil utan bara en trekoppling (skickar bild). Vattenintaget funkar, förra ägaren ville ha en extra möjlighet till kylning fatta jag det som. Jag kör med det öppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Oktober , 2017 Men det där funkar ju inte på land om det inte finns en ventil att stänga till intaget i botten på båten. Impellern kommer att dra luft genom den ena som inte har vatten på kopplat, du måste alltså koppla vattnet på slangen som sitter överst på t-kopplingen. Ser tydligen lite annorlunda ut på 270 skölden mot 280 ang vattenintaget. På min 280 sköld sitter det en svanhals som gör att slanganslutningen kommer över vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 7 Oktober , 2017 13 timmar sedan, Gelis säger: Men det där funkar ju inte på land om det inte finns en ventil att stänga till intaget i botten på båten. Impellern kommer att dra luft genom den ena som inte har vatten på kopplat, du måste alltså koppla vattnet på slangen som sitter överst på t-kopplingen. Ser tydligen lite annorlunda ut på 270 skölden mot 280 ang vattenintaget. På min 280 sköld sitter det en svanhals som gör att slanganslutningen kommer över vattenytan. Det går att stänga intaget till botten, så tänker att jag stänger den och kopplar slangen vid svanhalsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser